Μάθημα : ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Α ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

Κωδικός : G532134

G532134  -  ΜΑΡΙΑ ΣΑΡΑΦΗ

Ενότητες - ΕΠΙΣΤΟΛΗ- ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ- ΑΙΤΗΣΗ (Ενότητα 2η)

ΕΠΙΣΤΟΛΗ- ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ- ΑΙΤΗΣΗ (Ενότητα 2η)

Σημειώσεις και υλικό για το πως γράφουμε μια επιστολή, ημερολόγιο και αίτηση

Σύνδεσμοι
ΕΙΔΗ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ

Η ενότητα που μελετούμε από το σχολικό μας βιβλίο. Στον παραπάνω σύνδεσμο:

ΕΠΙΣΤΟΛΗ 

(ΠΗΓΉ:υπουργείο παιδείας και πολιτισμου Κύπρου)

  • Η επιστολή ή το γράμμα είναι ένα είδος επικοινωνιακού λόγου, πολύ χρήσιμο για την κοινωνική μας ζωή.
  • Υπάρχουν διάφορα είδη επιστολών.
  • Μια επιστολή μπορεί να είναι φιλική ή τυπική-επίσημη, ανάλογα με το ποιος είναι ο αποδέκτης της (παραλήπτης), ποια είναι η σχέση του με τον αποστολέα και ποιος είναι ο σκοπός για τον οποίο γράφεται.

Ποια είναι τα κοινά χαρακτηριστικά γνωρίσματα όλων των επιστολών και σε τι διαφέρει
ένα είδος επιστολής από άλλο;


Κοινά χαρακτηριστικά Διαφορές

Α) Τυπική δομή
α) τόπος και ημερομηνία
β) προσφώνηση
γ) περιεχόμενο                                                           
δ) επιφώνηση
ε) υπογραφή

Β) Περιεχόμενο - Γλώσσα
(συντομία, σαφήνεια, απλότητα, φυσικότητα,
ακρίβεια, ευπρέπεια, λεπτότητα, ευγένεια)

Α) Θεματικό περιεχόμενο
(θέμα, απόψεις, ιδέες, κτλ.)

Β) Ύφος
(λεξιλόγιο, επιλογή γραμματικών τύπων και
συντακτικών δομών, τύπος της προσφώνησης
και της επιφώνησης )
     


Ποια είναι τα μέρη μιας επιστολής;

1. Το χωροχρονικό πλαίσιο αναφοράς (τόπος, ημερομηνία):

Γράφεται στο πάνω δεξιό άκρο και περιλαμβάνει τον τόπο και το χρόνο κατά τον οποίο γράφεται η επιστολή: π.χ. Θεσσαλονίκη, 10 Οκτωβρίου 2020.

  • Σε περιπτώσεις επιστολής μέσω διαδικτύου γράφεται :
    Από : ………………….@ ……………
    Προς : ………………….@ …………………
    Θέμα : …………………………………………

2. Η προσφώνηση:

Γράφεται πάνω αριστερά και ανάλογα με το είδος της επιστολής (επίσημη, φιλική) αλλάζει.

π.χ. Αγαπημένη μου μητέρα,
Αγαπητέ φίλε Νίκο,
Μαρία μου,
Αξιότιμε κύριε,
Κύριε Διευθυντή,κλπ.


3. Το περιεχόμενο της επιστολής


• Πρόλογος:

Aφορμή για τη σύνταξη της επιστολής και στόχος του επιστολογράφου.


• Κύριο Μέρος:

Έκθεση ενός θέματος, ενός προβλήματος, ενός φαινομένου, μιας άποψης.
Απόδειξη με τη χρήση λογικών επιχειρημάτων, αποδεικτικών στοιχείων,διαπιστώσεων, παραδειγμάτων, μαρτυριών.
Απάντηση σε αντίθετες απόψεις.


• Επίλογος:

Σύντομη ανακεφαλαίωση κατά την οποία ο επιστολογράφος εκφράζει συμπερασματικά τις σκέψεις του και καλεί τον /την αποδέκτη της επιστολής να ευαισθητοποιηθεί και να δράσει.

4. Η επιφώνηση: (ανάλογη με την προσφώνηση)

Γράφεται κάτω δεξιά και ανάλογα με το είδος της επιστολής

π.χ. Με αγάπη / με πολλή αγάπη
Με εκτίμηση
Με σεβασμό
Μετά τιμής
Φιλικά
Με φιλικούς χαιρετισμούς

5. Η υπογραφή:

Ο/ η μαθητής/τρια του Γυμνασίου.....(ονομαστεπώνυμο)

ο/η πρόεδρος του δεκαπενταμελούς..... (ονοματεπώνυμο)

μόνο το μικρό μας όνομα, αν είναι φιλικό γράμμα κλπ.

ΕΔΩ ΘΑ ΒΡΕΙΤΕ ΑΝΑΛΥΤΙΚΕΣ ΣΗΜΕΙΩΣΕΙς ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΟΛΗ  cool

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ 

  • Είναι ένα κειμενικό είδος το οποίο περιέχει γεγονότα, εμπειρίες, σκέψεις, συναισθήματα, επιθυμίες και ό,τι άλλο αφορά τη ζωή μας.
  • Σ΄αυτό ένα άτομο καταγράφει τα πιο σημαντικά γεγονότα της προσωπικής του ζωής καθώς και της δημόσιας ζωής της εποχής του.
  •  Το ημερολόγιο είναι κείμενο με προσωπικό χαρακτήρα και δε γράφεται για να δημοσιευτεί ή για να διαβαστεί από άλλους εκτός από τον ίδιο το συγγραφέα.

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟΥ

    • Στην αρχή της σελίδας πάνω δεξιά καταγράφουμε την ημερομηνία και τον τόπο με ακρίβεια (αναλυτικά)     Π.χ   Δευτέρα    16 Οκτωβρίου 2020, Θεσσαλονίκη (ή στο δωμάτιο μου) 
    • Ακριβώς από κάτω και αριστερά χρησιμοπ

  • οιούμε τη φράση  «αγαπημένο μου ημερολόγιο» ή μια φανταστική προσφώνηση (η Άννα Φανκ έγραφε "Αγαπητή Κίττυ")
  • Παραθέτουμε τα γεγονότα με αυστηρά χρονολογική σειρά
  • Συνήθως χρησιμοποιούμε α΄ενικό πρόσωπο. Υπάρχει περίπτωση το ημερολόγιο να απευθύνεται  σε   κάποιο τρίτο, συνήθως φανταστικό πρόσωπο, οπότε χρησιμοποιείται το δεύτερο ενικό πρόσωπο.
  • Ο λόγος είναι αυθόρμητος, απλός , καθημερινός, προφορικός πολλές φορές . Μπορώ να έχω ελλειπτικές προτάσεις. Να θυμάσαι ότι το ημερολόγιο είναι ένας έμπιστος φίλος, γι’ αυτό μπορείς να του μιλάς όπως θα μιλούσες σ’ ένα φίλο ή φίλη σου, π.χ. «Πες μου, αγαπητό μου ημερολόγιο, εσύ θα το  άντεχες αυτό;» 
  • το ύφος είναι  απλό, προσωπικό, εξομολογητικό, στοχαστικό.
  • Αν προορίζεται για δημοσίευση, τότε το ύφος είναι  πιο φροντισμένο.
  • Μπορεί να περιέχει τις σκέψεις, τα συναισθήματα και ό τι με απασχολεί για το θέμα που καταγράφω.
  • Κάτω και δεξιά κλείνω με μια φράση του τύπου "Τα λέμε σύντομα..." κλπ

https://filo-homework.blogspot.com/2019/11/blog-post_24.html

 

Παραδείγματα ημερολογίων

Ζλάτλα Φιλίποβιτς, Ένα Ημερολόγιο από το Σεράγεβο (απόσπασμα)

354px-Zlata's_Diary.jpg
Δευτέρα 29 Ιουνίου 1992
Dear Mimmy
    ΔΕΝ ΜΠΟΡΩ ΠΙΑ ΤΟΥΣ ΒΟΜΒΑΡΔΙΣΜΟΥΣ! ΚΑΙ ΤΙΣ ΟΒΙΔΕΣ ΠΟΥ ΠΕΦΤΟΥΝ! ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΝΕΚΡΟΥΣ! ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΠΕΛΠΙΣΙΑ! ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΕΙΝΑ! ΚΑΙ ΤΗ ΔΥΣΤΥΧΙΑ! ΚΑΙ ΤΟ ΦΟΒΟ! Η ζωή μου δεν είναι όλα αυτά! Δεν μπορεί κανείς να κατηγορήσει μια μαθήτρια έντεκα χρονών επειδή θέλει να ζήσει! Μια μαθήτρια που δεν πηγαίνει πια στο σχολείο, που δε νιώθει καμία χαρά, καμία από τις συγκινήσεις μιας μαθήτριας. Ένα παιδί που δεν μπορεί να παίζει πια, που έχει μείνει χωρίς φίλες, χωρίς ήλιο, χωρίς πουλιά, χωρίς επαφή με τη φύση, χωρίς φρούτα, χωρίς σοκολάτες, χωρίς καραμέλες, ένα παιδί που έχει μείνει μόνο με λίγο γάλα σε σκόνη. Ένα παιδί που, με μια μόνο λέξη, δε ζει σαν παιδί. Ένα παιδί του πολέμου. Τώρα πια συνειδητοποιώ πραγματικά ότι βρίσκομαι μέσα σ' έναν πόλεμο, ότι είμαι μάρτυρας ενός βρόμικου και απεχθούς πολέμου. Εγώ, όπως επίσης και χιλιάδες άλλα παιδιά μιας πόλης που καταστρέφεται, κλαίει, θρηνεί, ελπίζει σε μια βοήθεια που δε θα έρθει. Θεέ μου, θα σταματήσουν όλα αυτά μια μέρα, θα μπορέσω να ξαναγίνω μαθήτρια, να ξαναγίνω ένα παιδί που θα είναι χαρούμενο επειδή είναι παιδί; Άκουσα να λένε ότι η παιδική ηλικία είναι η πιο όμορφη περίοδος της ζωής. Ήμουν χαρούμενη όταν ζούσα σαν ένα φυσιολογικό παιδί, αυτός ο βρόμικος πόλεμος, όμως, μου πήρε τα πάντα. Για ποιο λόγο; Είμαι θλιμμένη. Θέλω να κλάψω.
Κλαίω.
Η Ζλάτα σου

 

Ημερολόγιο της Άννας Φρανκ

Παρασκευή, 23 Ιουλίου 1943
 
Αγαπητή Κίττυ,
Έχω διάθεση να σου διηγηθώ τι θέλει να κάνει ο καθένας μας, όταν θα βγούμε από δω. Η μεγαλύτερη επιθυμία της Μαργκό και του Βαν Ντάαν είναι να βουτήξουν ως το σαγόνι μέσα σε ένα πολύ ζεστό μπάνιο και να μείνουν εκεί μισή ώρα τουλάχιστον. Η κ. Βαν Ντάαν θέλει, πριν από όλα, να φάει γλυκά. Ο Ντύσσελ δεν σκέφτεται παρά τη Λόττε, τη γυναίκα του. Η μαμά θέλει να ξαναβρεί τον καφέ της, ο μπαμπάς να επισκεφτεί τον κ. Βόσσεν και ο Πέτερ να πάει στον κινηματογράφο. Εγώ απλώς θα πετούσα απ’ τη χαρά μου και θα ’μουν τόσο ευτυχισμένη, ώστε δεν θα ’ξερα από πού ν’ αρχίσω.
Εκείνο που επιθυμώ πιο πολύ είναι να ξαναβρεθώ στο σπίτι μου, να μπορώ να κυκλοφορώ ελεύθερα, να κινούμαι και τέλος να εργάζομαι συστηματικά, δηλαδή να ξαναβρώ το σχολείο...
Δική σου
Άννα

ΑΙΤΗΣΗ

Πολλές φορές στη ζωή μας θα χρειαστεί να ζητήσουμε κάτι από μια υπηρεσία, από το σχολείο ή όπου αλλού. Τότε πρέπει να το κάνουμε σωστά. Πρέπει να συντάσσουμε μια αίτηση.

Μπορούμε να φανταστούμε οτι μια σελίδα του τετραδίου μας χωρίζεται κάθετα στη μέση.

Στην αριστερή στήλη γράφουμε τα προσωπικά μας στοιχεία και στη δεξιά το θέμα και το περιεχόμενο της αίτησής μας.

Δεν ξεχνάμε να βάλουμε ημερομηνία, τόπο και να υπογράψουμε την αίτησή μας 

Ένα υποδειγμα αίτησης μπορείτε να δείτε στην παρακάτω εικόνα