Μάθημα : Βουλή των Εφήβων/Π.Σ.Δ. "Δημοκρατία και Τέχνη. Αφοπλίζοντας τη βία" -1ο ΕΠΑ.Λ. Σερρών 2022-2023
Κωδικός : 4440090209
4440090209 - ΜΑΡΙΑ ΠΑΡΑΛΙΔΟΥ
Περιγραφή Μαθήματος

Ομάδα μαθητών-τριών Α΄, Β΄, Γ΄ Τάξεων 1ου ΕΠΑ.Λ. Σερρών 2022-2023 από τα εξής προγράμματα:
- Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα «Βουλή των Εφήβων: Βήματα Δημοκρατίας. Κάνοντας πράξη τη συμμετοχή» – ΚΖ’ Σύνοδος - Σχολικό Έτος 2022-2023 & Πολιτιστικό Πρόγραμμα Σχολικών Δραστηριοτήτων Δημοκρατία και Tέχνη. Aφοπλίζοντας τη βία
Συντονίστρια-εμψυχώτρια εκπαιδευτικός: Μαρία Παραλίδου, ΠΕ02 / Συμμετέχων εκπαιδευτικός: Στέλιος Τόλιος, ΠΕ08
- Ασκήσεις γνωριμίας και κοινωνικής συμβίωσης: "Ο τέλειος κύκλος", "Διαλύω τον κύκλο και τον ξαναφτιάχνω", "Συστάσεις με όνομα και κίνηση"
- Παιχνίδι με τη μπάλα για προδοκίες-στόχους
- Βιωματική άσκηση "Οδηγώ τον τυφλό" και "Οδηγώ τον τυφλό με εμπόδια" για καθορισμό πλαισίου και αρμοδιοτήτων εργασίας
- Προσωπική οριοθέτηση έννοιας δημοκρατίας σε κύκλο και συζήτηση στην ολομέλεια
(Χώρος διεξαγωγής: διάδρομος 2ου ορόφου, αίθουσα 25)

- Εισαγωγή στο γνωστικό αντικείμενο (δημοκρατική ιδέα και πράξη) μέσω βιωματικών ασκήσεων ενεργοποίησης: κίνηση στον χώρο με τις οδηγίες της εμψυχώτριας εκπαιδευτικού και συναντήσεις-σταματήματα για σύντομη συζήτηση ανά ζεύγη και διαμοιρασμό αξιών ζωής, διεκδικήσεων και κρίσεων αναφορικά με την προσωπικά βιωμένη δημοκρατική πρακτική
- World's cafe για νοηματική χαρτογράφηση εννοιών σε διαγράμματα-αράχνες (αρχές, πρακτικές-προβλήματα, ταυτότητες πολίτη δημοκρατίας)
- Εστίαση στη θεματική του αφοπλισμού της βίας (συζήτηση στην ολομέλεια)
(Χώρος διεξαγωγής: διάδρομος 2ου ορόφου, αίθουσα 25, φουαγιέ ισογείου)

- Ενεργοποίηση: Κινησιολογικές ασκήσεις χαλάρωσης και προετοιμασίας έργου αφοπλισμού της βίας μέσω της τέχνης.
- Προσωπική εμπλοκή και διερεύνηση: Επεξεργασία ψηφιακού υλικού ενισχυτικού των οικείων ζητημάτων και των συσχετισμών δημοκρατίας ή μη και μορφών βίας με την τέχνη (προβολή έργων τέχνης, ανάγνωση αποσπασμάτων έργων αρχαίας και νέας ελληνικής γραμματείας, ηλεκτρονικό βιβλίο "...δημοκρατία κέκληται¨ Εγώ-Εσύ-Εμείς 2020-'21)
- Παράσταση από τα μισά περίπου μέλη πάνω σε Μικρές καθημερινές πρακτικές βίας και παγωμένη εικόνα-tableau vivant
- Εμβάθυνση-παρατηρήσεις
- Ανατροφοδότηση-αλλαγή κινήσεων βάσει της καθοδήγησης των θεατών: Θέατρο καταπιεσμένων
- Αποθεραπεία-Εντυπώσεις
►Απόφαση μελλοντικής εικαστικής αποτύπωσης ιδεών
(Χώρος διεξαγωγής: σκηνή και πλατεία χώρου πολλαπλών χρήσεων σχολείου)

- Ανασκόπηση προηγούμενων τεχνικών για γνωστική ενεργοποίηση
- Εργαστήρι ρητορικής για περαιτέρω εμβάθυνση στην οικεία προβληματική με όρους δημοκρατίας στην πράξη: debate Οξφόρδης (αγώνες λόγου κυκλικής ροής) πάνω σε αντικρουόμενα ζητήματα κυρίως σχετικά με την πολιτική βία και τη στάση της ελεύθερης συνείδησης απέναντί της
- Προβολή ντοκιμαντέρ BBC "Πώς η τέχνη έπλασε τον κόσμο" για τεκμηριωμένη πληροφόρηση, διεύρυνση οριζόντων και υποστήριξη των ζητημάτων της προηγηθείσας διαλεκτικής διαδικασίας
►Διάγνωση περαιτέρω αναγκών για σχεδιασμό επόμενων ενισχυτικών/ενημερωτικών δράσεων εξωστρέφειας/διασυνδέσεων με φορείς από την κοινωνία πολιτών
(Χώρος διεξαγωγής: διάδρομος 2ου ορόφου, αίθουσα καλλιτεχνικών μαθημάτων)

Ζωντανή βιβλιοθήκη για υποστήριξη μετέπειτα έργου με θεματικές:
Α) Εικαστικές αποτυπώσεις ιδεών, αισθήσεων, ιστοριών
Χώροι Εκπαιδευτικής Επίσκεψης-Περιβάλλοντα Μάθησης, Διάδρασης & Εμπλουτισμού:
- MOMus - Μόνιμη Έκθεση Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης (ΔΕΘ) [ξενάγηση, συζήτηση]
- Έκθεση "Ο Φρεντ Μπουασονά και η Μεσόγειος. Μια φωτογραφική Οδύσσεια" (Μουσείο Φωτογραφίας, Λιμένας Θεσσαλονίκης) [διαδραστική ξενάγηση]
► Άκρως εγκαρδιωτική ανατροφοδότηση συνεργασίας και απόκρισης της ομάδας μας από τους υπεύθυνους των φορέων-Έμπνευση για μετέπειτα εικαστική παραγωγή της Ο.Σ.Δ.
Β) Μορφές βίας και (αυτο-)καταστροφής στον σύγχρονο κόσμο-Πρόληψη & Διέξοδοι
Προσκεκλημένοι φορείς ανά θεματική για εισήγηση-συζήτηση:
- Ασφάλεια Σερρών-Δίωξη ναρκωτικών
- Δ.Δ.Ε.Σ.-Διακίνηση παράνομου υλικού στο διαδίκτυο (αφιέρωμα στην Παγκόσμια ημέρα για την εξάλειψη της βίας κατά των γυναικών)
► Προβληματισμός-Σχεδιασμός μετέπειτα βιωματικής δράσης για αφοπλισμό της βίας (μελέτη περίπτωσης εκδικητικής πορνογραφίας) μέσα σε όρους πολιτικής κοινωνίας και κράτους δικαίου (βλ. παρακάτω: επίσκεψη στα δικαστήρια 23/1/2023)

- Άσκηση ενεργοποίησης προσοχής ("Πέρνα το Ζιπ")
- Προβολή βραβευμένης ιρανικής ταινίας μικρού μήκους για σπουδή πάνω στην πολιτική βία, τα περιθώρια αντίδρασης και το τίμημα της ελεύθερης βούλησης: 2+2=5
- Βιωματική άσκηση για προβληματισμό πάνω στην κοινωνική θέση και την ισότητα ευκαιριών στο πλαίσιο των σύγχρονων δημοκρατικών κοινωνιών ("Κάνε ένα βήμα μπροστά", Compass-Compasito, επίσημου εγχειριδίου Ε.Ε. για εκπαίδευση πάνω στα ανθρώπινα δικαιώματα)
- Ομαδική εργασία με όρους δημοκρατίας στην πράξη
- Κατάρτιση ερωτηματολογίου-επανέλεγχος-εκτυπώσεις
►Ανάληψη ευθύνης για διανομή-έρευνα στην κοινωνία πολιτών
(Χώρος διεξαγωγής: αμφιθέατρο-αίθουσα πολλαπλών χρήσεων)

Μελέτη περίπτωσης διαχείρισης της βίας μέσω των δημοκρατικών θεσμών:
- Εκπαιδευτική επίσκεψη στο δικαστικό μέγαρο Σερρών
- Ενημέρωση και βιωματικό πρόγραμμα σε συνεργασία με την Υπηρεσία Επιμελητών Ανηλίκων και Κοινωνικής Αρωγής Σερρών
- Εικονική δίκη για περιστατικό εκδικητικής πορνογραφίας
- Συμπεράσματα για τη λειτουργία των δημοκρατικών θεσμών απέναντι στη βία στο πλαίσιο κράτους δικαίου
►Αναστοχασμός για κινητοποίηση του ενεργού πολίτη προς έναν ειρηνικό και δικαιότερο κόσμο και των δημιουργικών δυνάμεων της ομάδας για έκφραση μέσω της τέχνης, όπως, άλλωστε, είχε προδιαγραφεί, και μετέπειτα παραγωγή

Α΄ Φάση:
1. Προηγηθείσα έρευνα-διανομή ερωτηματολογίων δειγματοληπτικά:
- σε ομάδες συμμαθητών/τριών,
- στο εκπαιδευτικό και διοικητικό προσωπικό του σχολείου
- στις οικογένειες των μελών της ομάδας
- στο φιλικό/εργασιακό περιβάλλον εξωσχολικών απασχολήσεων των μαθητών/τριών
- σε τυχαίο δείγμα πολιτών-περαστικών στους δρόμους της πόλης των Σερρών
2. Συγκέντρωση ερωτηματολογίων
3. Συζήτηση επί της διαδικασίας συλλογής και επεξεργασίας του υλικού (ευκολίες, δυσκολίες, εμπειρία)
Β΄ Φάση: Στατιστικά αποτελέσματα
- Καταμέτρηση αποτελεσμάτων από ομάδα μαθητών
- Στατιστική επί τοις 100
(Χώρος διεξαγωγής: Γραφείο Καθηγητών/Αίθουσες)
Γ΄Φάση: Καταγραφή αποτελεσμάτων
- Δημιουργία στατιστικών πιτών
- Εξαγωγή και καταγραφή συμπερασμάτων
- Δημιουργία προβολής παρουσίασης
(Χώρος διεξαγωγής: Αμφιθέατρο)

- Επιλογή εξορισμού της βίας μέσω της τέχνης από τη διευρυμένη πλέον ομάδα συνδιδασκαλίας με την αρωγή των τμημάτων Εφαρμοσμένων και Γραφικών Τεχνών Β΄και Γ΄Λυκείου αντίστοιχα
- Ιδεοθύελλα βάσει της έννοιας της Δημοκρατίας και της βίας - Επανεξέταση αρχικών διαγραμμάτων
- Παραδείγματα εικαστικής αποτύπωσης της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς (προτεινόμενη θεματική ASPnet-UNESCO 2022-2023)
- Μνείες στην κοινή εμπειρία της προϊούσας εκπαιδευτικής επίσκεψης στους χώρους τέχνης
- Καλλιτεχνική αποτύπωση προβληματικής (σε εύρος συναντήσεων)
(Χώρος διεξαγωγής: αίθουσες καλλιτεχνικών μαθημάτων)

Πολυμεσική παραγωγή
- Πολυμεσική εικόνα για την Ημέρα Μηδενικών Διακρίσεων, 1η Μάρτη (σε συνεργασία με τον σχολικό Όμιλο Δημοκρατία και Τέχνη): http://1epal-serron.ser.sch.gr/kainotomes_draseis.htm και απευθείας εδώ για το βίντεο ψηφιακής περιήγησης στην πολυμεσική εικόνα
- Δημιουργία παρουσίασης σε ppt και e-book (Ολοκλήρωση παραδοτέου Βουλής-Π.Σ.Δ.)
- Εικονική gallery (η μεταγενέστερη και πληρέστερη παρουσίαση δράσεων σε συνεργασία με την ομάδα της 4ης Υποδράσης του σχολικού Σχεδίου Δράσης ΜΝΑΕ-ΝΟΗΣΙΣ Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά - Δημοκρατία και Τέχνη. Αφοπλίζοντας τη βία)
Προγραμματισμός ενδεχόμενων δράσεων διάχυσης
- Προβολή σε τμήματα του σχολείου
- Διάχυση στη σχολική ιστοσελίδα και δικτύωση
- Συνεργασία με άλλα σχολεία με γεωγραφική εξακτίνωση για διαμοιρασμό έργου και ανατροφοδότηση από πραγματικά ακροατήρια
- Δράση στο Μουσείο Ξενάκη μέσω του Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και του κ. Γιάννη Πούλιου σε συνεργασία με το Εικαστικό Εργαστήρι Άρτιο και τις Δομές Φιλοξενίας Προσφύγων
- Συνεργασία με φορείς
- Αξιολόγηση ως τώρα έργου από την ολομέλεια (ανάλυση ως προς: πλεονεκτήματα/δυσκολίες/ευκαιρίες/απειλές/οφέλη) ->Πλήρης συνείδηση αλλαγής στάσεων, σχέσεων/αναβάθμισης γνώσεων-ευκαιριών διάχυσης έργου/διαμόρφωσης νέου αξιακού κώδικα...
- Ορισμός διαδικασίας επιλογής εκπροσώπου
- Εισηγήσεις υποψηφίων έφηβων βουλευτών
- Συζήτηση, προτάσεις ομάδας
- Ανοιχτές εκλογές σε κλίμα συγκίνησης και αλτρουισμού...
- Ορισμός εκπροσώπησης από την ολομέλεια
(Χώρος διεξαγωγής συνεδρίας: σχολική βιβλιοθήκη)

- Ανάρτηση στη σχολική Ιστοσελίδα
- Συμμετοχή στο In action for a better world SDGs Schools Club (Bravo Schools και στον Διαγωνισμό)
- Διοργάνωση κοινής δράσης διάχυσης για την οικοδόμηση της ειρήνης μέσα από προβολή δράσεων για τον πολιτισμό και τον αθλητισμό σε συνεργασία με άλλα σχολεία, το ΓΕΛ Πάτμου και το ΓΕΛ Παλαιόχωρας Χανίων, και φορείς, PRAXIS & UNESCO Σερρών

- "Η φαντασία στην εξουσία". Παρουσίαση με αφορμή τη Διεθνή Ημέρα Δημοκρατίας (15/9/2023)
Τιμήσαμε τη Διεθνή Ημέρα για τη Δημοκρατία, την 15η Σεπτεμβρίου 2023, με την παρουσίαση της σχολικής μας συμμετοχής στην ΚΖ' Σύνοδο της Βουλής των Εφήβων (4-7 Σεπτεμβρίου 2023) στο σχολείο και στην κοινότητα. Η έφηβη βουλευτής μας Ελισάβετ-Σβέτα Μαρτιροσιάν, μαθήτρια της Α' Λυκείου 2022-2023, εκπροσώπησε επάξια το σχολείο μας, κατόπιν της εκλογής της από την Ομάδα Συμμετοχικής Δράσης του οικείου Εκπαιδευτικού Προγράμματος "Βουλή των Εφήβων: Βήματα Δημοκρατίας. Κάνοντας πράξη τη συμμετοχή – ΚΖ' Σύνοδος 2022-2023". Παρατίθεται βίντεο σχετικό με τις εργασίες της φετινής Συνόδου.
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
Όλες...- - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -