Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ

(G1126100) -   ΡΟΥΣΚΑΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

Περιγραφή Μαθήματος

Ποια ακριβώς είναι η χρησιμότητά της Κοινωνιολογίας;
1. Η κοινωνιολογία διαφωτίζει τις κοινωνικές παραμέτρους των ζητημάτων ή φαινομένων.

2. Η κοινωνιολογία συμβάλλει στην απελευθέρωση των ατόμων από τη μοιρολατρία.

3. Τα πορίσματα των κοινωνιολογικών ερευνών έχουν πρακτικές εφαρμογές στη ζωή των ανθρώπων. Αυτό ήταν το όραμα και το κίνητρο των θεμελιωτών της κοινωνιολογίας.

Περιεχόμενο

Η εξεταστέα ύλη του πανελλαδικώς εξεταζόμενου μαθήματος «Κοινωνιολογία»,
περιλαμβάνεται στο «Βιβλίο Μαθητή» και έχει καθοριστεί με το Φ.Ε.Κ. 3046/τ/Β’/22-7-
2020. Σημειώνεται ότι τα ένθετα - παραθέματα, οι πίνακες, τα μικρά ένθετα κείμενα σε
πλαίσιο, οι στατιστικοί πίνακες, τα διαγράμματα, οι πηγές, το φωτογραφικό υλικό που
εμπεριέχονται στο Βιβλίο Μαθητή, μπορούν να αξιοποιηθούν από τον/την εκπαιδευτικό
για πρόσθετη πληροφόρηση των μαθητών, επεξεργασία και διασαφήνιση βασικών εννοιών,
αλλά δεν εξετάζονται.

Τετράδιο εργασιών
Το Τετράδιο Εργασίας και Έρευνας του Μαθητή (Τ.Ε.Ε.Μ.), μπορεί να χρησιμοποιηθεί
υποστηρικτικά από εκπαιδευτικούς, μαθητές και μαθήτριες για την εμπέδωση της
διδακτέας-εξεταστέας ύλης, όπως αυτή έχει οριστεί. Επίσης, το «Βιβλίο Καθηγητή», το
οποίο είναι προσβάσιμο και μέσω του Ψηφιακού Σχολείου, αποτελεί χρήσιμο εργαλείο
διδασκαλίας, καθώς περιλαμβάνει οδηγίες διδακτικής προσέγγισης των ενοτήτων των
κεφαλαίων και ενισχυτικό υλικό υποστήριξης για τη διδασκαλία της ορισθείσας ως
διδακτέας-εξεταστέας ύλης.

Υποστηρικτικό υλικό
Τέλος, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να αξιοποιήσουν επιπροσθέτως και κατά το σχολικό έτος
2020-2021 το σχετικό υποστηρικτικό υλικό που είχε σταλεί κατά το σχολικό έτος 2019-2020
με το υπ. αριθμ. 167387/Δ2/25-10-2019 έγγραφο του ΥΠΑΙΘ. Τονίζεται ότι το εν λόγω
υποστηρικτικό υλικό δεν περιλαμβάνεται στην εξεταστέα ύλη του μαθήματος.

 

Ημερομηνία δημιουργίας

Τετάρτη 18 Νοεμβρίου 2009

  • Περιεχόμενο μαθήματος

    ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ

    Κεφάλαιο 1 ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ

    1.1 Η γέννηση της κοινωνιολογίας

    1.1.1 Αντικείμενο της Κοινωνιολογίας

    1.2 Κοινωνιολογική θεώρηση

    1.2.1  Ένα παράδειγμα εφαρμογής της «κοινωνιολογικής φαντασίας»

    1.2.2  Οι θεμελιωτές της Κοινωνιολογίας

    1.2.3  Κοινωνιολογικές σχολές

    1.3 Η διεπιστημονική προσέγγιση

    Κεφάλαιο 2: ΜΟΡΦΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ -ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ

    2.1 Από την αγροτική κοινωνία στην κοινωνία της πληροφορίας

    2.2 Σύγχρονες κοινωνίες

    2.2.1 Τα στάδια ανάπτυξης των σύγχρονων κοινωνιών

    Κεφάλαιο 3: ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ

    3.1 Οι στόχοι της κοινωνικοποίησης και η σημασία του κοινωνικού περιβάλλοντος για τον άνθρωπο

    3.2 Ανάπτυξη του κοινωνικού εαυτού - Οι διαφορετικές προσεγγίσεις

    3.3 Φορείς κοινωνικοποίησης

    3.3.1 Πρωτογενείς φορείς κοινωνικοποίησης

    3.3.2 Δευτερογενείς φορείς κοινωνικοποίησης

    3.4 Κοινωνικός έλεγχος - Μορφές κοινωνικού ελέγχου

    3.5 Η κοινωνικοποίηση ως συνεχής διαδικασία κοινωνικής μάθησης

    Κεφάλαιο 5. ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΣ ΑΝΑΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΛΛΑΓΗΣ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

