Μάθημα : ΓΛΩΣΣΑ ΣΤ

Κωδικός : 9490035292

9490035292  -  ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΠΛΑΝΗΣ

Ενότητες - ΕΝΟΤΗΤΑ 15: ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ-ΘΕΑΤΡΟ

ΕΝΟΤΗΤΑ 15: ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ-ΘΕΑΤΡΟ

Ασκήσεις
ΕΠΙΘΕΤΑ ΣΕ -ης,-ης,ες

Ασκήσεις με επίθετα σε -ής,-ής.-ές/-ης,-ης,-ες

  1. Να συμπληρώσεις τα κενά βάζοντας στην κατάλληλη πτώση το επίθετο της παρένθεσης.
  • Στις υπηρεσίες πρέπει να υπάρχουν....................................................................(διαφανής) διαδικασίες.
  • Το τρένο θεωρείται πολύ ........................................................(ασφαλής) συγκοινωνιακό μέσο.
  • Η φυσική και τα μαθηματικά είναι ..................................................... (συγγενής) επιστήμες.
  • Η εξέλιξη στηρίζεται στη ...............................................(διαρκής) αναζήτηση.
  • Η σαμπάνια είναι ................................................(αφρώδης) οίνος.
  • Τα ...................................................(ογκώδης) κιβώτια μεταφέρονται δύσκολα.
  • Οι ..........................................................(συνεπής) επαγγελματίες έχουν πάντα δουλειά. • Το .............................................(συνεχής) ωράριο κουράζει τους καταστηματάρχες.

 

  1. Να μεταφέρεις τα επίθετα από τον ενικό στον πληθυντικό αριθμό ή αντίστροφα κάνοντας τις απαραίτητες αλλαγές στις προτάσεις.
  • Το θηριώδες οικοδόμημα ασχημίζει την πόλη. ........................................................................................................................................................................................
  • Η προσφορά προϊόντων κρίνεται ανεπαρκής. ........................................................................................................................................................................................
  • Η ειλικρινής σχέση των κρατών εξασφαλίζει την ειρήνη. ........................................................................................................................................................................................
  • Το υπουργείο καθόρισε τον ακριβή όρο διεξαγωγής του διαγωνισμού. ........................................................................................................................................................................................
  • Ο αθλητής νιώθει ευτυχής μετά τη νίκη. ........................................................................................................................................................................................
  • Η πτώση δέντρων ήταν αποτέλεσμα των θυελλωδών ανέμων. ........................................................................................................................................................................................
  • Οι παραστάσεις τραγωδίας στην Επίδαυρο είναι δημοφιλείς εκδηλώσεις. ........................................................................................................................................................................................

 

  1. Να συμπληρώσεις τα κενά βάζοντας στην κατάλληλη πτώση το επίθετο της παρένθεσης.

 

Αποτέλεσμα της .................................................. (συνεχής) κίνησης των αυτοκινήτων στις πόλεις είναι τα ............................................(διαρκής) προβλήματα. Η κυκλοφορία των οχημάτων δεν είναι .......................................(ασφαλής) , καθώς και η αστυνόμευση δεν μπορεί να είναι ............................................ (επαρκής) και η σήμανση είναι .....................................................(ελλιπής). Κάποιοι οδηγοί έχουν .........................................(εμφανής) αδυναμίες στην οδήγησή τους κι επιπλέον είναι ............................................... (αγενής) προς τους πεζούς. Λύση μπορεί να προκύψει από την ................................................ (ακριβής) τήρηση των διατάξεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας

Ασκήσεις
ΑΣΚΗΣΗ ΣΤΑ ΕΠΙΘΕΤΑ

ΑΣΚΗΣΕΙΣ

 

1.Να συμπληρώσεις τα κενά των παρακάτω προτάσεων με τα επίθετα που σχηματίζονται από τα ρήματα που βρίσκονται στις παρενθέσεις.

α) Περπατούσε και μιλούσε στο κινητό (κινώ) τηλέφωνο.

β) Σηκώθηκε και μας έδειξε μια καινούρια…………………………….(χορεύω) φιγούρα.

γ) θα έπαιζε με τον πιο ……………………………….(μισώ) αντίπαλο.

δ) Η ανεμοβλογιά είναι……………………………………(κολλώ) ασθένεια.

ε) Της πρόσφερε ένα μπουκέτο………………………………………..(ευωδιάζω) τριαντάφυλλα.

στ) Καθίσαμε όλοι στο τραπέζι και απολαύσαμε ένα………………………………..(χορταίνω) γεύμα.

ζ) Η ταινία που είδαμε χτες ήταν……………………………………(φαντάζω).

 

 

 

2.Να συμπληρώσεις τα κενά των παρακάτω προτάσεων επιλέγοντας το κατάλληλο επίθετο από την παρένθεση και προσέχοντας το γένος, τον αριθμό και την πτώση.

(μεγάλος, κλασικός, εθνικός, κεφαλαίος, κυκλοφοριακός, αδιάκοπος, παγκόσμιος, αρχαίος)

 

α) Το άλμα εις ύψος, ο Μαραθώνιος και η σκυταλοδρομία είναι αγωνίσματα του κλασικού αθλητισμού.

β) Όταν γράφουμε με…………………………….γράμματα, δε βάζουμε τόνους.

γ) Τα έργα των………………………………………….Ελλήνων έμειναν αθάνατα στο πέρασμα των αιώνων.

δ) Η πόλη μας έχει αρχίσει ν' αντιμετωπίζει……………………...πρόβλημα.

ε) 0 Ανδρέας Συγγρός είναι ένας από τους ……………………….ευεργέτες μας.

στ) Οι………………………………………….προσπάθειες του έφεραν αποτέλεσμα.

ζ) Η είδηση για το θάνατο του πάπα προκάλεσε…………………συγκίνηση.

 

3     Να υπογραμμίσεις τους επιθετικούς προσδιορισμούς που υπάρχουν στις παρακάτω προτάσεις.

 

α) Ήταν μια φτωχή, βασανισμένη γυναίκα

β) Η προσωρινή κυβέρνηση ανακοίνωσε τα νέα οικονομικά μέτρα

γ) Η εκπαιδευμένη αρκούδα άρχισε καινούρια αστεία καμώματα, δ) Ήρθαν καταπάνω μας τρεις αρματωμένες βάρκες.

ε) Έσκαβαν μεγάλους λάκκους για να εγκαταστήσουν τους τεράστιους πλαστικούς σωλήνες ύδρευσης.

στ) Νοίκιασαν ένα διώροφο σπίτι κοντά σε μια παραθαλάσσια περιοχή.

 

 

 

4     Να μετασχηματίσεις τις παρακάτω φράσεις όπως στο παράδειγμα.

 

α) τσάντα από δέρμα                    δερμάτινη τσάντα

β) βάζο από πηλό                           ……………………………………….

γ) στέγη από τσίγκο                         ………………………………………..   

δ) σκεύη από μπρούντζο                  …………………………………………..

ε) πουκάμισο από μετάξι                  ……………………………………………

στ) περικνημίδες από χαλκό              …………………………………………..

Ασκήσεις
ΑΣΚΗΣΗ ΣΥΛΛΑΒΙΣΜΟΥ ΛΕΞΕΩΝ
ΑΣΚΗΣΗ
 
Να χωρίσετε σε συλλαβές τις παρακάτω λέξεις:
Αετός   Ακράτητος   Σύννεφο   Μπασμένος  
Αγρός   Έκδηλος   Άμμος   Κάστανο  
Δαρμένος   Αστυνόμος   Θαλπωρή   Μάρτυρας   
Τηλεόραση   Αντιγραφή   Μαγνήτης    Όμορφη  
Εκκλησία   Αγάπη   Βαμβάκι   Φαρμακείο  
Καρέκλα   Αποστολή   Πόρτα    Μπαλκόνι   
Έντονος   Απίθανο   Βραστός   Σόμπα  
Αντίσταση   Αστάθεια   Αρνί   Άρρωστος   


Θάλασσα   Γαρδένια   Μπάρα   Δέντρο  
Χαΐδεμα   Άλσος   Ρεύμα   Καρπούζι  
Απρόσμενος    Κόλπο   Καμπύλη   Δάσος   
Μάγκας   Βασισμένος   Μάστορας   Αλάνθαστος   
Πλοίαρχος    Πορτατίφ   Οινόπνευμα   Ντουλάπα  
Πυθμένας   Γράμμα    Πέτρα    Γενναίος  
Σύρμα   Μπανιέρα   Κάγκελο   Ανθοδέσμη  
Κατσίκι   Κόκκινο   Βρεγμένος    Κομπολόι
Ασκήσεις
ΧΡΟΝΙΚΟΙ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΙ

ΧΡΟΝΙΚΟΙ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΙ

 

Σε κάθε πρόταση, να υπογραμμίσετε

τα χρονικά επιρρήματα,

τις φράσεις με προθέσεις που δηλώνουν χρόνο και

τις χρονικές προτάσεις                  και δίπλα της να γράψετε το είδος τους, όπως στο παράδειγμα:

 

  • Η συνάντηση έπρεπε να γίνει χθες. (επίρρημα)
  • Όταν έφτασε στο σχολείο, το βρήκε κλειστό. (……………………………………………….)
  • Είδαν τότε ένα τεράστιο καράβι να πλησιάζει στην προκυμαία. (……………………………………………….)
  • Ως αύριο θα ξέρω αν έχω περάσει τις εξετάσεις. (……………………………………………….)
  • Είμαι πολύ θυμωμένος γιατί σε περιμένω από το μεσημέρι. (……………………………………………….)
  • Ως αύριο, έχει ο Θεός. (……………………………………………….)
  • Όταν δουλεύει, χαίρεται. (……………………………………………….)
  • Όποτε πεινούσε, ζητούσε να φάει. (……………………………………………….)
  • Σαν τα ‘μαθε όλα αυτά, άλλαξε γνώμη. (……………………………………………….)
  • Όταν διαβάζω, μου αρέσει να ακούω μουσική. (……………………………………………….)
Ασκήσεις
ΚΥΡΙΟΛΕΞΙΑ-ΜΕΤΑΦΟΡΑ
  1. Να γράψεις μία κυριολεκτική και μία μεταφορική φράση για καθένα από τα παρακάτω ρήματα:

 

α) σπάζω

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

 

β) πληρώνω

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

 

γ) παίρνω

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

 

δ) μυρίζω

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

 

 

  

  1. Να σημειώσεις το γράμμα Κ για τις κυριολεξίες και το Μ για τις μεταφορές:

 

Έκοψε το δάχτυλό του με το μαχαίρι. ___

Απ’ τον καημό της έχει λιώσει. ___

Κόψε δρόμο από το μονοπάτι. ___

Τα κεριά έλιωσαν από τη ζέστη. ___

Έχουν πάρει τα μυαλά του αέρα. ___

Ο καφές ξεχείλισε στο φλιτζάνι. ___

Πάρε το βιβλίο σου και κάθισε να διαβάσεις. ___

Η βιβλιοθήκη ξεχειλίζει από βιβλία. __

Ασκήσεις
ΣΥΝΩΝΥΜΑ

Άσκηση 1
Να αντιστοιχίσεις τα συνώνυμα
Καθημερινός                                απομόνωση
Ανθοδοχείο                                  ημερήσιος
Μοναξιά                                        βάζο
Χαρίζω                                       ακροθαλασσιά
Φουστάνι                                     φταίχτης
Γιαλός                                         προσφέρω
Ένοχος                                         φόρεμα


Άσκηση 2
Συμπλήρωσε τις συνώνυμες λέξεις (δαπάνη, οικείος, τρυφερός, πλοίο, βυθίζω)
 Φιλικός:....................................................
 Καράβι:.....................................................
 Βουλιάζω:...................................................
 Ξόδεμα:.....................................................
 Στοργικός:.................................................

Άσκηση 3
Δίπλα σε κάθε μία από τις παρακάτω λέξεις να γράψεις την συνώνυμή της με τη βοήθεια του
λεξικού.


Θαραλλέος                                                                                Κρατώ
Ήρωας                                                                                      Θλίψη
Μόνιμος                                                                                  Θεραπεύω
Μυστικός                                                                                   Ίππος
Γαλήνη                                                                                   Επιστολή


Άσκηση 4
Συμπλήρωσε τις συνώνυμες λέξεις ( ακουμπάω, άγιος, πραγματοποιώ, διορθώνω, σελήνη,
υποχρέωση, νήπιο, συλλογή,αντίλαλος)
 Ιερός:..................................................................................................................................
 Επισκευάζω:........................................................................................................................
 Φεγγάρι:.............................................................................................................................
 Βρέφος:...............................................................................................................................
 Ηχώ:....................................................................................................................................
 Μάζεμα:............................................................................................................................
 Καθήκον:............................................................................................................................
 Αγγίζω:...............................................................................................................................
 Κατορθώνω:.......................................................................................................................

Ασκήσεις
ΑΝΤΙΘΕΤΑ

1. Συμπλήρωσε τις αντίθετες λέξεις
(ανήσυχος, αργά, κακία, κλαίγοντας, κόλαση, μαύρος, πιστευτό, σπάνια, χειρότερα, χοντρά)


Ήσυχος
Παράδεισος
Καλοσύνη
Απίστευτο
Καλύτερο
Γελώντας
Ψιλα
Γρήγορα
Άσπρος
Συχνά


2. Να κάνεις την αντιστοίχιση
Πεδιάδα                                                   Γενναιότητα
Δειλία                                                          Βρομιά
Καθαριότητα                                               Σπατάλη
Οικονομία                                                    Ειρήνη
Αποτυχία                                                       Βουνό
Πόλεμος                                                         Τάξη
Αταξία                                                            Λύπη
Τέρμα                                                         Αφετηρία
Ψέμα                                                           Επιτυχία
Χαρά                                                            Αλήθεια

Ασκήσεις
ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΟ ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΕΝΟΤΗΤΑΣ 15

   ΟΝΟΜΑ:

 ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ:

 

ΕΝΟΤΗΤΑ 15 ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ-ΘΕΑΤΡΟ ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ

 

  1. . Να συμπληρώσεις το επίθετο πολύς σε όποιο γένος, αριθμό και πτώση χρειάζεται.

 

  • Έκανε ..................... θόρυβο για το τίποτα.
  • Από την ..................... βιασύνη του κάνει λάθη.
  • Το ................... κρύο τους είχε παραλύσει τα νεύρα.
  • Σε χαιρετώ με ................... αγάπη.
  • Ακούστηκαν φωνές ..................... παιδιών.

 

  1. Να συμπληρώσεις τα  κενά  του  πίνακα:

 

                                                                    ΕΝΙΚΟΣ   ΑΡΙΘΜΟΣ

               

Ον.

η  ακριβής   ημερομηνία

το  διεθνές  βραβείο

Γεν.

 

 

Αιτ.

 

 

Κλ.

 

 

 

 

                                                            ΠΛΗΘΥΝΤΙΚΟΣ   ΑΡΙΘΜΟΣ

 

Ον.

 

 

Γεν.

 

 

Αιτ.

 

 

Κλ.

 

 

 

  1. Να δημιουργήσεις επίθετα  ή  μετοχές  που  μοιάζουν  με  επίθετα  από  τις  λέξεις  των  παρενθέσεων  για  να  συμπληρώσεις  το  παρακάτω  κείμενο: 

 

   Κάθε  χειμώνα,  στην  καρδιά  της  ανελέητα  ________________ (παγώνω)  Ανταρκτικής,  στο  πιο  αφιλόξενο  σημείο  του  πλανήτη,  ξεκινά  ένα  απίστευτο  ταξίδι,  σταθερά  εδώ  και  χιλιετίες.  Χιλιάδες  __________________ (αυτοκράτορας)  πιγκουΐνοι  εγκαταλείπουν  την  ασφάλεια  του  βαθυγάλανου  σπιτιού  τους  και  σκαρφαλώνουν  στην  ολόλευκη  επιφάνεια.

