Μάθημα : Βουλή των Εφήβων 2023-2024: "To + που διαμορφώνει τον δημοκρατικό κόσμο"
Κωδικός : 4440090211
4440090211 - ΜΑΡΙΑ ΠΑΡΑΛΙΔΟΥ
Περιγραφή Μαθήματος
«Βουλή των Εφήβων: Βήματα Δημοκρατίας - Κάνοντας πράξη τη συμμετοχή»
ΚΗ΄ Σύνοδος – σχολικό έτος 2023-24:
«Το + που διαμορφώνει τον δημοκρατικό κόσμο: Συμμετέχουμε, συνδιαλεγόμαστε, συμπράττουμε»
ΠΔΘΕ: «Κι αν ήσουν εσύ;» [συμμετοχή, συμπερίληψη, συνέργειες]
Συνεργασία για το «Πρίσμα | το Μικρό Περιοδικό του 1ου ΕΠΑ.Λ. Σερρών»
Ο.Σ.Δ. 1ου ΕΠΑ.Λ. Σερρών & Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Μ. Παραλίδου
Προπαρασκευαστικές δράσεις
- Ανοιχτή πρόσκληση συμμετοχής στη σχολική ιστοσελίδα και σε ενημερωτική εκδήλωση στο σχολείο στο πλαίσιο εορτασμών (ASPnet-UNESCO) για τη Διεθνή Ημέρα για τη Δημοκρατία, τη 15η Σεπτεμβρίου 2023, με την παρουσίαση της σχολικής μας συμμετοχής στην ΚΖ' Σύνοδο της Βουλής των Εφήβων (4-7 Σεπτεμβρίου 2023) στο σχολείο και στην κοινότητα: Εισήγηση υπεύθυνης εκπαιδευτικού και προβολή-διάχυση βίντεο "Η φαντασία στην εξουσία"
- Διά ζώσης απογευματινή ενημερωτική εκδήλωση κηδεμόνων με πρόσκληση του Διευθυντή κ. Αλμπάνη Γεώργιου στο πλαίσιο ευρύτερης συνεργασίας σχολείου-οικογένειας (4/10)
- Διαχείριση περιορισμών προγράμματος-ιδιαιτεροτήτων σχολικής μονάδας σε συνεργασία με τη νέα Διεύθυνση/Κοινή απόφαση για εφαρμογή του Προγράμματος της Βουλής στην Α΄ Τάξη
- Διανομή βεβαιώσεων (για συλλογή έως 17/10) σε όσους/ες εκδήλωσαν ενδιαφέρον
Πρώτη συνάντηση της υπό σύσταση Ο. Σ. Δ. με την εκπαιδευτικό (Αμφιθέατρο, 6/10/2023) για:
- Συγκέντρωση Υπεύθυνων Δηλώσεων
- Γενικές κατευθύνσεις περί ευκαιριών και δεσμεύσεων του προγράμματος
- Ρύθμιση επόμενης συνάντησης
Σήμερα, Παρασκευή 13 Οκτωβρίου 2023, οι 10 μαθητές/τριες της Α΄Λυκείου και η υπεύθυνη εκπαιδευτικός συναντηθήκαμε στην αίθουσα της σχολικής βιβλιοθήκης και η πορεία εργασιών ήταν η εξής:
- Βιωματικές ασκήσεις ενεργοποίησης-διερευνητικές συζητήσεις (κύκλος, κίνηση)

- Συζήτηση στρογγυλής τραπέζης-καθορισμός:
- χώρου-χρόνου-τακτικότητας συναντήσεων
- τρόπου επικοινωνίας
- Συμφωνία σε δεσμεύσεις και βασικές αρχές λειτουργίας της Ομάδας (π.χ.: ομαδικότητα, σεβασμός, ηρεμία-αυτοπειθαρχία, χιούμορ, εργατικότητα) σε περίπτωση επιλογής στο πρόγραμμα της Βουλής
- Ιδέες εργασίας-κοινής δράσης με βάση τα έργα της προηγούμενης χρονιάς
- χώρου-χρόνου-τακτικότητας συναντήσεων
- Απολογισμός συνεδρίας (χαρά, φιλία, υπερηφάνεια, ενδιαφέρον πρόγραμμα, καταπληκτικό το βιωματικό μέρος, κοινά όνειρα, παρακλήσεις κάποιων μελών για αυτοσυγκράτηση άλλων, όρεξη για εργασία και ανυπομονησία για επόμενη συνάντηση)
Σήμερα, Παρασκευή 20 Οκτωβρίου 2023, οι 10 μαθητές/τριες της Α' Λυκείου -μαζί με μια νέα πρσέλευση- και η υπεύθυνη εκπαιδευτικός συναντηθήκαμε για δράσεις στο ανατολικό φουαγιέ του 1ου ορόφου, συνεχίσαμε στην αίθουσα 15 και η πορεία εργασιών ήταν η εξής:
- Βιωματικές ασκήσεις ενεργοποίησης σε κύκλο-Παιχνίδια κίνησης στον χώρο-Παντομίμα
- Χωροταξική διευθέτηση τάξης με συνεργασία την ομάδας για debate Οξφόρδης (αγώνες λόγων κυκλικής ροής)
- Διάλογος όλων των μελών μεταξύ τους σε εναλλασσόμενες δυάδες πάνω σε αντικρουόμενα θέματα σχετικά με τις προσωπικές τοποθετήσεις των μελών πάνω στη χρήση της τεχνολογίας ως προς την επικοινωνία, την οικοδόμηση πολιτισμού ειρήνης, τη διακίνηση ιδεών και τη δημοκρατία.
- Ιδέες εργασίας με βάση την παραπάνω διαδικασία (συνδημιουργία σχολικού λογοτεχνικού περιοδικού για τον Πολιτισμό και την Κοινωνία: "Πρίσμα | το Μικρό Περιοδικό του 1ου ΕΠΑ.Λ. Σερρών" στο https://schoolpress.sch.gr/prism/)
- Πλάνο ενεργειών-σχεδιασμός εξ αποστάσεως εργασίας με μεθόδους δημοκρατίας στην πράξη σε έναν ασταθή κόσμο (χρονότοπος δράσεων: σύρραξη στη Γάζα)
- Συμπεράσματα-αποφάσεις:
- μόνο με πειθώ και μάλιστα με επιχειρήματα πετυχαίνουμε τον στόχο μας
- η τεχνολογία θα εξυπηρετήσει τους στόχους (στο σχολείο-την κοινότητα, για τον πολιτισμό-την πολιτειότητα-την αειφορία) της ομάδας με το όνομα "Βουλή"
(Σημειώνεται και πάλι ο ενθουσιασμός των μελών με το βιωματικό μέρος)

Σήμερα, Δευτέρα 6 Νοεμβρίου 2023, οι 11 μαθητές/τριες της Ο.Σ.Δ. και η υπεύθυνη εκπαιδευτικός συναντηθήκαμε διαδικτυακά και η πορεία εργασιών ήταν η εξής:
Α. Επικύρωση δράσεων ασύγχρονης απογευματινής επικοινωνίας και συνεργασίας όλης της προηγούμενης εβδομάδας:
- Εξοικείωση με τον δικτυακό χώρο της ομάδας-χαιρετισμοί
- Επικύρωση των πρακτικών της προηγούμενης συνάντησης
- Εφαρμογή των προγραμματικών δηλώσεων της ομάδας και του σχεδιασμού για κοινή δράση οικοδόμησης πολιτισμού ειρήνης
Β. Συντονισμός παραγωγής έργου από την υπεύθυνη εκπαιδευτικό με βάση προγενέστερο διά ζώσης εργαστήρι δημιουργικής γραφής βάσει της Ειρήνης του Γ. Ρίτσου και σχετική συζήτηση

Β. Δεύτερο στάδιο εκπαιδευτικής καθοδήγησης για σύνταξη συλλογικού άρθρου πάνω στην ίδια θεματική και ανάρτησή του στο σχολικό περιοδικό με ενέργειες της υπεύθυνης εκπαιδευτικού: "Πρίσμα" Νοεμβρίου 2023, Τεύχος 1
Γ. Απολογισμός συνεργασίας μελών (υπερηφάνεια για την ομαδική δουλειά)

