Παρουσίαση/Προβολή
Νεοελληνική Λογοτεχνία - Γ2 και Γ3
(G2028252) - ΠΟΛΥΞΕΝΗ ΑΝΤΩΝΟΓΛΟΥΔΗ
Περιγραφή Μαθήματος
Στην Γ΄ Γυμνασίου η διάταξη της ύλης είναι ιστορικογραμματολογική. Η προσέγγιση των κειμένων ακολουθεί τη χρονολογική σειρά που έχει το εγχειρίδιο (γραμμική προσέγγιση).
Οι µαθητές επιδιώκεται:
1.Να κατανοήσουν την εξέλιξη των λογοτεχνικών ειδών και Σχολών σε σχέση µε το ιστορικό και
κοινωνικό πλαίσιο.
2.Να κατανοήσουν ότι η λογοτεχνία προσεγγίζει τα µεγάλα ζητήµατα της ανθρώπινης κατάστασης µεµια ποικιλία καλλιτεχνικώντρόπων και µέσων, σε συνάρτηση πάντα µε την εποχή και το δηµιουργό.
3. Να γνωρίσουν βασικά τεχνοτροπικά µοτίβα της προφορικής λαϊκής ποίησης (π.χ.
στερεότυπους στίχους, επαναλαµβανόµενες συντακτικές δοµές κ.λπ.).
4,Να κατανοήσουν ότι το δηµοτικό τραγούδι αποτελεί βασικό φορέα παραδοσιακών αξιών και µορφών ζωής που σχετίζονται µε τηνκοινωνία της υπαίθρου και να
εµβαθύνουν στις αξίες και στις δοµές αυτής της κοινωνίας. Να κατανοήσουν τη σηµασία της
πολιτισµικής µας κληρονοµιάς.
5. Να γνωρίσουν ορισµένα µείζονα έργα όπως αυτά της κρητικής αναγέννησης, που θεµελίωσαν τη
νεότερη ελληνική γραµµατεία και επηρέασαν την εξέλιξή της. Να µελετήσουν ορισµένα
ριζοσπαστικά κείµενα του Νεοελληνικού ∆ιαφωτισµού και να
κατανοήσουν τη σηµασία τους στη µεταβολή των υφιστάµενων κοινωνικών και πολιτικών
συνθηκών της εποχής τους.
6. Να κατανοήσουν την αξία των αποµνηµονευµάτων ως ιστορικής πηγής που βοηθά στην
κατανόηση των γεγονότων τηςΕπανάστασης του ‘21 και τη σηµασία τους ως λογοτεχνικού είδους.
7.Να συνειδητοποιήσουν τηνεσωτερική σχέση λογοτεχνίας και ιστορίας.
8.Να ενηµερωθούν, µέσα από επιλεγµένα κείµενα, για τα επιτεύγµατα των παλαιότερων
περιόδων της λογοτεχνίας µας.
Στοχοθεσία, δεξιότητες, μεθοδολογία του μαθήματος
Το μάθημα της λογοτεχνίας νοείται ως μάθημα κειμενοκεντρικό που αποσκοπεί στην ενεργό εμπλοκή τωνμαθητών/τριών στην αναγνωστική εμπειρία, ώστε να ενδυναμωθεί η συναισθηματική τους ολοκλήρωση και να αναπτυχθεί η κριτική τους σκέψη. Ταυτόχρονα, όμως, η διδασκαλία της λογοτεχνίας αποτελεί μια αισθητική εμπειρία που στοχεύει στην απόλαυση των κειμένων .
Ο/η εκπαιδευτικός ενδείκνυται να προκαλεί
- την ανταπόκριση των μαθητών/τριών,
- να αξιοποιεί τα βιώματά τους,
- να ενισχύει την αλληλεπίδραση μέσα από διαλογικές και διαδραστικές μορφές διδασκαλίας,
- να προκαλεί ποικιλία ερμηνευτικών εκδοχών και
- να σχεδιάζει αντίστοιχες δραστηριότητες.
Προαναγνωστικό στάδιο: Ειδικότερα, οι δραστηριότητες πριν από την ανάγνωση προτείνεται να εξάπτουν την περιέργειά των μαθητών, προετοιμάζοντάς τους/τες για το στάδιο της ανάγνωσης. Σε αυτό το στάδιο οι μαθητές/τριες εκφράζουν ελεύθερα τις προσδοκίες τους σε ό,τι αφορά την αρχική πρόσληψη του κειμένου.
Αναγνωστικό στάδιο: Οι δραστηριότητες κατά την ανάγνωση στοχεύουν στον εντοπισμό
μορφικών στοιχείων που συνδυάζονται οργανικά με το περιεχόμενο (τόπος/χρόνος/χαρακτήρες/πρόβλημα/πλοκή). Επιπρόσθετα, μπορεί να δίνονται από τον/την εκπαιδευτικό
και στοιχεία που σχετίζονται με το ιστορικοκοινωνικό πλαίσιο, μόνο όταν αυτά κρίνεται ότι φωτίζουνκαλύτερα την κατανόηση των σχέσεων των προσώπων και γενικότερα των θεμάτων που θίγονται στακείμενα. Προτείνεται το κείμενο να προσεγγίζεται ως όλον Σημαντικό είναι, επίσης, να δίνεταιστους/στις μαθητές/τριες κατά τη διάρκεια της επεξεργασίας των κειμένων η δυνατότητα να αξιοποιούν ταβιώματά τους για να νοηματοδοτήσουν το κείμενο και στη συνέχεια να δημιουργήσουν δικά τους κείμενα.
Μεταναγνωστικό στάδιο: Μέσα από τις δραστηριότητες στόχος είναι νααναδεικνύονται οι ποικίλες ερμηνευτικές εκδοχές, αλλά και η ελεύθερη έκφραση των μαθητών/τριών η οποία
αποτυπώνεται με ασκήσεις δημιουργικής γραφής, με την αξιοποίηση θεατρικών τεχνικών και διακαλλιτεχνικώνδράσεων. Έτσι καλλιεργείται η φιλαναγνωσία και ενισχύεται η δημιουργική σχέση των μαθητών/τριών με τηλογοτεχνία. Αυτή η επαφή επιτρέπει να συνειδητοποιήσουν βαθύτερα τη σχέση της λογοτεχνίας με την ανθρώπινη εμπειρία, ως πηγή συναισθημάτων, εμπειριών, καλλιτεχνικών και διανοητικών ερεθισμάτων.
Ημερομηνία δημιουργίας
Δευτέρα 14 Σεπτεμβρίου 2020
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα