Παρουσίαση/Προβολή
Καινοτομίες στη διδασκαλία/Innovative teaching methods 2: «Διαβάζοντας μια εικόνα – Η Αθηναϊκή βραδιά του Ιάκωβου Ρίζου»
(1951235369) - ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΤΣΙΟΤΡΑΣ
Περιγραφή Μαθήματος
«Διαβάζοντας μια εικόνα – Η Αθηναϊκή βραδιά του Ιάκωβου Ρίζου»
Το παρόν διδακτικό σενάριο αξιοποιεί τον πίνακα «Αθηναϊκή Βραδιά» του Ιάκωβου Ρίζου ως ερέθισμα για την καλλιέργεια της παρατηρητικότητας, της κριτικής σκέψης και της δημιουργικής έκφρασης των μαθητών στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας Β΄ Λυκείου. Μέσα από τη ρουτίνα σκέψης «See – Think – Wonder», οι μαθητές ενεργοποιούνται με φυσικό και βιωματικό τρόπο, καθώς παρατηρούν, ερμηνεύουν και αναρωτιούνται για τα νοήματα της εικόνας, αναπτύσσοντας δεξιότητες πολυτροπικής ανάγνωσης.
Η εργασία σε ομάδες τεσσάρων μαθητών προωθεί τη συνεργασία, την υπευθυνότητα και τον διαμοιρασμό ρόλων, ενώ το φύλλο εργασίας είναι λειτουργικά σχεδιασμένο ώστε να καθοδηγεί τη μαθησιακή πορεία χωρίς να περιορίζει την αυτενέργεια. Η δραστηριότητα ολοκληρώνεται με σύντομη γραπτή παραγωγή, επιτρέποντας τη δημιουργική έκφραση και την εμβάθυνση.
Το σενάριο προσφέρεται για εφαρμογή σε μία διδακτική ώρα με τη χρήση διαδραστικού πίνακα, κάτι που το καθιστά ιδανικό για καθημερινή χρήση στην τάξη, ενώ μπορεί να ενσωματωθεί τόσο σε ενότητες για την τέχνη και τον πολιτισμό όσο και σε διαθεματικά σχέδια με την Ιστορία ή τα Εικαστικά.
Διδακτική ώρα: 1 (45 λεπτά)
Μάθημα: Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία Β΄ Λυκείου
Διδακτικοί Στόχοι:
- Οι μαθητές να παρατηρούν και να περιγράφουν ένα έργο τέχνης με ακρίβεια
- Να διατυπώνουν σκέψεις και ερωτήματα σχετικά με την κοινωνία, τα ήθη και τον πολιτισμό της εποχής
- Να παράγουν σύντομο κείμενο σχετικό με το περιεχόμενο του πίνακα
- Να καλλιεργούν τη συνεργασία, την κριτική σκέψη, την προσωπική έκφραση και τον στοχασμό
Διδακτική Πορεία:
1. Εισαγωγή (5’): Προβολή του πίνακα «Αθηναϊκή βραδιά» χωρίς τίτλο. Οι μαθητές καλούνται να πουν τι φαντάζονται ότι δείχνει η σκηνή. Ο εκπαιδευτικός εξηγεί τη ρουτίνα «Βλέπω – Σκέφτομαι – Αναρωτιέμαι».
2. Παρατήρηση – Καταγραφή (15’): Οι μαθητές εργάζονται σε ομάδες των τεσσάρων ατόμων και συμπληρώνουν το φύλλο εργασίας σταδιακά κατά φάσεις.
3. Συζήτηση στην ολομέλεια (10’): Παρουσιάζονται και συγκρίνονται οι παρατηρήσεις. Αναλύονται στοιχεία αισθητικής, έμφυλων ρόλων, κοινωνικής τάξης, τελετουργίας. Ο εκπαιδευτικός δίνει σύντομα ιστορικά συμφραζόμενα.
4. Παραγωγή λόγου (12’): Οι μαθητές γράφουν ένα σύντομο δημιουργικό κείμενο με αφορμή τον πίνακα.
5. Κλείσιμο – Ανάγνωση (3’): Ορισμένοι μαθητές διαβάζουν τις εργασίες τους. Δίνεται θετική ανατροφοδότηση.
Μέσα – Υλικά: Ψηφιακός πίνακας ή προβολέας, πίνακας Ρίζου, φύλλα εργασίας, τετράδια μαθητών
Αξιολόγηση: Η διαμορφωτική αξιολόγηση περιλαμβάνει την παρατήρηση συμμετοχής, την ποιότητα παρατήρησης και την πρωτοτυπία στη γραπτή παραγωγή.
Το σενάριο αξιοποιεί τη δύναμη της εικόνας ως πολιτισμικού και παιδαγωγικού εργαλείου, φέρνοντας τους μαθητές σε επαφή με τις αξίες και τα πρότυπα του νεοελληνικού παρελθόντος μέσα από την ενεργητική ερμηνεία.
Β) Φύλλο Εργασίας Μαθητή
ΟΝΟΜΑ: ________________________ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ: ____________
Θέμα: Παρατήρηση και Ερμηνεία του πίνακα «Αθηναϊκή βραδιά» του Ιάκωβου Ρίζου
Οδηγίες: Παρατήρησε προσεκτικά τον πίνακα και συμπλήρωσε τις παρακάτω στήλες.
ΒΛΕΠΩ: (Τι παρατηρώ; Ποια είναι τα αντικείμενα, τα πρόσωπα, οι εκφράσεις, τα χρώματα;)
...............................................................................................................
...............................................................................................................
ΣΚΕΦΤΟΜΑΙ: (Τι μου κάνει εντύπωση; Τι νομίζω ότι συμβαίνει; Τι μου θυμίζει;)
...............................................................................................................
...............................................................................................................
ΑΝΑΡΩΤΙΕΜΑΙ: (Ποια ερωτήματα γεννά η εικόνα; Τι θα ήθελα να μάθω ή να ερευνήσω;)
...............................................................................................................
...............................................................................................................
ΕΠΙΛΟΓΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΛΟΓΟΥ:
- Ημερολογιακή καταγραφή ενός προσώπου του πίνακα
- Εσωτερικός μονόλογος κάποιου θεατή της σκηνής
- Περιγραφική παράγραφος με τίτλο: «Η ατμόσφαιρα μιας αστικής βραδιάς»
Ημερομηνία δημιουργίας
Δευτέρα 9 Ιουνίου 2025
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα