Η χρήση του Διαδικτύου αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής των εφήβων, προσφέροντας απεριόριστες δυνατότητες πληροφόρησης, επικοινωνίας και ψυχαγωγίας. Ωστόσο, η άκριτη χρήση του μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τη σχέση τους με την ελληνική γλώσσα. Για να αξιοποιήσουν το Διαδίκτυο θετικά, οι έφηβοι χρειάζεται να είναι προσεκτικοί και συνειδητοί.

Πρώτα απ’ όλα, καλό είναι να επιλέγουν έγκυρες ιστοσελίδες με σωστή χρήση της γλώσσας, όπως ηλεκτρονικά λεξικά, ψηφιακές βιβλιοθήκες ή άρθρα αξιόπιστων πηγών. Έτσι θα εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους και θα εξοικειωθούν με τον ορθό λόγο. Επίσης, μπορούν να συμμετέχουν σε διαδικτυακές κοινότητες λογοτεχνίας ή να γράφουν δικά τους κείμενα, καλλιεργώντας τις εκφραστικές τους δεξιότητες.

Από την άλλη πλευρά, θα πρέπει να αποφεύγουν τη συνεχή χρήση ξένων λέξεων, συντομογραφιών και «ιντερνετικών» εκφράσεων, που αλλοιώνουν τη γλωσσική καθαρότητα. Επίσης, είναι σημαντικό να προσέχουν την ορθογραφία και τη σύνταξη, ακόμη και σε απλές συνομιλίες ή αναρτήσεις.

Συνοψίζοντας, το Διαδίκτυο μπορεί να γίνει πολύτιμος σύμμαχος για την καλλιέργεια της ελληνικής γλώσσας, αρκεί οι έφηβοι να το χρησιμοποιούν με υπευθυνότητα, κρίση και γλωσσική ευαισθησία.

 

Πώς μπορούν οι έφηβοι να χρησιμοποιήσουν ορθά το Διαδίκτυο, δηλαδή τι να κάνουν και τι να μην κάνουν, ώστε να καλλιεργήσουν την ελληνική γλώσσα?

Οι έφηβοι μπορούν να αξιοποιήσουν το Διαδίκτυο ως εργαλείο για να καλλιεργήσουν την ελληνική γλώσσα, αρκεί να το χρησιμοποιούν συνειδητά. Παρακάτω παρουσιάζονται τι να κάνουν και τι να αποφεύγουν:


Τι να κάνουν

1. Να διαβάζουν ποιοτικό περιεχόμενο

  • Άρθρα από αξιόπιστες ιστοσελίδες

  • Ηλεκτρονικά βιβλία, blogs φιλολογικού περιεχομένου

  • Ειδησεογραφικά κείμενα με σωστή γλώσσα

Οφέλη: εμπλουτισμός λεξιλογίου, έκθεση σε ορθή σύνταξη και ύφος.


2. Να γράφουν συχνά

  • Σε προσωπικά blogs

  • Σε σχολικά projects και ψηφιακές πλατφόρμες

  • Σε φόρουμ ή ομάδες όπου απαιτείται σωστός γραπτός λόγος

Οφέλη: βελτίωση έκφρασης, καλλιέργεια προσωπικού ύφους.


3. Να χρησιμοποιούν γλωσσικά εργαλεία

  • Ηλεκτρονικά λεξικά (π.χ. ΛΚΝ, Μείζον Ελληνικό Λεξικό)

  • Ορθογραφικούς και γραμματικούς ελέγχους

  • Ιστοσελίδες με γλωσσικούς πόρους (π.χ. πύλες γλώσσας)

Οφέλη: κατανόηση νοημάτων, ορθή χρήση λέξεων, διόρθωση λαθών.


4. Να παρακολουθούν εκπαιδευτικό περιεχόμενο

  • Βίντεο για γλώσσα και λογοτεχνία

  • Διαδικτυακά μαθήματα, podcasts, ψηφιακές βιβλιοθήκες

Οφέλη: διεύρυνση γνώσεων με ελκυστικό τρόπο.


5. Να επικοινωνούν με σεβασμό και πληρότητα

  • Χρήση ολοκληρωμένων προτάσεων

  • Προσπάθεια για καθαρό και ευγενικό λόγο

Οφέλη: καλλιέργεια γραπτού λόγου και κοινωνικών δεξιοτήτων.


Τι να μην κάνουν

1. Να μην περιορίζονται στη γλώσσα των social media

  • Υπερβολικές συντομογραφίες

  • Greeklish

  • Μονολεκτικές απαντήσεις

Κίνδυνος: φτωχό λεξιλόγιο και κακή ορθογραφία.


2. Να μην αναπαράγουν ανορθόγραφο ή πρόχειρο περιεχόμενο

  • Memes, σχόλια και posts που δεν τηρούν βασικούς κανόνες

  • Ανώνυμες ή αναξιόπιστες πηγές

Κίνδυνος: σταδιακή υιοθέτηση γλωσσικών λαθών.


3. Να μην εμπιστεύονται άκριτα ό,τι διαβάζουν

  • Fake news, λανθασμένες πληροφορίες

  • Ανακριβή γλωσσικά άρθρα ή “κανόνες” χωρίς τεκμηρίωση

Κίνδυνος: διαστρέβλωση γνώσεων και σύγχυση.


4. Να μην αποφεύγουν την κριτική σκέψη

Δεν πρέπει να δέχονται κάτι ως σωστό μόνο επειδή εμφανίζεται συχνά στο διαδίκτυο.


5. Να μην παραμελούν την ουσιαστική επαφή με τη λογοτεχνία

Το διαδίκτυο είναι συμπλήρωμα, όχι υποκατάστατο της ανάγνωσης λογοτεχνικών έργων.


Συμπέρασμα

Με σωστή καθοδήγηση, το Διαδίκτυο μπορεί να γίνει ένα ισχυρό εργαλείο γλωσσικής καλλιέργειας για τους εφήβους: αρκεί να επιλέγουν ποιοτικό περιεχόμενο, να γράφουν συνειδητά, να αξιοποιούν γλωσσικούς πόρους και να αποφεύγουν την πρόχειρη, αποκομμένη από τους κανόνες χρήση της γλώσσας.