Παρουσίαση/Προβολή
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ Γ' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
(1901256439) - ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΠΕΓΙΟΥ _ ΠΕ81 _ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΑΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ Ε.Μ.Π.
Περιγραφή Μαθήματος
Το μάθημα της Τεχνολογίας και ιδιαίτερα το μάθημα «Έρευνα και Πειραματισμός» αποτελεί έναν θεμελιώδη χώρο μάθησης όπου οι μαθητές έρχονται σε επαφή με τον τρόπο λειτουργίας του τεχνολογικού κόσμου. Σκοπός του είναι να βοηθήσει τους μαθητές να κατανοήσουν ότι η τεχνολογία δεν είναι απλώς μια συλλογή συσκευών και εργαλείων, αλλά μια οργανωμένη διαδικασία που στηρίζεται στη γνώση, στη δημιουργικότητα και στην επίλυση προβλημάτων. Η τεχνολογία συνδέεται άμεσα με τις ανάγκες του ανθρώπου και εξελίσσεται συνεχώς ως αποτέλεσμα της αναζήτησης καλύτερων και πιο αποτελεσματικών λύσεων.
Στο πλαίσιο του μαθήματος, οι μαθητές εξετάζουν τι είναι τεχνολογία και με ποιον τρόπο διαφοροποιείται από την επιστήμη. Η επιστήμη ασχολείται με τη διερεύνηση και κατανόηση των φυσικών φαινομένων, ενώ η τεχνολογία αξιοποιεί τα αποτελέσματα της επιστημονικής γνώσης για να δημιουργήσει προϊόντα, υπηρεσίες ή διαδικασίες που διευκολύνουν την καθημερινή ζωή. Μέσα από αυτή τη διάκριση, οι μαθητές αντιλαμβάνονται ότι κάθε τεχνολογικό επίτευγμα έχει πίσω του μια οργανωμένη ερευνητική διαδικασία.
Κεντρικό στοιχείο του μαθήματος αποτελεί η εκμάθηση της επιστημονικής και ερευνητικής μεθόδου. Οι μαθητές μαθαίνουν να:
-
παρατηρούν συστηματικά ένα πρόβλημα ή φαινόμενο,
-
διατυπώνουν ερωτήματα και υποθέσεις,
-
σχεδιάζουν και οργανώνουν πειράματα,
-
επιλέγουν τα κατάλληλα υλικά και εργαλεία,
-
συλλέγουν και καταγράφουν δεδομένα,
-
τα αναλύουν και τα ερμηνεύουν,
-
εξάγουν τεκμηριωμένα συμπεράσματα.
Μέσα από μικρά πειράματα, πρακτικές δοκιμές, τεχνολογικές κατασκευές, αυτοσχέδιες εφαρμογές και ερευνητικά project, οι μαθητές αναπτύσσουν την ικανότητα να αντιμετωπίζουν πραγματικά προβλήματα με μεθοδικό και δημιουργικό τρόπο. Η διαδικασία αυτή βοηθά στη μετάβαση από τη θεωρητική γνώση στη βιωματική κατανόηση, δίνοντας στους μαθητές την ευκαιρία να δουν στην πράξη πώς παράγεται η τεχνολογική γνώση.
Το μάθημα δίνει μεγάλη έμφαση επίσης στη σχεδίαση και ανάπτυξη τεχνολογικών λύσεων. Οι μαθητές μαθαίνουν τα στάδια που ακολουθούνται για την κατασκευή ενός προϊόντος ή την υλοποίηση μιας ιδέας: από την αρχική σύλληψη και τον σχεδιασμό, μέχρι την κατασκευή, τη δοκιμή και την αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας της λύσης. Κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας ενθαρρύνεται η συνεργασία, η κατανομή ρόλων, η ομαδική επικοινωνία και η αναζήτηση εναλλακτικών τρόπων επίλυσης.
Ένας ακόμη σημαντικός στόχος του μαθήματος είναι να κατανοήσουν οι μαθητές τη σχέση της τεχνολογίας με την κοινωνία και το περιβάλλον. Οι τεχνολογικές επιλογές έχουν συνέπειες και επηρεάζουν την οικονομία, την εργασία, την παραγωγή, το φυσικό περιβάλλον, καθώς και την καθημερινότητα των ανθρώπων. Μέσα από συζητήσεις, μελέτες περίπτωσης και ερευνητικές εργασίες, οι μαθητές αναλύουν τα θετικά και αρνητικά αποτελέσματα της τεχνολογικής ανάπτυξης και μαθαίνουν να σκέφτονται υπεύθυνα και κριτικά.
Συνολικά, το μάθημα «Έρευνα και Πειραματισμός» ενισχύει τις αναλυτικές, δημιουργικές και πρακτικές ικανότητες των μαθητών και τους προετοιμάζει για έναν κόσμο όπου η τεχνολογική γνώση εξελίσσεται με ταχύτητα και η ικανότητα έρευνας, διερεύνησης και πειραματισμού αποτελεί βασικό εφόδιο για την προσωπική, ακαδημαϊκή και επαγγελματική τους πορεία. Μέσα από την ενεργή συμμετοχή τους σε πειράματα, κατασκευές και ερευνητικές διαδικασίες, οι μαθητές αναπτύσσουν μια σύγχρονη επιστημονική και τεχνολογική κουλτούρα που θα τους βοηθήσει να κατανοούν τον κόσμο και να προσαρμόζονται αποτελεσματικά στις απαιτήσεις μιας συνεχώς μεταβαλλόμενης κοινωνίας.
Ημερομηνία δημιουργίας
Δευτέρα 13 Οκτωβρίου 2025
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα