Μάθημα : ΈΚΦΡΑΣΗ ΈΚΘΕΣΗ Α ΛΥΚ

Κωδικός : EL1414189

EL1414189  -  ΣΤΥΛΙΑΝΗ ΤΖΙΜΠΙΛΗ

Μάθημα

Α ΛΥΚΕΙΟΥ- ΕΚΦΡΑΣΗ

ΕΚΘΕΣΗ

Ενότητες

Το συγγραφικό ή/και Ποιητικό Υποκείμενο μπορεί με τις γλωσσικές του επιλογές να δηλώσει το τρόπο με τον οποίο βλέπει το προΐόν της δουλειάς του (τροπικότητα):

Ρηματικά πρόσωπα και Ρητορικές ερωτήσεις

Σημεία Στίξης

 

Τι είναι αγάπη; Το ερώτημα αυτό απασχολεί όλους τους νέους. Καταθέστε απόψεις ως άσκηση «καταιγισμού ιδεών». Κάθε μέλος θα καταγράψει στον τείχο του μαθήματος τις αυθόρμητες απαντήσεις του στο παραπάνω ερώτημα. Ύστερα θα διαβαστούν όλες οι απαντήσεις και θα ακολουθήσει συζήτηση.

Μπορείτε να βασιστείτε στα εξής ερεθίσματα:

την Επιστολή «Προς Κορινθίους» του Αποστόλου

  • και τους στίχους απ’τον Ερωτόκριτο: 

    ... και θέλοντας να πουν πολλά, τα λίγα δε μπορούσι 
    το στόμα τως εσώπαινε, με την καρδιά μιλούσι

    [πηγή: Ερωτόκριτος, μέρος Γ΄, στίχοι 599-600]
  • Αναζητήστε στο χώρο των ασκήσεων το θέμα σας και δημιουργήστε ένα αρχείο ήχου, όπου είναι δυνατόν, και αναρτήστε το.

Ο ΛΟΓΟΣ -  ΙΙ. ΔΙΑΛΟΓΟΣ

  1. Η ΣΧΕΣΗ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ ΜΕ ΤΟ ΣΩΜΑ, ΤΟ ΧΡΟΝΟ ΚΑΙ ΤΟ ΧΩΡΟ

Α. ΣΩΜΑ: λαμβάνουμε υπόψη τα εξωγλωσσικά στοιχεία της ομιλίας (χειρονομίες, εκφράσεις προσώπου, βλέμμα, σωματική κόπωση και στάση του σώματος, κ.λ.π.)

Β. ΧΡΟΝΟ: είναι ανάλογη με την επιβράδυνση ή την επιτάχυνση της επικοινωνίας (μπορεί να περνάμε μηνύματα για το πόσο σημαντικό θεωρούμε το λόγο κάποιου/ας), ανάλογη με την κατανομή του χρόνου της ομιλίας μεταξύ ομιλητών (επηρεάζει βέβαια η ύπαρξη συντονιστή της συζήτησης και η ικανότητά του, ή οι ομιλητές, αν μιλούν ταυτόχρονα ή αν αυτοπροβάλλονται ).

Γ. ΧΩΡΟ: μπορεί να προκαλέσει οικειότητα στους ομιλητές, άνεση, ή αντίθετα, αμηχανία.

 

  1. ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΕΝΟΣ ΔΙΑΛΟΓΟΥ/ ΜΙΑΣ ΣΥΝΟΜΙΛΙΑΣ

Θεωρείται επιτυχείς ο διάλογος όταν:

Α. το μήνυμα είναι κατανοητό προς τον δέκτη

Β. είναι ειλικρινής, σαφής, σχετικός με το θέμα συζήτησης, διαφωτιστικός, επαρκής και ακριβής ως προς τις πληροφορίες που δίνονται.

Γ. προωθεί την συνεργασία και όχι τον ανταγωνισμό.

 

  1. Ο ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟΣ ΔΙΑΛΟΓΟΣ

(πώς χρησιμοποιείται στην λογοτεχνία ο διάλογος προκειμένου να δίνει την εντύπωση ότι είναι αυθεντικός;)

Α. Ο διάλογος στα αφηγηματικά λογοτεχνικά κείμενα, με τη μορφή μονολόγου ή διαλόγου πετυχαίνει δραματικότητα στην αναπαράσταση των γεγονότων με ζωντάνια στην αφήγηση.

Β. Ο θεατρικός διάλογος, χωρίς δηλαδή περιγραφή εξωγλωσσικών στοιχείων, αφού προορίζονται για δραματοποίηση σε σκηνή από ηθοποιούς, με εκτενέστερα διαλογικά μέρη.

Γ. Η φυσικότητα στο διάλογο, που για να επιτευχθεί χρησιμοποιούνται στοιχεία προφορικού λόγου από τον/την συγγραφέα (σύντομες φράσεις ή μισοτελειωμένες, παύσεις, κ.λ.π.). Σημαντικό είναι να υπάρχει συνέπεια της ιδιολέκτου κάθε ήρωα με τα άλλα γνωρίσματά του, λ.χ. κοινωνική προέλευση, χαρακτήρας…)

Σύμφωνα με τον προγραμματισμό μας σας αποστέλλω τα κείμενα που θα επεξεργαστούμε μεθαύριο. Μπορείτε να τα δείτε στο χώρο ΈΓΓΡΑΦΑ. Καλό είναι μελετήσετε το αρχείο: Διάλογος Κείμενο

ΑΦΟΡΜΗΣΗ

Δραματοποίηση

Υποθέστε πως ένας τουρίστας σας ζητάει πληροφορίες για να επισκεφτεί ένα μνημείο της πόλης σας ή του χωριού. Προσπαθήστε να του δώσετε προφορικά σαφείς οδηγίες για την πορεία που πρέπει να ακολουθήσει, περιγράφοντάς του ορισμένα χαρακτηριστικά σημεία της διαδρομής και κάνοντας ένα πρόχειρο σχεδιάγραμμα.

Τρίτη Ηλικία Σχεδιάγραμμα Α Λυκείου

Ορισμός

Είναι η ηλικιακή ύστερη, ώριμη βιολογικά, περίοδος του ανθρώπου, κατά την οποία οι δυνάμεις του εξασθενούν και η ιδέα του επικείμενου θανάτου δημιουργεί μια δυσάρεστη ψυχολογική κατάσταση σ’ αυτόν, όσο ψυχικό σθένος και αν διαθέτει.

Θετικά Χαρακτηριστικά Ηλικιωμένων Στον πνευματικό τομέα:

  • Ποιοτική δημιουργικότητα λόγω της πείρας της ζωής.
  • Διαύγεια πνευματική και ισχυρή κρίση στην ανεύρεση ορθής λύσης σε δυσχερή ζητήματα.
  • Απαλλαγή από πάθη και ώριμη σκέψη.
  • Καθοδηγητική και συμβουλευτική δραστηριότητα σε ποικίλες πτυχές του πνευματικού χώρου (ως προς την επιστήμη: στην αποφυγή σφαλμάτων, στη μεθοδολογία, στην αντιμετώπιση ερευνητικών αδιεξόδων, στη μεταλαμπάδευση πολύτιμων γνώσεων, στην επιτυχέστερη επιστημονική μελέτη· ως προς την τέχνη: στη διάσωση και διατήρηση των παραδοσιακών στοιχείων, στη μετακένωση ιδεών, καλλιτεχνικών ρευμάτων και τεχνοτροπιών).

Στον ψυχολογικό τομέα:

  • Διαλλακτικότητα, συμβιβαστικότητα, ειλικρίνεια και επιείκεια.
  • Οι άνθρωποι που έχουν κορεσθεί από εμπειρίες μιας ολόκληρης ζωής και έχουν διαμορφώσει μια υγιή προσωπικότητα αντιμετωπίζουν το τέλος με γαλήνη και αίσθημα αυτοπραγμάτωσης.

Στον κοινωνικό τομέα:

  • Πολύτιμοι σύμβουλοι σε οποιοδήποτε κοινωνικό στάδιο: στην οικογένεια, στη δουλειά, στην παιδεία, στην αντιμετώπιση κοινωνικών προβλημάτων, στην εξυγίανση της κοινωνίας.
  • Υποστηρίζουν την κοινωνική γαλήνη και ομόνοια.
  • Ως γιαγιάδες και παππούδες, συμβάλλουν τα μέγιστα στην αγωγή της νέας γενιάς.

Ενδεικτικά Στοιχεία Παρακμής Βιολογικά: Εξασθενούν οι σωματικές δυνάμεις: αργό βάδισμα, ελάττωση της αντοχής, προβλήματα υγείας.

  • Αμβλύνονται οι αισθήσεις, ιδιαίτερα η όραση.
  • Εμφανίζεται δυσκαμψία στις αρθρώσεις.
  • Περιορίζεται η ενεργητικότητα.
  • Ο εγκέφαλος σταδιακά αδρανοποιείται.

Πνευματικά: Μειώνεται η προσαρμοστικότητα.

  • Παρατηρείται δυσκαμψία στις ιδέες, συντηρητικότητα και επιφυλακτικότητα.
  • Εξασθενεί η μνήμη και στρέφεται περισσότερο στο απώτερο παρελθόν (επικράτηση της μακροπρόθεσμης μνήμης εις βάρος της βραχυπρόθεσμης).
  • Στα βαθιά γηρατειά παρατηρείται απώλεια της νοητικής και κριτικής διαύγειας.

Ψυχολογικά: Ψυχική κούραση, απαισιοδοξία, τάση απομόνωσης.

  • Αισθάνονται να παραγκωνίζονται από την κοινωνική ζωή εξαιτίας των εξελίξεων που αδυνατούν να παρακολουθούν.
  • Διακρίνονται από εμμονές, πείσμα και αδιαλλαξία.
  • Κρίνουν έντονα τους νέους για τις επιλογές τους εξωραΐζοντας τη δική τους γενιά και διατυμπανίζοντας τα επιτεύγματά τους.
  • Απαιτούν το σεβασμό από τους άλλους στηριζόμενοι αποκλειστικά και μόνο στην ηλικία. Έτσι, ο σεβασμός δεν ανταποδίδεται προς τους νεοτέρους.
  • Πολλοί ηλικιωμένοι δεν περιορίζουν τον παρεμβατικό ρόλο τους στη συμβουλευτική μονάχα παροχή και εμπλέκονται στη διαμόρφωση της ζωής των άλλων, ασχέτως ηλικίας.
  • Άτομα με ζωή γεμάτη αντιφάσεις, ελλείψεις, ψυχικά τραύματα και ανεκπλήρωτους πόθους αντιμετωπίζουν το τέλος με φόβο και ανασφάλεια.
  • Ο κοινωνικός παραγκωνισμός και ο θάνατος των προσφιλών προσώπων οδηγεί αναπόφευκτα στην πεισιθάνατη μοναξιά και την αίσθηση ανικανότητας.

Οικονομικά: Νιώθουν οικονομική ανασφάλεια, γιατί γνωρίζουν πως δε δύνανται πλέον να εργαστούν και να αλλάξουν τα οικονομικά τους δεδομένα. Συχνά, δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν οικονομικά εξαιτίας των χαμηλών συντάξεων. Δυσκολεύονται να εξασφαλίσουν τα απαραίτητα φάρμακα και να ανταποκριθούν οικονομικά στις ιατρικές συμβουλές. Η οικονομική ανασφάλεια διαμορφώνει ενίοτε ένα φαινομενικά φιλοχρήματο χαρακτήρα. Γίνονται φειδωλοί στα έξοδα και συσσωρεύουν χρήματα για παν ενδεχόμενο.

Τρόποι Καταπολέμησης Προβλημάτων Τρίτης Ηλικίας Οι ηλικιωμένοι: Να συμμετέχουν σε ποικίλες δραστηριότητες, προκειμένου να αντιμετωπίσουν τη μοναξιά και την ανία. Να διεκδικούν από τη σχέση τους με τους άλλους την ισοτιμία και όχι τη φροντίδα, εφόσον αυτή δεν είναι απολύτως απαραίτητη. Ο κοινωνικός αποκλεισμός μαραίνει τον ηλικιωμένο. Να αναλαμβάνουν ρόλους στο οικογενειακό περιβάλλον (π.χ. τη φύλαξη των παιδιών), ώστε να νιώθουν χρήσιμοι και να ενισχυθεί η αυτοπεποίθησή τους. Να συμμετέχουν σε δραστηριότητες των Κ.Α.Π.Η. και άλλων αντίστοιχων οργανισμών, οι οποίοι παράλληλα με την οργάνωση ψυχαγωγικών δράσεων και εκδρομών ενημερώνουν για θέματα υγείας και συμβάλλουν στην κοινωνική και ψυχική τους αποκατάσταση.

Η πολιτεία ως κοινωνικό κράτος πρόνοιας:

  • να δίνει συντάξεις ικανές για την αξιοπρεπή διαβίωσή τους.
  • να εξασφαλίζει την ιατροφαρμακευτική περίθαλψή τους.
  • να παρέχει βοήθεια κατ’ οίκον, ιδίως σε ανθρώπους που δεν μπορούν να μετακινηθούν ή δεν έχουν κάποιο συγγενικό πρόσωπο να τους στηρίξει.
  • να προωθεί την ισότητα και την αυτονομία των ηλικιωμένων.
  • να τιμά με διάφορες αφορμές τους ηλικιωμένους ως απόδειξη ευγνωμοσύνης για την προσφορά τους στο κοινωνικό σύνολο. Τα «τιμημένα γηρατειά» να μην είναι λόγος κενός.
  • να καταρτίζει προγράμματα σίτισης των άπορων ηλικιωμένων.

Οι συγγενείς: να μην τους εγκαταλείπουν./ να μην τους λησμονούν παραγκωνίζοντάς τους σε κάποιο γηροκομείο./ να τους δίνουν την ευκαιρία της καθοδήγησης και της παροχής συμβουλών για όλες τις πλευρές της ζωής.

Σεβασμός Προς Ηλικιωμένο Άτομο: «Θα έπρεπε οι νέοι να σέβονται τους ηλικιωμένους, μονάχα επειδή είναι μεγαλύτεροι;»

Σεβασμός είναι η έμπρακτη απόδοση τιμής προς έναν άνθρωπο, η οποία απορρέει από την εκτίμηση που αισθάνεται κανείς γι’ αυτόν. Οι νέοι οφείλουν να εκτιμούν τους ηλικιωμένους για: την καθολικά αποδεκτή κοινωνική τους καταξίωση ως αποτέλεσμα της προσφοράς τους στο κοινωνικό σύνολο. τις γνώσεις, την πείρα και τη σοφία τους, στοιχεία που τους καθιστούν πηγή ωφελιμότητας. τη σωφροσύνη, την ειλικρίνεια, τον αλτρουισμό και την ηθικότητα που επέδειξαν έμπρακτα σε όλη τη διάρκεια της ζωής τους. Αντίθετα: Η ηλικία, αν δεν συνοδεύεται από τα παραπάνω χαρακτηριστικά, δεν αποτελεί από μόνο του στοιχείο άξιο σεβασμού. Άλλωστε, όπως έλεγε ο Σοφοκλής, δε δικαιολογείται να είναι κανείς ταυτόχρονα γέροντας και ανόητος./ Το σεβασμό δεν τον απαιτεί κανείς, αλλά τον αποσπά επάξια από τον άλλο, καθώς τον πείθει και τον προσελκύει με τη ζωή και τις πράξεις του. / Η απαίτηση για σεβασμό υποδηλώνει αυταρχικό χαρακτήρα, στοιχείο που καταργεί όποιο άλλο προνόμιο προβάλλει αξιώσεις εκτίμησης./ Ο ηλικιωμένος, παρά την πείρα της ζωής, δεν θεωρείται αλάνθαστος ούτε καθίσταται αυθεντία. Ως εκ τούτου, οφείλει να μην απαιτεί την άκριτη αποδοχή των θέσεών του.

Πηγή: https://filologika.gr/lykio/g-lykiou/genikis-pedias

Ημερολόγιο

Προθεσμία
Γεγονός μαθήματος
Γεγονός συστήματος
Προσωπικό γεγονός

Ανακοινώσεις

Όλες...
  • - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -