Μάθημα : Πληροφορική Γ' Γυμνασίου - Τμήματα Γ1, Γ2
Κωδικός : 1601010411
Γλωσσάρι Βασικών Εννοιών
Κεφάλαιο 1: Εισαγωγή στην Έννοια του Αλγορίθμου και στον Προγραμματισμό (παλιό βιβλίο)
|
Όρος |
Ορισμός και Επεξήγηση |
|
Πρόβλημα |
Κάθε ζήτημα που τίθεται προς επίλυση ή κάθε κατάσταση που μας απασχολεί και πρέπει να αντιμετωπιστεί. Η λύση του δεν μας είναι γνωστή, ούτε προφανής. |
|
Υπολογιστικά Προβλήματα |
Προβλήματα που καλούμαστε να επιλύσουμε στο σχολείο ή την καθημερινή ζωή και απαιτούν μια σειρά από λογικές σκέψεις και μαθηματικές πράξεις. |
|
Δεδομένα Προβλήματος |
Τα στοιχεία που μας είναι γνωστά και μπορούν να μας βοηθήσουν στη λύση του προβλήματος. Η καταγραφή τους είναι η πρώτη ενέργεια για την επίλυση. |
|
Ζητούμενο |
Αυτό που ψάχνουμε να βρούμε, δηλαδή η απάντηση σε μια ερώτηση ή ο επιθυμητός στόχος. |
|
Επίλυση Προβλήματος |
Η διαδικασία μέσω της οποίας βρίσκουμε το ζητούμενο και επιτυγχάνουμε τον επιθυμητό στόχο. |
|
Κατανόηση Προβλήματος |
Η αναγκαία διαδικασία κατά την επίλυση ενός προβλήματος, κατά την οποία πρέπει να καταλάβουμε καλά το περιεχόμενό του, να διακρίνουμε τα δεδομένα, τα ζητούμενα, και να προσδιορίσουμε το πλαίσιο (περιβάλλον) μέσα στο οποίο εντάσσεται. |
|
Αλγόριθμος |
Η σαφής και ακριβής περιγραφή μιας σειράς ξεχωριστών οδηγιών-βημάτων (με λογική σειρά) με σκοπό την επίλυση ενός προβλήματος. |
|
Εντολή / Οδηγία |
Τα βήματα που αποτελούν έναν αλγόριθμο. Πρέπει να έχουν ακρίβεια και σαφήνεια, και να είναι εκφρασμένες με απλά λόγια, ώστε να είναι απόλυτα κατανοητές. |
|
Περατότητα (Ιδιότητα Αλγορίθμου) |
Η προϋπόθεση ότι αν υλοποιηθεί ο αλγόριθμος, κάποτε θα τελειώσει επιτυγχάνοντας τον αρχικό σκοπό. Μια οδηγία που επαναλαμβάνεται συνεχώς δεν χαρακτηρίζεται αλγόριθμος. |
|
Αναλυτής |
Αυτός που σχεδιάζει τα βήματα που περιλαμβάνει ο αλγόριθμος. |
|
Πρόγραμμα |
Η αναπαράσταση ενός αλγορίθμου γραμμένη σε γλώσσα κατανοητή για έναν υπολογιστή. Αποτελείται από μία σειρά εντολών που δίνονται στον υπολογιστή για να εκτελέσει συγκεκριμένη λειτουργία. |
|
Προγραμματισμός |
Η εργασία σύνταξης των προγραμμάτων. |
|
Προγραμματιστής |
Το άτομο που γράφει και συντάσσει ένα πρόγραμμα. |
|
Γλώσσες Προγραμματισμού |
Τεχνητές γλώσσες που χρησιμοποιούνται για την επικοινωνία του ανθρώπου με τη μηχανή (τον υπολογιστή). |
|
Αλφάβητο Γλώσσας |
Το σύνολο των χαρακτήρων που χρησιμοποιούνται από τη γλώσσα προγραμματισμού. |
|
Λεξιλόγιο Γλώσσας |
Το σύνολο των λέξεων που αναγνωρίζει η γλώσσα και έχουν συγκεκριμένη και μοναδική σημασία. Στις γλώσσες προγραμματισμού είναι πολύ περιορισμένο. |
|
Συντακτικό Γλώσσας |
Το σύνολο των κανόνων που πρέπει να ακολουθούνται για να συνδέονται λέξεις σε ολοκληρωμένες εντολές προς τον υπολογιστή. Η μη αυστηρή τήρηση καθιστά αδύνατη την κατανόηση της εντολής. |
|
Γλώσσα Μηχανής |
Η γλώσσα που χρησιμοποιούσαν στα πρώτα βήματα οι άνθρωποι για να επικοινωνήσουν με τον υπολογιστή, έχοντας ως αλφάβητο μόνο το «0» και το «1». Είναι αρκετά δύσκολη για τον άνθρωπο και δεν είναι ενιαία σε όλους τους υπολογιστές. |
|
Πρόγραμμα-Μεταφραστής |
Πρόγραμμα που μετατρέπει τις οδηγίες μας (γραμμένες σε γλώσσα προγραμματισμού) στη μορφή που καταλαβαίνει ο επεξεργαστής (σειρά από 0 και 1 / γλώσσα μηχανής). |
|
Μεταγλωττιστής (Compiler) |
Κατηγορία μεταφραστή που ελέγχει όλο το πρόγραμμα για συντακτικά λάθη και μετά το μετατρέπει όλο σε μια κατάλληλη σειρά από 0 και 1. |
|
Διερμηνέας (Interpreter) |
Κατηγορία μεταφραστή που ελέγχει μία οδηγία κάθε φορά, την εκτελεί, και μετά ελέγχει την επόμενη οδηγία. Η Python έχει διερμηνέα. |
|
Συντακτικό Λάθος |
Λάθος που γίνεται στο αλφάβητο, το λεξιλόγιο ή το συντακτικό μιας οδηγίας. Ο μεταφραστής δίνει μήνυμα λάθους γι' αυτά. |
|
Λογικό Λάθος |
Λάθος που συμβαίνει όταν το αποτέλεσμα που προκύπτει από την εκτέλεση του προγράμματος δεν είναι το αναμενόμενο, παρότι οι εντολές είναι συντακτικά ορθές. Το πρόβλημα βρίσκεται στον αλγόριθμο. |