Μάθημα : ΓΛΩΣΣΑ ΣΤ

Κωδικός : 9490035292

9490035292  -  ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΠΛΑΝΗΣ

Ενότητες - ΕΝΟΤΗΤΑ 16:ΜΟΥΣΕΙΑ

ΕΝΟΤΗΤΑ 16:ΜΟΥΣΕΙΑ

Σύνδεσμοι
ΜΕΣ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
Ασκήσεις
ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ-ΠΑΘΗΤΙΚΗ ΦΩΝΗ

ΑΣΚΗΣΕΙΣ

Να μετατρέψεις τη  σύνταξη  από παθητική  σε ενεργητική και αντίστροφα:

Ο ξυλοκόπος κόβει ξύλα.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Η φωτιά καίει το δάσος.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Τα πανιά σκίζονται από τον αέρα.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Η μόλυνση του περιβάλλοντος αυξάνεται από τα αυτοκίνητα.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Η Βουλή ψηφίζει τους νόμους.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Η σοδειά μαζεύεται από τους αγρότες.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Ο Νίκος βρήκε το βιβλίο.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Το κλίμα ενός τόπου επηρεάζεται άμεσα από τη μορφή του εδάφους.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Ο κηπουρός κλάδεψε τα δέντρα.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Η γιαγιά ετοίμαζε το τραπέζι με πολλή φροντίδα.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Ο ποντικός τρώγεται από τη γάτα.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

Όνομα………………………………………………………………………………...

 

Ασκήσεις
ΚΛΙΣΗ ΛΟΓΙΩΝ -ΑΡΧΑΙΟΚΛΙΤΩΝ ΡΗΜΑΤΩΝ

ΑΣΚΗΣΕΙΣ

1)  Να συμπληρώσεις τα κενά των προτάσεων βάζοντας το κατάλληλο ρήμα από την παρένθεση στο σωστό τύπο του αορίστου: ( συντρίβομαι, καταλαμβάνομαι, συμβαίνει, αντιλαμβάνομαι, υφίσταμαι, προσάγομαι, επιτίθεμαι, απάγομαι, καθίσταμαι, στέλνομαι, παρεμβαίνω, αποβαίνω, αναδεικνύομαι)

  • Τι …………… και άλλαξες γνώμη τόσο γρήγορα;
  • Ένας άγνωστος άντρας ……………. στον Αντώνη και ήταν έτοιμοι να πιαστούν στα χέρια. Ευτυχώς …………………. oι ψυχραιμότεροι και η παρεξήγηση λύθηκε.
  • Το αεροπλάνο……………. πέφτοντας στην πλαγιά του βουνού.
  • Δεν ……………. δυνατό να προχωρήσουν οι διαπραγματεύσεις.
  • Οι συλληφθέντες …………….. στον εισαγγελέα και στη συνέχεια οδηγήθηκαν στην ασφάλεια.
  • Όταν στέλνουμε μήνυμα μέσω του κινητού τηλεφώνου, εμφανίζεται στην οθόνη η ένδειξη << μήνυμα ……………. >>.
  • Το τροχαίο …………… μοιραίο για τον οδηγό του αυτοκινήτου, που δεν ……………… έγκαιρα τον κίνδυνο.
  • Ο επιχειρηματίας ……………….. από πανικό μόλις έμαθε πως τα μέλη της οικογένειάς του ………………….. από τρομοκράτες.
  • Ο παίχτης που έβαλε το γκολ …………… ο καλύτερος παίχτης του αγώνα.
  • Ο ταμίας της τράπεζας ………………. βλέποντας το ληστή να τον σημαδεύει με το όπλο.

  

 

Ασκήσεις
ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΑ-ΑΜΕΤΑΒΑΤΑ ΡΗΜΑΤΑ

1.Γράψε Μ πάνω από τα μεταβατικά και Α πάνω από τα αμετάβατα ρήματα:

 

Το σπίτι γέμισε πουλιά.

Η πληγή αιμορραγεί ασταμάτητα.

Ο αστροναύτης πάτησε το πόδι του στη σελήνη.

Κάποιος μεγάλος ζωγράφος φιλοτέχνησε αυτό τον πίνακα.

Ηρέμισε πια!

Μου ζήτησε το εισιτήριο.

Κλείνει το μικρό τσαντάκι και ανοίγει τη μεγάλη τσάντα.

Λυπάμαι, αλλά είναι αδύνατο να βρω τη λύση.

Η δασική υπηρεσία φροντίζει το δάσος.

Θα κοιμηθώ τώρα επειδή κουράστηκα σήμερα.

Θα καθίσω για να διαβάσω ένα βιβλίο που μου αρέσει πολύ!

Αυτές τις μέρες βήχω πολύ.

Ο Γιάννης ροχαλίζει κάθε βράδυ.

Τον είδα χθες.

 

 

Ασκήσεις
ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ-ΡΗΜΑ-ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ-ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ

ΦΥΛΛΑΔΙΟ ΓΛΩΣΣΑΣ

ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟ

(Υποκείμενο, Αντικείμενο, Κατηγορούμενο)

 

ΑΣΚΗΣΕΙΣ

 

  1. Βρίσκω τα ρήματα και τα υποκείμενα του παρακάτω κειμένου:

 

Η Ασπρούδα ήταν το πιο περήφανο πουρνάρι της περιοχής. Ήταν θεόρατο. Οι ρίζες του έμπαιναν βαθιά κι άγγιζαν την καρδιά της γης. Ο κορμός του είχε ως δέκα μέτρα περιφέρεια. Και οι κλώνοι του απλώνανε κι άγγιζαν το Παλιόκαστρο. Κι εκείνη η θεόρατη κορυφή του, που πήγαινε μεσούρανα, περήφανη κι αλύγιστη, όσοι βοριάδες κι αν φυσούσαν…

 

                                                                                     Ελένη Χωρεάνθη, Η Ασπρούδα

 

    Υποκείμενο

     Ρήμα

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Υπογραμμίζω τα ρήματα των παρακάτω προτάσεων και σημειώνω με Χ στην κατάλληλη στήλη:

 

Πρόταση

Μεταβατικό

Αμετάβατο

Ο Γιώργος έφυγε νωρίς.

 

 

Η Αντωνία παίζει πιάνο.

 

 

Έμαθα πως θα σχολάσουμε νωρίτερα.

 

 

Ο πάνθηρας τρέχει γρήγορα.

 

 

Το μωρό τρώει κρέμα με λαχανικά.

 

 

 

 

 

  1. Βρίσκω τα συνδετικά ρήματα (αυτά που συνδέουν το υποκείμενο με το κατηγορούμενο) των παρακάτω προτάσεων και τα γράφω μαζί με τα κατηγορούμενα:

 

Ο Κωστής Παλαμάς γεννήθηκε στην Πάτρα το 1859. Είναι κορυφαίος ποιητής της νεοελληνικής λογοτεχνίας με πολύ αξιόλογο έργο. Εργάστηκε ως γραμματέας του Πανεπιστημίου Αθηνών και το 1926 έγινε ένας από τους πρώτους ακαδημαϊκούς. Αγωνίστηκε για την καθιέρωση της δημοτικής γλώσσας και για την ανανέωση της ποίησης. Με το έργο του κατάφερε να εκφράσει τις αγωνίες και τους αγώνες του ελληνικού έθνους και θεωρείται σημαντικότατο. Πέθανε στην Αθήνα το 1943, στη διάρκεια της Κατοχής.

 

Συνδετικό Ρήμα

Κατηγορούμενο

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Υπογραμμίζω τα μεταβατικά ρήματα των παρακάτω προτάσεων και τα γράφω στον πίνακα με τα αντικείμενά τους.

 

Σχεδιάζω να πάω εκδρομή.

Ο αθλητής τρέχει όσο πιο γρήγορα μπορεί.

Η Κορίνα μιλάει ακατάπαυστα.

Ανυπομονώ να πάω στο πάρτι.

Έγραψε μία ευφάνταστη ιστορία.

Η πωλήτρια σού έδωσε το φόρεμα.

Έπαιξε στην κιθάρα ένα γνωστό τραγούδι.

Το εισιτήριο αναγράφει τον αριθμό της θέσης μας.

Μας ζήτησε να σταματήσουμε να μιλάμε.

Ακούγεται ότι θα γίνει μια μεγάλη συναυλία.

 

Μεταβατικό Ρήμα

Αντικείμενο/ Αντικείμενα

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ασκήσεις
ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΟ ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΕΝΟΤΗΤΑΣ 17

 ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΟ ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ «ΓΛΩΣΣΑΣ»

                             Ενότητα 16η     « Μ ο υ σ ε ί α  »    

Όνομα: ………………………………………………      Ημερομηνία: ……………………………………                              Βαθμός:………

 

. Να μετατρέψετε την ενεργητική σύνταξη σε παθητική και το αντίστροφο :

α. Τα παιδιά ωφελούνται από τα προγράμματα του σχολείου.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

β. Οι δρόμοι πλύθηκαν από τη δυνατή βροχή.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

γ. Οι μαθητές οργάνωσαν την επίσκεψη.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

δ. Οι πολλές μετακινήσεις κούρασαν τους παίκτες.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

. Γράψτε δίπλα από κάθε πρόταση (Ε) αν η σύνταξη είναι ενεργητική και (Π) αν η σύνταξη είναι παθητική :

 

  • Το Μουσείο του Ελληνικού Θεάτρου ιδρύθηκε το 1938 από τον Γ. Σιδέρη ………
  • Η ζωντανή μουσική συνοδεύει το θεατρικό παιχνίδι ………
  • Μια τρελή παρέα από οργανοπαίχτες ζωντανεύουν τα βράδια της Αθήνας ………
  • Στο Μουσείο της πόλης μας οργανώθηκε έκθεση με τίτλο «Το σχολείο»                ………

 

  1. Να υπογραμμίσετε τα Υποκείμενα των παρακάτω προτάσεων :

 

  • Τα μουσεία προσφέρουν σπουδαίο εκπαιδευτικό έργο.
  • Ο Υπουργός Πολιτισμού έκανε τα εγκαίνια του Μουσικού Μουσείου.
  • Στο Μουσείο Αφής ο τυφλός επισκέπτης ψηλαφίζει την τέχνη.
  • Πάντα τα μουσεία επισκέπτονται άνθρωποι κάθε ηλικίας.

 

  1. Να υπογραμμίσετε τα Αντικείμενα και να κυκλώσετε τα Κατηγορούμενα στις παρακάτω προτάσεις :

 

  • Η διευθύντρια του Μουσείου ήταν ικανοποιημένη.
  • Το αγαλματίδιο αυτό ήταν αντίγραφο.
  • Πολλοί τουρίστες επισκέπτονται την Αθήνα, γιατί λατρεύουν τον ελληνικό πολιτισμό.
  • Δεν παρατήρησα την πινακίδα με τις χρονολογίες κατασκευής των αγαλμάτων.
  • Οι αρχαιολόγοι ανακάλυψαν τους τάφους των βασιλιάδων της Μακεδονίας.

 

  1. Να κυκλώσετε τα συνδετικά ρήματα :

 

  • Ο καιρός σήμερα φαίνεται ηλιόλουστος.
  • Βρήκα το τηλέφωνο σου και σε πήρα.
  • Ο πατέρας του Ηλία εκλέχτηκε δήμαρχος.
  • Ήταν όλα τα παιδιά του σχολείου χαρούμενα για την επίσκεψη τους στο μουσείο.
  • Παρόλα τα χρόνια της, φαινόταν πολύ νέα.

 

  1. Να χαρακτηρίσετε συντακτικά τις μαυρισμένες λέξεις (ρήμα, αντικείμενο, υποκείμενο, κατηγορούμενο) :

α. Η ξενάγηση κράτησε 2 ώρες                                                              …………………………………

β. Οι συμμαθητές μου με ενθάρρυναν μετά το ατύχημα που είχα              …………………………………

γ. Ο ξεναγός στο μουσείο καλημέρισε τα παιδιά                                      …………………………………

δ. Ο Γεράσιμος φαινόταν άρρωστος                                                        …………………………………

 

 

  1. Να υπογραμμίσετε τα ρήματα και να σημειώσετε δίπλα αν είναι Μεταβατικό ή Αμετάβατο :

 

  • Ο Στέλιος φώναξε την αδερφή του, για να της δώσει τα μαθήματα ……………………
  • Στο νοσοκομείο περιποιήθηκαν τα τραύματα του Αποστόλη ……………………
  • Ο οδηγός της μοτοσικλέτας τραυματίστηκε σοβαρά ……………………
  • Ο διευθυντής ανακοίνωσε τα ονόματα των παιδιών που βραβεύτηκαν στο διαγωνισμό Έκθεσης ……………………
  • Η πόρτα έκλεισε απότομα, επειδή φυσούσε πολύ ………………………         ……………………

 

  1. Υπογραμμίστε τις αιτιολογικές προτάσεις :

 

α. Με ρώτησε με απορία, γιατί ήμουν τόσο σκεφτική.

β. Ο χρόνος μέσα στη τάξη κυλά γρήγορα, εάν σου αρέσουν αυτά που μαθαίνεις.

γ. Επειδή ήμουν κακοδιάθετος, δεν ήρθα στο πάρτι γενεθλίων σου.

δ. Απολαύσαμε την εκδρομή μας, διότι και ο καιρός ήταν πολύ ευχάριστος.

ε. Στο Παιχνιδοπωλείο τα παιδιά ευχαριστήθηκαν, αφού η έκθεση είχε να κάνει με παιχνίδια.

 

  1. Συμπληρώστε τα κενά. Προσέξτε την ορθογραφία και τους τόνους :

 

Μια πολ… μεγάλ… έκθεση με π…νακες που εισήχθ…σαν από το εξωτερ…κό έλαβε χώρα στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχν…ς, στ…ν Άνδρο. Οι π…νακες που παρουσιάστ…καν ήταν του Πικάσο και το θέμα τους είχε σχ…ση με τ…ν ελληνική παράδ…ση και κουλτούρα. Αυστηρά μ…τρα προστασίας είχαν ληφθ…, για να αποφ…γουν διάφορα ατ…χήματα, ζ…μιές και φθ…ρές. Η προσπάθ…α που καταβλ…θηκε από τους υπεύθ…νους ήταν σημαντ…κή. Η έκθεση υπερέβη τ…ς προσδ…κίες των επισκεπτ…ν κι άφ…σε πο…ές και καλές εντ…πώσεις. Μακάρι να μας ξαναδ…θεί η ευκ…ρία να επισκ…πτούμε και αυτό το υπέρ…χο ν…σί των Κ…κλάδων αλλά και το Μουσείο.

 

  1. 9. Να βάλετε τα ρήματα στον Αόριστο στο γ’ ενικό :

 

λαμβάνω -> ………………………                   εισάγομαι -> ……………………                 υπερβαίνω -> ………………………

               λαμβάνομαι -> ……………………                                     αναδεικνύομαι -> ……………………………

 

 

 

 

ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