Μάθημα : Αρχαία Ιστορία Α΄ Γυμνασίου
Κωδικός : 1901227283
-
Θεματικές Ενότητες
-
Κυκλαδικός Πολιτισμός
-
Μινωικός Πολιτισμός
-
Μυκηναϊκός πολιτισμός
-
Οι μεταβατικοί χρόνοι
-
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ΄: ΑΡΧΑΪΚΗ ΕΠΟΧΗ (800-479 π.Χ.) 1. Αποικιακή εξάπλωση
-
2. Η πόλη-κράτος και η εξέλιξη του πολιτεύματος
-
3. Η Σπάρτη
-
4. Αθήνα: Από τη Βασιλεία στην Αριστοκρατία
-
5. Αθήνα: πορεία προς τη Δημοκρατία
-
6. Οι Πανελλήνιοι Δεσμοί
-
7. ΠΕΡΣΕΣ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΕΣ: Δύο κόσμοι συγκρούονται
-
8. Η οριστική απομάκρυνση της περσικής επίθεσης
-
9. Τα Γράμματα 10. Η Τέχνη
-
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε΄: Η ΗΓΕΜΟΝΙΑ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ (479-431 π.Χ.) 1. Η Συμμαχία της Δήλου - Η Συμμαχία όργανο της Αθηναϊκής Ηγεμονίας.
-
2. Το δημοκρατικό πολίτευμα σταθεροποιείται - Ο Περικλής και το δημοκρατικό πολίτευμα
-
3. Η λειτουργία του πολιτεύματος. Οι Λειτουργίες
-
4. Η σύγκρουση της κοινωνίας - Η καθημερινή ζωή
-
5. Η διαδικασία της μόρφωσης - Ο Αθηναίος και η εργασία - Η Αθήνα γιορτάζει
-
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ΄: ΗΓΕΜΟΝΙΚΟΙ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΙ ΚΑΙ ΚΑΜΨΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΠΟΛΕΩΝ (431-362 π.Χ.) 1. Τα αίτια και οι αφορμές του Πελοποννησιακού πολέμου - Ο Αρχιδάμειος πόλεμος (431-421 π.Χ.)
-
2. Η εκστρατεία στη Σικελία(415-413 π.Χ.) - Ο Δεκελεικός πόλεμος (413-404 π.Χ.)
-
3. Η Ηγεμονία της Σπάρτης: Μια κυριαρχία σε αμφισβήτηση
-
4. Η κυριαρχία της Θήβας στην Ελλάδα
-
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ζ΄: Η ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ 1. Το κράτος της Μακεδονίας
-
2. Το κράτος της Μακεδονίας επεκτείνεται
-
3. Αλέξανδρος. Η κατάκτηση της Ανατολής
-
4. Το έργο του Αλέξανδρου
-
Κυκλαδικός Πολιτισμός
4. Αθήνα: Από τη Βασιλεία στην Αριστοκρατία
Σχεδιάγραμμα
Πού στηρίχθηκε η οικονομία των Αθηναίων;
Το έδαφος της Αττικής ήταν φτωχό. Οικισμοί αναπτύχθηκαν εκεί όπου υπήρχαν δυνατότητες να ζήσουν άνθρωποι. Στις λιγοστές πεδιάδες οι κάτοικοι ασχολήθηκαν με τη γεωργία, ενώ στις κάπως ορεινές με την κτηνοτροφία. Τα εκτεταμένα παράλια ευνόησαν την ανάπτυξη της ναυτιλίας και του εμπορίου.
Η δημιουργία της πόλης-κράτους της Αθήνας:
Αρχικά υπήρχαν σκόρπιοι συνοικισμοί.
Αργότερα η Αττική αποτέλεσε ενιαίο κράτος με έδρα την Αθήνα. Μυθικός οικιστής θεωρείται ο Θησέας.
Η εξέλιξη του πολιτεύματος:
Βασιλεία: Τελειώνει με τον Κόδρο.
Αριστοκρατία:
- Επώνυμος άρχοντας: σύγκληση Εκκλησίας του Δήμου.
- Άρχοντας-βασιλιάς: θρησκευτικές αρμοδιότητες.
- Πολέμαρχος: στρατιωτικά θέματα.
- Έξι θεσμοθέτες: δικαστικά θέματα.
- Άρειος Πάγος: τήρηση νόμων.
- Εκκλησία του Δήμου: συνέλευση όλων των Αθηναίων.
Κοινωνικοί αγώνες:
Αμφισβήτηση εξουσίας από εμπόρους και βιοτέχνες.
Ύπαρξη μεγάλου αριθμού χρεωμένων αγροτών.
Κυλώνειο άγος:
632 π.Χ. ο Κύλωνας θέλησε να γίνει τύραννος.
Αποτυχία του Κύλωνα να πάρει την εξουσία.
Οι οπαδοί του, αν και ικέτες, σφαγιάστηκαν «Κυλώνειο άγος».
Κορυφώνεται η αναστάτωση:
Πρόβλημα το γεγονός ότι οι νόμοι ήταν άγραφοι.
Πρώτη προσπάθεια καταγραφής νόμων από τον Δράκοντα (624 π.Χ.).
Ποια προβλήματα δημιουργήθηκαν στο αριστοκρατικό πολίτευμα με την πάροδο του χρόνου;
Στο αριστοκρατικό πολίτευμα με την πάροδο του χρόνου προκαλούνταν εντάσεις από τα προβλήματα της καθημερινής ζωής . Οι έμποροι και οι βιοτέχνες , οι οποίοι με την ανάπτυξη του θαλάσσιου εμπορίου είχαν αποκτήσει μεγάλη οικονομική δύναμη, είχαν ήδη αρχίσει να αμφισβητούν την εξουσία των ευγενών. Από την άλλη πλευρά οι χρεωμένοι αγρότες απαιτούσαν κατάργηση των χρεών. Όσοι από αυτούς δεν μπορούσαν να ξεπληρώσουν τα χρέη τους γίνονταν δούλοι.
Ποιος υποψήφιος τύραννος εμφανίστηκε για να δώσει λύση στα προβλήματα της καθημερινής ζωής και ποιο ήταν το τέλος του; Τι ήταν το «Κυλώνειο άγος»;
Την κατάσταση εκμεταλλεύτηκε ο Κύλωνας, ο οποίος το 632 π.Χ., με την υποστήριξη πολλών οπαδών του, θέλησε να πάρει την εξουσία και να γίνει τύραννος. Το κίνημά του απέτυχε και ο ίδιος δραπέτευσε στα Μέγαρα. Οι οπαδοί του, όμως, παρόλο που είχαν καταφύγει ως ικέτες στους βωμούς των θεών, θανατώθηκαν. Το ανόσιο αυτό έργο έμεινε στην ιστορία γνωστό ως «Κυλώνειο άγος».
Ποια ήταν η κατάσταση στην Αθήνα μετά το «Κυλώνειο άγος»; Ποιοι ήταν δυσαρεστημένοι;
Η αναστάτωση στην Αθήνα κορυφώθηκε. α)Οι Μεγαρείς βρήκαν την ευκαιρία και κατέλαβαν τη Σαλαμίνα. β) Καθημερινά προβάλλονταν τα αιτήματα για την κατάργηση των χρεών και τη σύνταξη γραπτών νόμων. γ) Οι νόμοι μέχρι τότε ήταν άγραφοι. Το γεγονός αυτό εμπόδιζε τη σωστή απονομή της δικαιοσύνης και πολλοί παραπονούνταν ότι δεν εύρισκαν το δίκιο τους. Άρα ο λαός ήταν δυσαρεστημένος.
Τι έκαναν οι ευγενείς για να αντιμετωπίσουν τη γενική δυσαρέσκεια;
Οι ευγενείς, για να εκτονωθεί η λαϊκή δυσαρέσκεια, ανέθεσαν το 624 π.Χ. στον Δράκοντα να καταγράψει τους νόμους. Οι νόμοι του Δράκοντα, «γραμμένοι με αίμα», όπως είπαν, ήταν πολύ αυστηροί. Αποτελούσαν, πάντως, μια προσπάθεια να επιβληθεί η τάξη και να ησυχάσει ο τόπος.
Ποιες ήταν οι ασχολίες των κατοίκων του κράτους της Αρχαίας Αθήνας και γιατί;