    5.1 Ο ρόλος της εκπαίδευσης

    5.2 Η εκπαίδευση ως παράγοντας αναπαραγωγής και αλλαγής της κοινωνίας

    5.2.1 Η εκπαίδευση ως παράγοντας αναπαραγωγής της κοινωνίας

    5.2.2 Η εκπαίδευση ως παράγοντας αλλαγής της κοινωνίας

    5.3 Εκπαιδευτικός προσανατολισμός στο πλαίσιο της κοινωνίας της πληροφορίας.Η σχέση γνώσης και πληροφορίας

    Κεφάλαιο 6. ΕΡΓΑΣΙΑ, ΑΝΕΡΓΙΑ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΑΝΙΣΟΤΗΤΕΣ

    6.1 Ο ρόλος της εργασίας στη ζωή των ανθρώπων

    6.1.1 Οργάνωση της παραγωγής και μορφές εργασίας

    6.1.2 Νέες μορφές απασχόλησης

    6.2 Φτώχεια, πλούτος, κοινωνική διαστρωμάτωση και συνέπειες

    6.2.1 Κοινωνική διαστρωμάτωση, κοινωνικές ανισότητες

    6.2.3 Συνέπειες ανεργίας, φτώχειας και ανισοτήτων

    6.2.4 Παιδική εργασία

    6.3 Αντιμετώπιση των ανισοτήτων, της φτώχειας και της ανεργίας

    Κεφάλαιο 7. ΜΟΡΦΕΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΒΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΞΟΥΣΙΑΣ

    7.1 Κοινωνίες με ή χωρίς κρατική οργάνωση - Θεωρητική προσέγγιση

    7.1.1 Μορφές εξουσίας

    7.1.2 Συγκρότηση του έθνους-κράτους και συστήματα διακυβέρνησης

    7.2 Κοινωνικές βάσεις της εξουσίας

    7.3 Πολιτική συμπεριφορά και κοινωνικοί παράγοντες που την επηρεάζουν

    7.3.1 Πολιτικά κόμματα

    7.3.2 Ομάδες συμφερόντων

    7.3.4 Πολιτική και εκλογική συμπεριφορά

    7.4 Πολιτική αλλοτρίωση

    Κεφάλαιο 9. ΑΠΟΚΛΙΝΟΥΣΑ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ: ΠΑΡΑΒΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

    9.1 Οι έννοιες της παραβατικότητας και της εγκληματικότητας - Το έγκλημα ως κοινωνικό φαινόμενο

    9.2 Θεωρητικές προσεγγίσεις της αποκλίνουσας συμπεριφοράς - Δύο κοινωνιολογικές οπτικές

    9.2.1 Θεωρίες της συναίνεσης: ανομία και κοινωνική οικολογία

    9.2.2 Θεωρίες της σύγκρουσης για την αποκλίνουσα συμπεριφορά

    9.3 Η αντιμετώπιση της παραβατικότητας και της εγκληματικότητας: σωφρονισμός, κοινωνική επανένταξη και πρόληψη

    9.3.2 Πρόληψη της παραβατικότητας-εγκληματικότητας

    Κεφάλαιο 10 ΕΤΕΡΟΤΗΤΑ, ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΕΣ ΚΑΙ ΔΙΑΚΟΙΝΩΝΙΑΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ

    10.1 Ετερότητα, πολιτισμικές διαφορές και υποκουλτούρες στη σύγχρονη ελληνική κοινωνία

    10.1.1 Μετακινήσεις πληθυσμών (μετανάστευση – παλιννόστηση)

    10.1.2 Διαφορετικές πολιτισμικές ομάδες και μειονότητες στις σύγχρονες κοινωνίες

    10.2 Προκατάληψη και ρατσισμός

    10.2.1 Στερεότυπα, προκατάληψη, ρατσισμός, σοβινισμός

    10.2.2 Τα αίτια και οι συνέπειες της προκατάληψης και του ρατσισμού

    10.3 Πόλεμος, τρομοκρατία: μορφές, αίτια και συνέπειες

    10.3.1 Πόλεμος

    10.3.2 Τρομοκρατία

    10.3.3 Συνέπειες και αντιμετώπιση της τρομοκρατίας

    10.4 Αντιμετώπιση της προκατάληψης και της οργανωμένης βίας