Μάθημα : ΓΛΩΣΣΑ ΣΤ
Κωδικός : 9490035292
ΕΝΟΤΗΤΑ 17:ΠΟΛΕΜΟΣ ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ

ΣΥΝΘΕΣΗ ΛΕΞΕΩΝ ΜΕ ΠΡΟΘΕΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ.
Προσέχω τις λέξεις που είναι υπογραμμισμένες και φτιάχνω , συνθέτω:
Αυτός που έχει όμοια ουσία με κάποιον άλλο…………………………………………………………..
-Αυτός που προέρχεται από άλλο (έτερο) δήμο………………………………………………………..
-Αυτό που έχει θέα από όλες (αμφί) τις πλευρές. …………………………………………………..
-Η οδός μέσα (εις) από την οποία περνάμε………………………………………………………….
-Ο μισός (ημί) χρόνος ενός αγώνα……………………………………………………………
-Η μισή (ημί) σελήνη……………………………………………………….
-Η ευθεία που τέμνει (χωρίζει) στα δύο (διχο)……………………………………………….
-Αυτός που κινείται συνέχεια (αεί)……………………………………………………..
-Η ενέργεια που μπαίνει κάποιος (βάλλει) δια της βίας μέσα (εις ) ………………………………………
-Αυτός που διπλώνεται ξανά (ανά)………………………………………………………..
-Η ενέργεια μέσα (δια) από την οποία κάποιος διασπείρει τη φήμη του………………………………
-Η στρώση που υπάρχει πάνω (επί) ……………………………………..
-Την φορά ο αθλητής πάνω (επί) από το γόνατό του………………………………………..
-Όταν ελέγχω (βλέπω) πάνω (επί) σε κάτι……………………………………………….
-Όταν νικώ τελείως (κατά) κάποιον………………………………………………
-Όταν ένα τρένο βγαίνει έξω (εκ ) από την τροχιά του…………………………………………………
-Όταν κάποιος βγάζει χρήματα από (εκ) το ταμείο…………………………………………………………..
-Αυτός που έζησε πριν (προ) από την Ιστορία………………………………………………..
-Αυτός που βρίσκεται δίπλα (παρά) από την πλευρά……………………………………………………..
-Αυτός που τρέχει δίπλα (παρά) από τους άλλους………………………………………………………….
-Αυτός που γύρω του (περί) επικρατεί η χαρά……………………………………………………………..
-Η ενέργεια του να τρέχω σε κάποιον (προς) για βοήθεια………………………………………………
-Αυτός που προστατεύει πάνω από υπέρ) (το κανονικό………………………………………………
-Αυτός που βρίσκεται κάτω από (υπό) τη θάλασσα ………………………………………………………
-Το να κάνει κάποιος κριτική στον εαυτό (αυτό) του……………………………………………………
-Το να σκοτώνονται μεταξύ τους (αλληλο)………………………………………………………………
-Αυτό που αφορά ολόκληρο (παν) τον ορθόδοξο κόσμο.…………………………………………..
-Αυτός που έχει άσχημη (δυς) μορφή…………………………………………………….
ΑΠΟ ΟΝΟΜΑΤΙΚΟ ΣΕ ΡΗΜΑΤΙΚΟ ΚΑΙ ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΑ
1.Μετατρέπω τις ονοματικές φράσεις σε ρηματικές.
Παρουσίαση καινούριων βιβλίων. ........................................................................................................................................ Συνεργασία μαθητών και δασκάλων. ........................................................................................................................................
Πτώση της τιμής του πετρελαίου ........................................................................................................................................
Μείωση των μισθών των υπαλλήλων. ........................................................................................................................................ Απαγόρευση της κυκλοφορίας. ...................................................................................................................................
2.Μετατρέπω τις ρηματικές φράσεις σε ονοματικές. Απαγορεύεται η κυκλοφορία.
Πρόσφεραν λίγα χρήματα. ........................................................................................................................................
Εισάγονται νέα προϊόντα. ........................................................................................................................................
Περιγράφει τον αγώνα. ..................................................................................................................................
Αγόρασα καινούρια τσάντα. ........................................................................................................................................
3.Μετατρέπω τις ρηματικές φράσεις σε ονοματικές και το αντίστροφο.
Ανταλλάξαμε δώρα. ........................................................................................................................................
Καλλιεργούνται βιολογικά προϊόντα. ........................................................................................................................................
Νίκη της εθνικής ομάδας ποδοσφαίρου. ........................................................................................................................................ Φροντίζουμε και προστατεύουμε το δάσος ........................................................................................................................................ Επιστροφή στο χωριό. ........................................................................................................................................
Πρόσφεραν λίγα χρήματα. ........................................................................................................................................
Αναγνώριση του λάθους. ........................................................................................................................................
Σκαλίζουν τον κήπο. ........................................................................................................................................
Αναγνώριση των λέξεων. ..........................................................
ΑΣΚΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ ΑΥΞΗΣΗ
Γράψε και εσύ τον Αόριστο της Οριστικής, της Υποτακτικής και της Προστακτικής στα παρακάτω ρήματα :
ΟΡΙΣΤΙΚΗ ΥΠΟΤΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΚΤΙΚΗ
|
ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ |
ΑΟΡΙΣΤΟΣ |
ΑΟΡΙΣΤΟΣ |
ΑΟΡΙΣΤΟΣ |
|
Αντιγράφεις |
Αντ-έ-γραψες |
Να αντιγράψεις |
Αντ-ί -γραψε |
|
Αναλύεις |
|
|
|
|
Αποσπάς |
Απ-έ-σπασες |
|
Απ-ό-σπασε |
|
Επαναλαμβάνεις |
|
|
|
|
Καταγράφεις |
Κατ-έ-γραψες |
|
|
|
Επιστρέφεις |
|
|
|
|
Διατάζεις |
|
|
|
|
Αναβάλλεις |
Αν-έ-βαλες |
|
|
|
Μετατρέπεις |
|
|
|
1 Να αναγνωρίσετε τις τελικές δευτερεύουσες προτάσεις και να υπογραμμίσετε το σύνδεσμο με τον οποίο εισάγονται .
- Τα παιδιά πηγαίνουν στο σχολείο, για να μάθουν γράμματα .
- Αφού δε διάβασες , καλά να πάθεις !
- Χαίρομαι , που σε βλέπω ευτυχισμένο .
- Μια και πέρασα από την Πάτρα , επισκέφτηκα το φίλο μου το Γιάννη .
- Τον τιμώρησε , επειδή έκανε ανοησίες στην τάξη .
- Συγκεντρωθήκαμε σήμερα εδώ για να τιμήσουμε ένα αγαπημένο πρόσωπο .
- Έτρεξε να τον προλάβει
- Θύμωσε , καθώς θεώρησε το σχόλιο προσβλητικό .
- Απέτυχε στις εξετάσεις , γιατί δεν είχε προετοιμαστεί καλά .
- Σου τα χρωστάω όλα , αφού με βοήθησες τη δύσκολη αυτή στιγμή .
2 . Να συμπληρώσετε καθεμιά από τις παρακάτω φράσεις με μία δευτερεύουσα τελική πρόταση .(ΓΙΑ ΝΑ , ΩΣΤΕ)
Έπρεπε να βιαστεί
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Έφυγα νωρίτερα από τη δουλειά
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Γυμνάζονται καθημερινά
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
3 Να αναγνωρίσετε το είδος των προτάσεων που εισάγονται με το να ( βουλητικές ή τελικές) (ΑΝ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΠΑΡΟΥΝ ΤΟ ΓΙΑ ΝΑ)
- Πήγα να φέρω τα συμβόλαια .
- Πρέπει να υπογράψεις αμέσως .
- Θέλω να φύγεις τώρα .
- Ήρθε να μας ευχαριστήσει .
- Πήγε να τον δει .
4 Να αντικαταστήσετε τους υπογραμμισμένους επιρρηματικούς προσδιορισμούς που δηλώνουν σκοπό με δευτερεύουσες τελικές προτάσεις κάνοντας τις απαραίτητες αλλαγές .(ΓΙΑ ΝΑ)
- Πήγε στο εξωτερικό για σπουδές
- Η αστυνομία πήρε μέτρα για την προστασία των πολιτών.
- Έδωσε αγώνα για τη ζωή του
ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΝΟΤΗΤΑ 17 «ΠΟΛΕΜΟΣ ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ»
1.Να κυκλώσεις το απρόσωπο ρήμα ή την απρόσωπη έκφραση και να υπογραμμίσεις το υποκείμενο στις παρακάτω προτάσεις.
Πρέπει να με ακούσεις οπωσδήποτε.
Δεν πρόκειται να μιλήσω σε καμιά περίπτωση.
Δε συμφέρει να γίνει όπως προτείνεις.
Φαίνεται πως δε θα ξαναγυρίσει.
Ακούστηκε πως σκοτώθηκαν πολλοί.
Κρίμα είναι να χαθεί ο άνθρωπος.
Καλό είναι να πηγαίνουμε τώρα.
Είναι ώρα να πάμε στο σχολείο.
- Υπογραμμίζω τις τελικές προτάσεις και κυκλώνω τις αποτελεσματικές προτάσεις :
Δεν έχω συγκεντρώσει αρκετά χρήματα για να αγοράσω το ποδήλατο που θέλω, επομένως θα μείνω για μια ακόμη φορά χωρίς ποδήλατο. Θα πρέπει να εξοικονομήσω κι άλλα χρήματα ώστε να συγκεντρώσω το ποσό ή να ζητήσω από τον παππού και τη γιαγιά.
- Γράφω την οριστική και την προστακτική Αορίστου των παρακάτω ρημάτων:
|
Ενεστώτας |
Οριστική Αορίστου |
Προστακτική Αορίστου |
|
|
α΄ενικό πρόσωπο |
β΄ενικό πρόσωπο |
β΄πληθ. πρόσωπο |
|
|
παραγγέλνω |
|
|
|
|
αναλαμβάνω |
|
|
|
|
παραλαμβάνω |
|
|
|
|
υπογράφω |
|
|
|
|
περιγράφω |
|
|
|
|
επαναλαμβάνω |
|
|
|
|
διακρίνω |
|
|
|
|
επιλέγω |
|
|
|
|
επιστρέφω |
|
|
|
|
μεταφέρω |
|
|
|
- Να μετατρέψετε τις πιο κάτω προτάσεις από απλές σε επαυξημένες.
- Το χωριό είναι παραθαλάσσιο.
______________________________________________________________________
- Οι τουρίστες ήρθαν στα νησιά.
________________________________________________________________________
- Ο μαθητής ήταν λυπημένος.
_______________________________________________________________________
- Να μετατρέψετε τις πιο κάτω προτάσεις από επαυξημένες σε απλές.
- Χτες το απόγευμα, ο μικρός βοσκός έπαιζε φλογέρα, καθισμένος κάτω από ένα δέντρο της υπέροχης φύσης που τον περιτριγύριζε.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Ο πατέρας μου, το περασμένο καλοκαίρι, έφτιαξε ένα μεγάλο κήπο με πολύχρωμα και ευωδιαστά λουλούδια στο εξοχικό μας στην Πορταριά.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Οι σφοδρές χαλαζοπτώσεις της περασμένης εβδομάδας κατέστρεψαν ολοκληρωτικά την παραγωγή εσπεριδοειδών και άλλων γεωργικών προϊόντων.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Υπογραμμίζω τις δευτερεύουσες προτάσεις και τις αναγνωρίζω :
☺ Είναι τόσο καλός άνθρωπος, που τον αγαπούν όλοι .
☺ Κανείς δεν είναι τόσο δυνατός, για να μπορεί τα πάντα .
☺ Βιαζόταν, για να μη χάσει το αεροπλάνο .
☺ Είχε νυχτώσει πλέον, ώστε δε βλέπαμε τίποτα .
☺ Θα κάνω τα πάντα, για να τον μεταπείσω .
- Διάβασε το κείμενο που ακολουθεί και βάλε τόνους και διαλυτικά όπου χρειάζεται :
«Εμεινα αυπνος ολο το βραδυ συζητωντας με τη θεια μου που ηρθε στο χωριο απο το Λονδινο, για το μουσειο με τα γλυπτα του Παρθενωνα ( που μας εχουν κλεψει) , το Μπιγκ Μπεν και τον Ταμεση ποταμο. Το πρωι παραλιγο να κοιμηθω πανω στο γαιδουρακι πηγαινοντας προς το εκκλησακι. Ολοι με κοροιδευαν».
- Μετατρέπω τις ρηματικές φράσεις σε ονοματικές.
- Οι Ολυμπιακοί Αγώνες διοργανώνονται κάθε τέσσερα χρόνια. _________________________
- Συγκλήθηκε έκτακτο υπουργικό συμβούλιο. ________________________________
- Κηρύχτηκε πόλεμος στην Παλαιστίνη. _____________________________________
- Το ελικόπτερο προσγειώθηκε. _______________________________________
- Μετατρέπω τις ονοματικές φράσεις σε ρηματικές.
- Εξασφάλιση στέγης στους πρόσφυγες. ______________________________
- Έναρξη των εργασιών του συνεδρίου για τη δημιουργικότητα. _________________________
- Εγκαίνια του βοτανόκηπου στο σχολείο μας. __________________________________
- Μείωση στις τιμές των καυσίμων. _____________________________________________
- Σχηματίζω σύνθετες λέξεις χρησιμοποιώντας ως α΄ συνθετικό τις παρακάτω προθέσεις:
|
αντί |
γράφω |
έχω |
Έλληνας |
υγεία |
υποπλοίαρχος |
|
|
|
|
|
|
|
|
από
|
γραφή |
αγγέλλω |
αγορεύω |
αγκιστρώνω |
ηγούμαι |
|
|
|
|
|
|
|
|
μετά
|
φέρω |
οδός |
αύριο |
όριο |
έχω |
|
|
|
|
|
|
|
|
κατά |
γράφω |
αγιάζω |
ησυχάζω |
οδηγώ |
έρχομαι |
|
|
|
|
|
|
|
|
επί |
κοινωνία |
αυξάνω |
αρμόζω |
ησυχάζω |
ίππος |
|
|
|
|
|
|
|
|
εν |
ισχύω |
κρίνω |
γράφω |
χορδή |
βάθος |
|
|
|
|
|
|
|
|
εκ |
τροφή |
οδός |
ακολουθώ |
ειδικεύομαι |
πόρος |
|
|
|
|
|
|
|
|
συν |
γράφω |
λογίζομαι |
μετέχω |
ρέω |
σωρεύω |
|
|
|
|
|
|