Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Προγραμματισμός Υπολογιστών

(S210212) -  ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΩΣΤΑΣ

Περιγραφή Μαθήματος

Προγραμματισμός Υπολογιστών

Οι περισσότερες από τις δραστηριότητες ακολουθούν μια διερευνητική/ανακαλυπτική προσέγγιση, σύμφωνα με την οποία οι μαθητές κατακτούν τους διδακτικούς στόχους του μαθήματος, μέσα από συνεχείς πειραματισμούς με το προγραμματιστικό περιβάλλον. Ένας τρόπος για να το πετύχουμε αυτό είναι να δίνουμε τμήματα κώδικα στους μαθητές για να πειραματιστούν με αυτά και να εξάγουν συμπεράσματα που θα τους βοηθήσουν να σχηματίσουν τo θεωρητικό μοντέλο (αλγόριθμο) που θέλουμε, τον οποίο στη συνέχεια υλοποιούν στη γλώσσα προγραμματισμού Python. Η μελέτη των αλγορίθμων με διερευνητικό τρόπο χρειάζεται υπομονή, επιμονή και χρόνο, διαδικασία που σε κάποιες περιπτώσεις είναι δύσκολο να μπει στα στενά πλαίσια του χρονοπρογραμματισμού ενός σχεδίου μαθήματος. Σε όλες τις ασκήσεις-δραστηριότητες οι αλγόριθμοι διατυπώνονται στη γλώσσα Python, ώστε να μπορούν να εκτελεστούν άμεσα. Η ψευδογλώσσα και τα διαγράμματα ροής θεωρούνται γνωστά από τη Β' τάξη και μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τον εκπαιδευτικό, κατά την κρίση του, για την παρουσίαση και την επεξήγηση των δομών ελέγχου (επιλογής, επανάληψης). Η υλοποίηση όμως ενός αλγορίθμου ή τμήματος του, θα πρέπει να ζητείται μόνο σε γλώσσα Pyhton.

Η γλώσσα προγραμματισμού Python χαρακτηρίζεται από την πληθώρα εντολών/συναρτήσεων και βιβλιοθηκών που διαθέτει για την αντιμετώπιση ποικίλων προβλημάτων. Οι ασκήσεις και δραστηριότητες που υπάρχουν στο ΒΜ, στο ΤΕΜ και στον παρόντα Οδηγό Εκπαιδευτικού, μπορούν να λυθούν με χρήση των εντολών που περιέχουν τα σχολικά βιβλία της Β’ και Γ’ τάξης. Έτσι, ο μαθητής πρέπει να γνωρίζει και να μπορεί να χρησιμοποιήσει τις παρακάτω συναρτήσεις και μεθόδους οι οποίες αναφέρονται στα σχολικά βιβλία. Γενικές συναρτήσεις len, range, type, id, input, raw_input Μετατροπές τύπων str, int, float, list, bool Μαθηματικές Συναρτήσεις abs, pow, divmod, math.sqrt Μέθοδοι λίστας List.append, List.insert, List.pop Μέθοδοι αρχείου open, File.close, File.read, File.readline Λειτουργίες λεξικού dict, del * Στον πίνακα, όπου file είναι ένα αρχείο και list μια λίστα. Σκοπός του μαθήματος είναι η ανάπτυξη της αλγοριθμικής και υπολογιστικής σκέψης του μαθητή με όχημα τη γλώσσα Python και όχι η σε βάθος εκμάθηση της γλώσσας Python με όλες τις δυνατότητες που είναι ενσωματωμένες σε αυτήν ή παρέχονται μέσω των βιβλιοθηκών, που μπορεί να βρει και χρησιμοποιήσει κάποιος. Σε εκπαιδευτικό περιβάλλον η επίλυση μιας άσκησης, ο τρόπος με τον οποίο ο μαθητής φτάνει στη λύση, έχει πολύ συχνά περισσότερη σημασία από το τελικό αποτέλεσμα της λύσης. Παράλληλα δεν πρέπει να αγνοηθεί ότι κάθε επιστημονική ορθή λύση είναι αποδεκτή εφόσον συνάδει με το πλαίσιο της εκφώνησης. Για το λόγο αυτό σε κάθε άσκηση θα πρέπει ο εκπαιδευτικός να οριοθετεί τον τρόπο επίλυσης, προφορικά ή μέσα από την εκφώνηση της άσκησης, ώστε να γίνεται η όσο το δυνατόν καλύτερη επίτευξη των διδακτικών στόχων. Ενδεικτικά ο εκπαιδευτικός μπορεί να επεκταθεί στη διδασκαλία του και να επιτρέψει τη χρήση συναρτήσεων και μεθόδων που δεν αναφέρονται στα σχολικά βιβλία της Β’ και Γ’ τάξης, όπως οι sorted, reverse, max, min, sum, avg, μέθοδος join κ.ά, ή αντίθετα να απαγορεύσει τη χρήση άλλων συναρτήσεων (εκτός σχολικών βιβλίων) ή ακόμα και κάποιου τελεστή, όπως για παράδειγμα του τελεστή in, ο οποίος θεωρείται γνωστός. Επισημαίνεται ότι οι εκτός των σχολικών βιβλίων βιβλιοθήκες, συναρτήσεις και μέθοδοι.

Ημερομηνία δημιουργίας

Πέμπτη 29 Οκτωβρίου 2020