   Το  Ταξίδι  του  Αυτοκράτορα,  ______________  (πλουτίζω)  σε  γενναιότητα  και  χιούμορ,  μυστήριο  και  _______________  (μαγεύω)  θέαμα  που  κόβει  την  ανάσα,  είναι  η  πρώτη  ταινία  ________________ (μεγαλώνω)  μήκους  που  αποτυπώνει  την  ______________  (έπος)  ιστορία  του  __________________  (ήρωας)  αγώνα  τους  για  επιβίωση.  Ένα  ____________________  (κινηματογράφος)  κατόρθωμα  που  αποδεικνύει  ότι  η  φύση  πλάθει  τις  πιο  ___________________

(ομορφαίνω)  ιστορίες. 

  1. Να εντοπίσετε τους χρονικούς προσδιορισμούς στο παρακάτω κείμενο και να τους υπογραμμίσετε:

 

Το Θεσσαλικό Θέατρο, μετά τις επιτυχημένες παραστάσεις των τραγωδιών <<Φιλοκτήτης>> και <<Προμηθέας Δεσμώτης>> τα δύο προηγούμενα καλοκαίρια, προετοιμάζει για τη φετινή καλοκαιρινή θεατρική περίοδο την παράσταση με την τραγωδία του Ευριπίδη <<Ελένη>> σε σκηνοθεσία Γιάννη Μαργαρίτη, με τη Φιλαρέτη Κομνηνού στον ομώνυμο ρόλο και τον Κωνσταντίνο Κωνσταντόπουλο στο ρόλο του Μενέλαου. Η <<Ελένη>> ξεχωρίζει από τις άλλες σωζόμενες τραγωδίες εξαιτίας του ύφους της. Ο Ευριπίδης εκμεταλλεύεται μια άλλη εκδοχή του μύθου του Τρωικού πολέμου, κατά την οποία η Ελένη δεν πήγε ποτέ στην Τροία. Εκεί μεταφέρθηκε το είδωλό της, ενώ εκείνη έμεινε δέκα χρόνια στην Αίγυπτο. Ο ποιητής τονίζει στην <<Ελένη>> τον παραλογισμό του πολέμου, ένα μήνυμα ιδιαίτερα επίκαιρο την εποχή που διδάχτηκε η τραγωδία, μετά το τέλος της σικελικής εκστρατείας, που έληξε ταπεινωτικά για τους Αθηναίους. Το μήνυμα είναι επίκαιρο ακόμα και σήμερα, ίσως περισσότερο από ποτέ.

 

  1. Συμπλήρωσε τις παρακάτω προτάσεις με τις λέξεις της παρένθεσης: (αλεπού, πούπουλο, σίφουνας, αηδόνι, κατσίκι, πίσσα, λεμόνι, παπαρούνα, δελφίνι, περιστέρι).
  • Είναι ελαφρύς σαν
  • Είναι αγνό σαν
  • Σκαρφαλώνει σαν
  • Έγινε κόκκινος σαν
  • Είναι πονηρός σαν
  • Κολυμπά σαν
  • Κιτρίνισε σαν το
  • Τρέχει σαν
  • Είναι μαύρος σαν
  • Τραγουδά γλυκά σαν

 

  1. Γράφω Κ αν είναι κυριολεξία και Μ αν είναι μεταφορά.
  • Πικρό μαντάτο
  • Πικρό σιρόπι
  • Έσπασε το βάζο
  • Έπεσε με τα μούτρα στη δουλειά
  • Κρέμονταν από τα χείλη του δασκάλου τους