Σήμερα, Τετάρτη 6 Δεκεμβρίου 2023, οι 11 μαθητές/τριες της Ο.Σ.Δ. και η υπεύθυνη εκπαιδευτικός συναντηθήκαμε για δράσεις στο ανατολικό φουαγιέ του 1ου ορόφου, συνεχίσαμε στην αίθουσα 15 και η πορεία εργασιών ήταν η εξής:
- Ενεργοποίηση με συζήτηση πάνω στην ανάδραση του 1ου τεύχους του "Πρίσματος" και της θεματικής του: χτίζοντας την ειρήνη
- Παρατηρήσεις πάνω σε έναν αδιάφορο-παράλογα βίαιο κόσμο-εντοπισμός αντινομιών εποχής παρά τα 75 χρόνια από την Οικουμενική Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου
- Συνεργασία ομάδας για δημιουργία λαβυρίνθου με θρανία και καρέκλες
- Βιωματική άσκηση κωφού-τυφλού (αφορμές-Διεθνείς Ημέρες α. Ατόμων με Αναπηρία, β. Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, γ. Ανθρώπινης Αλληλεγγύης)
- Συμπεράσματα
- ο καθένας μπορεί να βρεθεί σε δεινή θέση
- ο καθένας είναι χρήσιμος για τη δημοκρατική κοινωνία
- μια κοινωνία λειτουργεί μόνο με συμπράξεις και συνεργασίες

- Απόφαση συμμετοχής στο 2ο τεύχος του "Πρίσματος" Δεκεμβρίου με ειδική θεματική: κάθε ύπαρξη και δικαίωμα (εικαστική φωτογραφία ομάδας στη σχολική βιβλιοθήκη για τα δικαιώματα του παιδιού)
- Αποκατάσταση διάταξης θρανίων αίθουσας/Αναστοχασμός-Αποθεραπεία (Λέξεις-κλειδιά: άγχος-ανασφάλειες, διαφορετικότητα, σεβασμός-αναγκαία η ομαδικότητα/Ενδεικτικά σχόλια: "Δεν μπορείς να ξέρεις τι περνάει ο άλλος", "Μας μαθαίνει πολλά η σημερινή δράση", "Μόνο ομαδικότητα", "Να το ξανακάνουμε!")

Σήμερα, Τετάρτη 13 Δεκεμβρίου 2023, η Ο.Σ.Δ. και η υπεύθυνη εκπαιδευτικός συναντηθήκαμε αρχικά για δράσεις στο προαύλιο του σχολείου, συνεχίσαμε στο Αμφιθέατρο και η πορεία εργασιών ήταν η εξής:
- Βιωματική δράση ενίσχυσης δεσμών ομάδας, τρόπων αυτοέκφρασης και αλληλεπίδρασης
- αυτοσχεδιασμοί-συνειρμός με τη λέξη "ομάδα"
- άσκηση αυθόρμητου λόγου, για ενίσχυση σχέσεων ομάδας με μοίρασμα προσωπικών ιστοριών
- "Πάρε θέση", βιωματική άσκηση κίνησης στον χώρο για έκφραση γνώμης.
- Ενδιάμεση Ανατροφοδότηση-Συζήτηση ελεύθερης και υπεύθυνης έκφρασης γνώμης πάνω σε ενδεχόμενες αλλαγές προσωπικών κινήτρων συμμετοχής, πάνω στην ποιότητα συνεργασίας της ομάδας, πάνω στις ως τώρα παρεμβάσεις και στη σχετική εξωστρέφεια ("Μ΄αρέσει πολύ αυτό που κάνουμε με τη Βουλή", "Είπατε ότι θα είναι καλά και είναι", "Θέλω να πάω και στη Βουλή", "Και να μην πάω, δεν πειράζει, μου αρέσει που μαζευόμαστε", "Μαθαίνω πολλά πράγματα").
- Αλληλεπίδραση-Διάλογος: Θεωρία και πράξη πάνω στο "Πρίσμα" (στην αίθουσα του Αμφιθεάτρου)
- συζήτηση πάνω στις αρχές ενός ευθύβολου, πολιτικά ορθού, εποικοδομητικού σχολιασμού με σεβασμό σε προσωπικά δεδομένα και στην άποψη του άλλου για ενίσχυση των επικοινωνιακών δεξιοτήτων των μαθητών/τριών
- ενθάρρυνση συμμετοχής σε δημόσιο διάλογο μελλοντικά μέσω τωρινής σύνδεσης με τη (σχολική) ζωή
- απόφαση αναρτήσεων σχολίων στο "Πρίσμα".
- συζήτηση πάνω στις αρχές ενός ευθύβολου, πολιτικά ορθού, εποικοδομητικού σχολιασμού με σεβασμό σε προσωπικά δεδομένα και στην άποψη του άλλου για ενίσχυση των επικοινωνιακών δεξιοτήτων των μαθητών/τριών

Σήμερα, Τετάρτη 20 Δεκεμβρίου 2023, η Ο.Σ.Δ. και η υπεύθυνη εκπαιδευτικός συναντηθήκαμε στο Αμφιθέατρο και η πορεία εργασιών προσανατολίστηκε στην οργάνωση της ομάδας για το τεύχος Ιανουαρίου, το 3ο τεύχος του Περιοδικού με:
- Ενημέρωση σχετικά με τη διοργάνωση δράσεων εξωστρέφειας Π.Σ.Δ. σχολείου (συνεργασίες με σχολεία, φορείς, πνευματικούς ανθρώπους: ημερίδα "Τέχνη και Εκπαίδευση" κ. Δημολιάτη, ημερίδα Trash Art στο Μουσείο Ξενάκη) και σχεδιασμούς επεκτάσεων συνεργασιών μέσω του "Πρίσματος"
- Ξεκίνημα συλλογικής Πολυμεσικής Ποιητικής Παραγωγής με θέμα: ψευδαίσθηση-ουσία: παρουσίαση σχετικών φωτογραφιών μελών ομάδας από προσωπικό αρχείο, ψηφιακή επεξεργασία, δημιουργική γραφή, απαγγελίες, ηχογραφήσεις (ασύγχρονη ολοκλήρωση παραγωγής ηλεκτρονικού ποιήματος: ΨευδΑ.Ι.σθηση)
- Ιδέες για ατομική ευθύνη παραγωγής έργου για τη +διαμόρφωση της ύλης του "Πρίσματος" σε επόμενα τεύχη με άμεση αποστολή στην υποφαινόμενη εκπαιδευτικό (μουσική πρόταση τέχνης και αφιέρωμα-σόλο ηλεκτρικής κιθάρας, φωτογραφία, αγιογραφία, κείμενο για έθιμο Ρομά, οδοιπορικό σε έκθεση-μουσείο, παρουσίαση στοιχείων ΑΠΚ κ.ά.)

Η Ο.Σ.Δ και η υπεύθυνη εκπαιδευτικός συναντηθήκαμε διαδικτυακά σήμερα, Πέμπτη 8 Φεβρουρίου, για την επικύρωση του ως τώρα έργου, λαμβάνοντας υπόψη και οργανώνοντας τα εξής:
- Στο διάστημα των εβδομάδων ως την έκδοση του 4ου τεύχους του σχολικού περιοδικού (10/2), η Ο.Σ.Δ. και η υπεύθυνη εκπαιδευτικός αποφασίσαμε ότι θα συνεχίσουμε και συνεχίζουμε τις εργασίες της Βουλής των Εφήβων και εξ αποστάσεως, λόγω έκτακτης συνθήκης.
- Σε συνέχεια της προηγούμενης συνεδρίας, τα μέλη μπήκαν σε διαδικασία ανάρτησης αυτοαναφορικών και αξιολογικών σχολίων στο πλαίσιο του ανοιχτού διαλόγου του "Πρίσματος", αλλά και πραγμάτευσης σχολίων που τους έγιναν από συμμαθητές ή την κοινωνία πολιτών.
- Με αφορμή το μάθημα της Ιστορίας (Ιστορία Νεότερου και Σύγχρονου Κόσμου, Κεφάλαιο 5, Ενότητες 3, 4: Η Συνθήκη της Λωζάννης, Ένας Απολογισμός) και την τοπική πολιτιστική επικαιροτητα, την έκθεση του Ιδρύματος της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία «ΣΗΚΩ ΨΥΧΗ ΜΟΥ»!… Εικόνες και μουσικές των προσφύγων του ’22 στο Αρχαιολογικό Μουσείο Σερρών, η ομάδα σχεδιάζει την επόμενη συνεισφορά της.
- Με διαρκώς υποστηριζόμενες υποομάδες με διακριτά αντικείμενα (όπως τη διερεύνηση πηγών, την επίσκεψη της έκθεσης και τη φωτογράφιση ενδεικτικών εκθεμάτων, τη συλλογή, επιλογή και επεξεργασία του υλικού και την παραγωγή βίντεο) δημιουργούμε φωτογραφικό οδοιπορικό διάχυσης της παραπάνω πολιτιστικής πρωτοβουλίας.
Δεδομένων των παραπάνω η ολομέλεια αποφασίζει την έγκριση του υλικού προς δημοσίευση στο 4ο Τεύχος του "Πρίσματος" με θέμα τις "όψεις του λαϊκού" και τη συνέχιση της αλληλεπίδρασης μέσω του ανοιχτού και δυναμικού σχολικού αυτού χώρου.

- Κατόπιν συνειδητής απόφασης όλων για συνέχιση εργασιών μέσα σε έκτακτη συνθήκη, συνέχιση της εξ αποστάσεως υποστήριξης ατομικών και συλλογικών εργασιών/συνεργασιών πάνω στον Πολιτισμό μέσω του "Πρίσματος" (τεύχος 5ο, Μάρτιος 2024).
- Συνεργασία με την περσινή έφηβη βουλευτή εντός του "Πρίσματος", για διαμοιρασμό εντυπώσεων και σκέψεων πάνω στο πρόγραμμα και στην εμπειρία του ταξιδιού της χάριν της σχολικής εκπροσώπησης στην ΚΖ΄Σύνοδο της Βουλής των Εφήβων, εν είδει ανοιχτής αλληλογραφίας/δημόσιου διαλόγου.
- Απολογισμός δράσεων Ο.Σ.Δ. με σχόλια εντός του "Πρίσματος".
- Πρόσκληση υποβολής υποψηφιοτήτων για τη σχολική εκπροσώπηση στην ΚΗ΄Σύνοδο της Βουλής των Εφήβων.

Η Ο.Σ.Δ και η υπεύθυνη εκπαιδευτικός συναντηθήκαμε διαδικτυακά και σήμερα, Πέμπτη 4 Απριλίου 2024, για ρύθμιση της εκκρεμότητας σχετικά με τη σχολική εκπροσώπηση.
Δεδομένου ότι:
- η ομάδα ανταπεξήλθε με ενδιαφέρον και συνέπεια και στην προηγούμενη δράση συνεργασίας με την περσινή έφηβη βουλευτή για τον διαδικτυακό διαμοιρασμό της εμπειρίας τους (μέσω του σχολικού περιοδικού) και ολοκλήρωσε τη διαδικασία αυτοαξιολόγησης του συνολικού έργου, όπως, εξάλλου, συμμετείχε με προθυμία και ενθουσιασμό σε κάθε πρωτοβουλία στο σύνολο της προσπάθειας,
- έγιναν λεπτομερείς ενημερώσεις, ομαδικές και προσωπικές επικοινωνίες με την Ο.Σ.Δ., καθώς και επαφές με κηδεμόνες, για ενθάρρυνση αξιοποίησης της ευκαιρίας συμμετοχής, αλλά και επικοινωνίες με τους υπεύθυνους του προγράμματος,
την 4η Απριλίου και πριν τη λήξη της προθεσμίας αποφασίσαμε ομόφωνα:
α) τον ορισμό του Θεόδωρου Φρέσκου, ως τακτικού έφηβου βουλευτή του σχολείου μας, κατόπιν βούλησης του ίδιου και συναίνεσης της οικογένειας, καθότι πληροί τα κριτήρια σεβασμού των κανόνων της ομάδας, προθυμίας συνεισφοράς στο κοινό έργο και συνέπειας ως προς τις διαδικασίες
και
β) την κατάθεση εργασιών της ομάδας για μια τουλάχιστον τελευταία συνεισφορά στον πολιτισμό μέσα από τον ψηφιακό κόσμο του επόμενου διπλού (6: "κι ο λόγος αυτός μας ανήκει"-7: "φίλοι;") και τελευταίου τεύχους του Πρίσματος (μιας μουσικής πρότασης, ως αφορμής για διάλογο πάνω στις ατομικές και συλλογικές αξίες!).
Η συνάντηση έληξε σε θετικό κλίμα, αλληλοευχαριστίες και αποτίμηση αυτού του μοναδικού εποικοδομητικού ταξιδιού και ορισμένα μέλη ανέλαβαν πρόθυμα τη διοργάνωση/διαμεσολάβηση ή την ευθύνη υλοποίησης επόμενων εργασιών και προτάσεων πάνω στον πολιτισμό προς δημοσίευση.

[Για εμφάνιση του συνόλου των προερχόμενων από την Ο.Σ.Δ. συνεισφορών, αρκεί μια αναζήτηση στο Πρίσμα με βάση την ετικέτα "Βουλή των Εφήβων: "Συμμετέχουμε-συνδιαλεγόμαστε-συμπράττουμε για τον ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ".]
Βίντεο επισκόπησης ταξιδιού εκπροσώπησης!!!
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
Όλες...- - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -
