Μάθημα : ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ Α΄
Κωδικός : G441188
| Γενικοί σύνδεσμοι |
|---|
|
Γλωσσάρι γεωγραφικών όρων
Γλωσσάρι 194 γεωγραφικών όρων. Στόχος του μαθησιακού αντικειμένου είναι η επεξήγηση όρων που περιέχονται στα βιβλία Γεωγραφίας και Γεωλογίας για μαθητές Δημοτικού και Γυμνασίου. Οι όροι είναι ταξινομημένοι αλφαβητικά. Το μαθησιακό αντικείμενο δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να επιλέξουν τον γεωγραφικό όρο που τους ενδιαφέρει και να δουν τον ορισμό του, καθώς και σχετική εικόνα (φωτογραφία). |
|
Γεωγραφικοί όροι
Πολυδιάστατος χάρτης παρουσίασης και διάδρασης, με πληροφορίες για περισσότερους από είκοσι γεωγραφικούς όρους του ελληνικού αναγλύφου. Στόχος του μαθησιακού αντικειμένου είναι να γνωρίσουν καλύτερα οι μαθητές τον οριζόντιο και κατακόρυφο διαμελισμό της Ελλάδας και να εξοικειωθούν με πλήθος γεωγραφικών όρων (ποταμός, οροσειρά, βουνό, πεδιάδα, λίμνη, χερσόνησος, ακρωτήριο, νησί, κόλπος, πορθμός, όρμος, ισθμός, διώρυγα, νησιωτικό σύμπλεγμα, πέλαγος, σκόπελος, ηφαίστειο, φαράγγι, οροπέδιο). Το μαθησιακό αντικείμενο δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να εξερευνήσουν τον χάρτη της Ελλάδας και να προβάλουν για κάθε γεωγραφικό όρο έναν σύντομο ορισμό, καθώς και έναν τρισδιάστατο χάρτη με μορφή εικονικής πτήσης - βίντεο. |
|
Τα ποτάμια
Ιστοσελίδα με θέμα τα ποτάμια, την ιστορία τους και τον ρόλο που αυτά διαδραματίζουν στην οικονομική ανάπτυξη και άνθιση των χωρών που διασχίζουν. Προτείνονται συγκεκριμένες ενότητες των ψηφιακών βιβλίων της ιστορίας και γεωλογίας- γεωγραφίας με πλούσιο πληροφοριακό υλικό για τα μικρά και μεγάλα ποτάμια των ηπείρων. Προτείνεται, ακόμη, και η μυθολογική προσέγγιση του θέματος του νερού και των ποταμών μέσα από την περιήγηση στο ψηφιακό περιβάλλον «Αριάδνη». Κατά τη περιήγησή τους αυτή οι μαθητές και μαθήτριες θα έχουν την ευκαιρία να αξιοποιήσουν και το πλούσιο εικαστικό υλικό, στο οποίο αναπαρίστανται μυθοποιημένοι ποτάμιοι θεοί. |
|
Βρες τα νησιωτικά κράτη!
Άσκηση εντοπισμού των νησιωτικών κρατών στον παγκόσμιο χάρτη. Σκοπός της άσκησης είναι ο εντοπισμός των δέκα νησιωτικών κρατών του κόσμου. Απώτερος στόχος του μαθησιακού αντικειμένου είναι να δοκιμάσουν οι μαθητές τις γνώσεις τους ως προς την παγκόσμια γεωγραφία. |
|
Βρες τις διαφορές στον χάρτη της Αφρικής!
Εκπαιδευτικό παιχνίδι εντοπισμού διαφορών. Σκοπός του μαθησιακού αντικειμένου είναι να συγκρίνουν οι μαθητές τους δύο χάρτες και να εντοπίσουν τις επτά περιοχές που λείπουν από τον γεωμορφολογικό χάρτη της Αφρικής. Απώτερος στόχος του παιχνιδιού είναι η εμπέδωση γνώσεων σχετικά με τη γεωγραφία της συγκεκριμένης ηπείρου. |
|
Βρες τις διαφορές στον χάρτη της Ασίας!
Εκπαιδευτικό παιχνίδι εντοπισμού διαφορών. Σκοπός του μαθησιακού αντικειμένου είναι να συγκρίνουν οι μαθητές τους δύο χάρτες και να εντοπίσουν τις επτά περιοχές που λείπουν από τον γεωμορφολογικό χάρτη της Ασίας. Απώτερος στόχος του παιχνιδιού είναι η εμπέδωση γνώσεων σχετικά με τη γεωγραφία της συγκεκριμένης ηπείρου. |
|
Βρες τις διαφορές στον χάρτη της Βόρειας Αμερικής!
Εκπαιδευτικό παιχνίδι εντοπισμού διαφορών. Σκοπός του μαθησιακού αντικειμένου είναι να συγκρίνουν οι μαθητές τους δύο χάρτες και να εντοπίσουν τις επτά περιοχές που λείπουν από τον γεωμορφολογικό χάρτη της Βόρειας Αμερικής. Απώτερος στόχος του παιχνιδιού είναι η εμπέδωση γνώσεων σχετικά με τη γεωγραφία της συγκεκριμένης ηπείρου. |
|
Βρες τις διαφορές στον χάρτη της Ελλάδας!
Εκπαιδευτικό παιχνίδι εντοπισμού διαφορών. Σκοπός του μαθησιακού αντικειμένου είναι να συγκρίνουν οι μαθητές τους δύο χάρτες και να εντοπίσουν τις δέκα χαρακτηριστικές περιοχές που λείπουν από τον γεωμορφολογικό χάρτη της Ελλάδας. Απώτερος στόχος του παιχνιδιού είναι η εμπέδωση γνώσεων σχετικά με τη γεωγραφία της χώρας. |
|
Τα απολιθώματα και ο σχηματισμός τους
Παρουσίαση για τα απολιθώματα και τον σχηματισμό τους. Στόχος του μαθησιακού αντικειμένου είναι να πάρουν οι μαθητές πληροφορίες και να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους σχετικά με τα απολιθώματα. Πιο αναλυτικά, μέσω της παρουσίασης, δίνεται ο ορισμός των απολιθωμάτων και υπογραμμίζεται η σημασία εύρεσής τους. Ακόμη, περιγράφονται ο τρόπος απολίθωσης ενός οργανισμού και η διαδικασία σχηματισμού ενός απολιθώματος, αναφέρονται οι ιδανικές συνθήκες για τη διατήρηση των απολιθωμάτων και δίνονται στοιχεία που αφορούν στον χρωματισμό τους. |
|
Η γέννηση των ηπείρων
Παρουσίαση με δυναμικές οπτικές αναπαραστάσεις της Γης και ηχητικές πληροφορίες, σχετικά με τη γέννηση των ηπείρων. Στόχος του μαθησιακού αντικειμένου είναι να κατανοήσουν οι μαθητές πώς σχηματίστηκαν οι ήπειροι και οι ωκεανοί. Μέσω των οπτικών αναπαραστάσεων, δίνεται η δυνατότητα στους μαθητές να παρατηρήσουν τη διαφορετική μορφή της υδρογείου πριν από 500 εκατομμύρια χρόνια, μέχρι και την τελική διαμόρφωση των ηπείρων πριν από 50 εκατομμύρια χρόνια. |
|
Γεωγραφικές συντεταγμένες στον παγκόσμιο χάρτη
Παγκόσμιος πολιτικός χάρτης με δυνατότητα υπολογισμού και εμφάνισης γεωγραφικών συντεταγμένων. Στόχος του μαθησιακού αντικειμένου είναι η εξερεύνηση του παγκόσμιου χάρτη και ο εντοπισμός της θέσης ενός σημείου πάνω σε αυτόν. Το μαθησιακό αντικείμενο δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να επιλέξουν ένα ή περισσότερα σημεία επάνω στον χάρτη και να εμφανίσουν σε λίστα τις γεωγραφικές συντεταγμένες του τόπου ή των τόπων που επέλεξαν. |
|
Ηφαίστεια, δημιουργικές δυνάμεις
Το video clip αναφέρεται στο σημαντικό ρόλο που έχουν τα ηφαίστεια για τη ζωή στον πλανήτη. Οι ηφαιστειακές εκρήξεις δημιούργησαν τις ηπείρους και τους ωκεανούς εξασφαλίζοντας την ποικιλότητα των οικοσυστημάτων, τροφοδότησαν τον άνθρωπο με πολύ χρήσιμα πετρώματα όπως γρανίτη, οψιανό (το φυσικό γυαλί), πολύτιμα μέταλλα όπως χρυσό, ασήμι, ηφαιστειακή στάχτη που σε πρόσμιξη με ασβέστη αποτελεί ένα είδος τσιμέντου, παρέχουν τη γεωθερμική ενέργεια που είναι μια ανανεώσιμη, εναλλακτική πηγή ενέργειας, άφθονη στη χώρα μας. |
|
Οι χώρες του κόσμου στην υδρόγειο σφαίρα
Τρισδιάστατη αναπαράσταση της Γης. Στόχος του μαθησιακού αντικειμένου είναι η εξερεύνησης της υδρογείου. Στην υδρόγειο σφαίρα απεικονίζονται όλες οι χώρες του κόσμου. Στους μαθητές δίνεται η δυνατότητα να περιστρέψουν ελεύθερα την υδρόγειο και, περνώντας τον δείκτη του ποντικιού πάνω από οποιοδήποτε σημείο της Γης, να εμφανίσουν την ονομασία κάθε χώρας. Στην υδρόγειο αποδίδεται το δίκτυο συντεταγμένων (παράλληλοι, μεσημβρινοί), ενώ περιλαμβάνονται και κουμπιά ελέγχου για μεγέθυνση, σμίκρυνση και επαναφορά της υδρογείου στην αρχική της κατάσταση. |
|
Πολλαπλές μετρήσεις υψομέτρων και αποστάσεων (Ευρώπη - κόσμος)
Χάρτης με εργαλεία πολλαπλής μέτρησης αποστάσεων και υψομέτρων. Στόχοι του μαθησιακού αντικειμένου είναι να εξερευνήσουν οι μαθητές τον χάρτη της Ευρώπης αλλά και ολόκληρου του κόσμου, να μετρήσουν αποστάσεις και υψόμετρα και να δημιουργήσουν διαδρομές με διακριτά σημεία στα ανάγλυφα των περιοχών. Πιο αναλυτικά, προσφέρεται η δυνατότητα στους χρήστες να δημιουργήσουν μια κατ’ επιλογή σειρά από διακριτά σημεία (με κλικ επάνω σε οποιαδήποτε σημεία του χάρτη) και να απεικονιστούν τα σημεία αυτά ως κάθετες τομές του επίπεδου ανάγλυφου χάρτη, με μορφή διαγράμματος. Στο γράφημα εμφανίζονται τα υψόμετρα (m) των σημείων, σε σχέση με την αθροιστική τους απόσταση (km) από το πρώτο σημείο. Επιλέγοντας ένα από τα σημεία του χάρτη, προβάλλεται το γεωγραφικό μήκος και πλάτος του, καθώς και το αντίστοιχο σημείο στο γράφημα, ως συντεταγμένη της απόστασης από το πρώτο σημείο και του υψομέτρου του. Αντιστρόφως, επιλέγοντας ένα σημείο του γραφήματος, προβάλλονται οι σχετικές πληροφορίες στον χάρτη. Υπάρχει, επίσης, η δυνατότητα υπολογισμού ενός μόνο υψομέτρου ή και της χιλιομετρικής απόστασης μεταξύ δύο σημείων. Αφετηρία της εξερεύνησης αποτελεί ο χάρτης της Ευρώπης, ενώ υπάρχει η δυνατότητα κύλισης του χάρτη σε οποιοδήποτε σημείο της Γης. Επιπλέον, υπάρχει η δυνατότητα αντιγραφής σε πρόχειρο όλων των αριθμητικών δεδομένων του γραφήματος (σε μορφή csv για επικόλληση σε λογιστικό φύλλο). |
|
Μετρήσεις αποστάσεων
Χάρτης με εργαλεία πολλαπλής μέτρησης αποστάσεων. Στόχοι του μαθησιακού αντικειμένου είναι να εξερευνήσουν οι μαθητές τον χάρτη της Ευρώπης, αλλά και ολόκληρου του κόσμου, να μετρήσουν αποστάσεις και να δημιουργήσουν διαδρομές με διακριτά σημεία στο ανάγλυφο διαφόρων περιοχών. Υπάρχει η δυνατότητα υπολογισμού της χιλιομετρικής απόστασης μεταξύ δύο ή περισσότερων σημείων, καθώς και ενός ή περισσότερων υψομέτρων. Οι χρήστες μπορούν να δημιουργήσουν μια κατ’ επιλογή σειρά από διακριτά σημεία (με κλικ επάνω σε οποιαδήποτε σημεία του χάρτη) και να απεικονιστούν τα σημεία αυτά ως κάθετες τομές του επίπεδου ανάγλυφου χάρτη, με μορφή διαγράμματος. Στο γράφημα εμφανίζονται τα υψόμετρα (m) των σημείων, σε σχέση με την αθροιστική τους απόσταση (km) από το πρώτο σημείο. Αφετηρία της εξερεύνησης αποτελεί ο χάρτης της Ευρώπης, ενώ υπάρχει η δυνατότητα κύλισης του χάρτη σε οποιοδήποτε σημείο της Γης. Επιπλέον, υπάρχει η δυνατότητα αντιγραφής σε πρόχειρο όλων των αριθμητικών δεδομένων του γραφήματος (σε μορφή csv για επικόλληση σε λογιστικό φύλλο). |
|
Πορθμός, ισθμός και διώρυγα
Παρουσίαση των γεωγραφικών όρων πορθμός, ισθμός και διώρυγα. Στόχος του μαθησιακού αντικειμένου είναι να διακρίνουν οι μαθητές τις διαφορές των γεωγραφικών όρων μέσα από παραδείγματα, χάρτες και απεικονίσεις. Συγκεκριμένα, παρουσιάζονται ως παραδείγματα ο πορθμός του Ευρίπου και ο ισθμός της Κορίνθου, εμπλουτισμένα με πληροφοριακό υλικό, φωτογραφίες, τρισδιάστατες απεικονίσεις και παραπομπές προς τους χάρτες Google. Επιπλέον, διατίθενται αντίστοιχες φωτογραφίες και παραπομπές σε χάρτες για τους ισθμούς (και τις αντίστοιχες διώρυγες) του Σουέζ και του Παναμά, καθώς και για τους πορθμούς του Γιβραλτάρ και των Δαρδανελλίων. |
|
Ημέρα και νύχτα στον κόσμο, τώρα!
Οπτικοποίηση του φαινομένου ημέρας και νύχτας με δυνατότητα υπολογισμού της τρέχουσας ώρας σε πέντε διαφορετικά σημεία του πλανήτη. Στόχος του μαθησιακού αντικειμένου είναι να κατανοήσουν οι μαθητές τόσο το φαινόμενο ημέρας και νύχτας όσο και τον χωρισμό της Γης σε ωριαίες ατράκτους. Πιο αναλυτικά, μέσω του μαθησιακού αντικειμένου, υπολογίζεται η τρέχουσα ώρα στη Νέα Υόρκη, το Λονδίνο, την Αθήνα, το Νέο Δελχί και το Τόκιο. Παράλληλα, απεικονίζεται στον χάρτη σε ποιες περιοχές της Γης είναι ημέρα και σε ποιες νύχτα. |
|
Πράσινη ενέργεια και Κλιματική αλλαγή
Η πρόοδος και η ανάπτυξη πρέπει να συμβαδίζουν με τη Φύση και το περιβάλλον. Η εκβιομηχάνιση και άλλες ανθρώπινες δραστηριότητες έχουν συμβάλλει στην αύξηση των εκπομπών του CO2 και άλλων αερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου. Η αύξηση της θερμοκρασίας του κλίματος είναι μία από τις σημαντικότερες αιτίες των κλιματικών αλλαγών, μία πραγματική απειλή της ζωής για τον πλανήτη μας. Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας όπως ο άνεμος, ο ήλιος, η βιομάζα, η γεωθερμική ενέργεια είναι ανεξάντλητες και δε βλάπτουν το περιβάλλον. |
|
"Θα βρεθούμε ξανά"
Παιδιά σας προτείνω να ακούσετε ένα πολύ όμορφο τραγούδι του Νότη Μαυρουδή με την παιδική χορωδία του Δημήτρη Τυπάλδου. Νομίζω είναι τόσο επίκαιρο! Απολαύστε το! (Θα ήθελα να μου πείτε και τη γνώμη σας) |
| O κύκλος του νερού |
| Πράσινη ενέργεια |
| Ο εφιάλτης της ξηρασίας |
| Το μικροκλίμα της Αττικής |
| Το ρολόι της καταστροφής |
| Κατηγορίες συνδέσμων |
|---|
| - Δεν υπάρχουν κατηγορίες συνδέσμων - |