Μάθημα : ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Α ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

Κωδικός : G532134

G532134  -  ΜΑΡΙΑ ΣΑΡΑΦΗ

Ενότητες - ΠΕΡΙΛΗΨΗ

ΠΕΡΙΛΗΨΗ

 

ΠΕΡΙΛΗΨΗ

Στο βιβλίο μας στη σελ.    διαβάζουμε για την περίληψη:

 

 

Mαθαίνω για την περίληψη

  •  Η περίληψη είναι ένα σύντομο κείμενο το οποίο συμπυκνώνει το βασικό περιεχόμενο ενός μεγαλύτερου κειμένου και μας πληροφορεί γι' αυτό.
  •  Η περίληψη μπορεί να λάβει πολλές μορφές: μπορεί να είναι ο τίτλος ενός κειμένου ή μιας παραγράφου, όπως επίσης και η σύντομη απόδοση του περιεχομένου ενός βιβλίου. Εξάλλου, συναντάμε τον περιληπτικό λόγο καθημερινά σε τίτλους ειδήσεων, διαφημίσεις, αγγελίες κτλ.
  •  Σ' αυτή την ενότητα θα μάθουμε τα βασικά βήματα για την περίληψη, τα οποία είναι:
    1. Η προσεκτική ανάγνωση του αρχικού κειμένου.
    2. O εντοπισμός του κεντρικού θέματος (θεματικού κέντρου) του κειμένου.
    3. Η μελέτη της δομής των παραγράφων του κειμένου και η υπογράμμιση των βασικών λέξεων.
    4. Η γραφή σύντομων πλαγιότιτλων σε κάθε παράγραφο.
    5. Η γραφή της περίληψης με ιδιαίτερη προσοχή:

      – να ξεκινά είτε με αναφορά στο κείμενο/συγγραφέα είτε απευθείας·

      – να αξιοποιεί με προσοχή τις απαραίτητες συνδετικές λέξεις·

      – να περιέχει την κύρια θέση και τις βασικές ιδέες του κειμένου·

      – να έχει πληροφοριακό ύφος και να μη σχολιάζει το κείμενο·

      – να μην υπερβαίνει τον αριθμό λέξεων που έχει οριστεί.

Έτσι λοιπόν, όταν έχουμε να γράψουμε την περίληψη ενός κειμένου πρέπει να εργαστούμε με μεθοδικότητα:

Προσέχουμε να κρατήσουμε από το αρχικό κείμενο μόνο τις σημνατικές πληροφορίες (τα ουσιώδη) και να παραλείψουμε τις λιγότερο σημαντικές (τα επουσιώδη). Για να γίνει αυτό:

Α. Διαβάζουμε πολύ καλά το κείμενο, όσες φορές χρειαστεί μέχρι να το καταλάβουμε. Δεν ξεχνάμε να εντοπίσουμε τις άγνωστες λέξεις και φράσεις και να τις εξηγήσουμε.

Β. Αφού το διαβάσουμε βρίσκουμε το θέμα του- θεματικό κέντρο. Συνήθως μας βοηθά ο τίτλος (αν υπάρχει), αλλά και ο πρόλογος και γενικά οι θεματικές προτάσεις. Καταγράφουμε σε μια πρόταση στο πρόχειρο αυτό το θεματικό κέντρο: π.χ. Το κείμενο αναφέρεται στο .....

Γ. Διαβάζουμε προσεκτικότερα κάθε παράγραφο και εντοπίζουμε τη δομή της (Θ. Π.- Λ. Κ.). Συγκρατούμε από κάθε παράγραφοτο θέμα και τις λέξεις-κλειδιά, δηλαδή τις βασικές λεπτομέρειες.

Δ. Τώρα γράφουμε στο πρόχειρο έναν πλαγιότιτλο για κάθε παράγραφο στηριζόμενοι στις σημειώσεις που κρατήσαμε.

Ε. Τώρα γράφουμε την περίληψή μας προσέχοντας: 

1. Να είναι μία παράγραφος με δομή (θεμ. πρ.- λεπτ.- κατακλ.) και να είναι περίπου το 1/3 του αρχικού κειμένου.

2. Να ξεκινήσουμε με αναφορά στον συγγραφέα ή στο κείμενο, κάπως έτσι:  Ο συγγραφέας στο κείμενό του αναφέρεται+ την πρώτη πρόταση που κρατήσαμε στο πρόχειρο και περιείχε το θεματικό κέντρο του κειμένου

ή Το κέιμενο αναφέρεται στο ....ΠΡΟΣΟΧΗ: Η ΠΡΩΤΗ ΑΥΤΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ Η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΗς ΠΕΡΙΛΗΨΗΣ ΔΕΝ ΕΊΝΑΙ Ο ΠΡΩΤΟΣ ΠΛΑΓΙΟΤΙΤΛΟΣ

3. Συνεχίζουμε γράφοντας με τη σειρά τους πλαγιότιτλους που γράψαμε, αλλά αφού βάλουμε συνδετικές λέξεις και τι κάνει κάθε φορά ο συγγραφέας. Π.χ. Αρχικά επισημαίνει (εννοείται ο συγγραφέας) + πρώτος πλαγιότιτλος.

Και κάπως έτσι γράφουμε όλους τους πλαγιότιτλους. Στην τελευταία πρόταση μπορώ να έχω τον πλαγιότιτλο της τελευταίας παραγράφου του κειμένου ή ένα συμπέρασμα που έχει ο συγγραφέας.

4. Προσέχω να μην γράφω τις ίδιες λέξεις ή φράσεις με το αρχικό κείμενο

5. Προσέχω να μην σχολιάζω το κείμενο. Η περίληψη είναι πληροφοριακό κειμενο, μόνο πληροφορεί. 

ΓΙΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΜΕΛΕΤΗΣΤΕ ΤΙς ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΑΤΩΝΤΑΣ ΕΔΩ.