Μάθημα : Διερευνούμε την κατακόρυφη ταλάντωση ελατηρίου

Κωδικός : 2101020412

Μάθημα

Σε αυτή τη σειρά μαθημάτων μελετάμε την κατακόρυφη ταλάντωση ελατηρίου, εφαρμόζοντας τη διερευνητική μάθηση (βλ. Γλωσσάριο). Η διαδικασία των μαθημάτων διεξάγεται σύμφωνα με το μοντέλο της ανεστραμμένης τάξης (βλ. Γλωσσάριο). Για τις ανάγκες του μαθήματος, αξιοποιείται πολυμεσικό υλικό (διαδραστικά βίντεο), αλλά και φορητή τεχνολογία (tablets, ασύρματοι αισθητήρες).

Οι στόχοι του μαθήματος είναι οι ακόλουθοι:

  • Να κατανοήσουν οι μαθητές τα βασικά χαρακτηριστικά των περιοδικών κινήσεων
  • Να διερευνήσουν τους παράγοντες από τους οποίους εξαρτάται η περίοδος ταλάντωσης.
  • Να κατανοήσουν τους λόγους της (μη) εξάρτησης της περιόδου ταλάντωσης από κάποιους παράγοντες (μεταβλητές).
  • Να ερμηνεύουν γραφικές παραστάσεις
  • Να αναλύουν τα πειραματικά δεδομένα ώστε να καταλήγουν σε ορθά συμπεράσματα
  • Να αξιολογούν ευρήματα και πειραματικές διαδικασίες
  • Να γενικεύουν τα συμπεράσματα σε καθημερινές καταστάσεις
  • Να εξοικειωθούν με τα βήματα της επιστημονικής μεθόδου.
  • Να αναπτύξουν δεξιότητες πειραματισμού και χρήσης σύγχρονων εργαλείων και λογισμικών
  • Να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας, επικοινωνίας, δημιουργικότητας κριτικής σκέψης και επίλυσης προβλήματος (4Cs)

 

 

Ενότητες

Σε αυτήν την ενότητα, παρακολουθείτε δύο διαδραστικά βίντεο και απαντάτε τα quiz που περιλαμβάνουν. Ξεκινάμε με το e-du.gr και συνεχίζουμε με το άλλο. 

Είναι σημαντικό, κατά τη διάρκεια του βίντεο να καταγράφετε κάπου (σε χαρτί, σε ένα word κλπ) τυχόν απορίες σας, ώστε να τις αναφέρετε στον καθηγητή στην επόμενη συνάντησή σας και να συζητηθούν μέσα στην τάξη.

Τα βίντεο είναι αναρτημένα στην εικονική τάξη Science Club 2022-23, στο Edpuzzle: https://edpuzzle.com/join/sucuwih

Επίσης, πρέπει να μελετήσετε το υλικό με τα βασικά φυσικά μεγέθη μιας ταλάντωσης:  

 

 

Έχοντας ασχοληθεί με το βίντεο και το συμπληρωματικό υλικό πάνω στα φυσικά μεγέθη της ταλάντωσης, συζητάμε με τον καθηγητή της απορίες μας, ώστε να καταλάβουμε καλά τις έννοιες που μας ενδιαφέρουν.

Στη συνέχεια, συμπληρώνουμε το διαγνωστικό δοκίμιο για την κατακόρυφη ταλάντωση ελατηρίου  

 

Ακολούθως, εφαρμόζουμε το 1ο Φ.Ε. και

- Παρατηρούμε

- Θέτουμε ένα Ερώτημα

- Καταγράφουμε μία Υπόθεση που το απαντά

 

 

Σε αυτήν τη συνάντησή μας συνεχίζουμε με το 2ο Φύλλο Εργασίας όπου:

Σχεδιάζουμε και εκτελούμε ένα πείραμα, για να ελέγξουμε την υπόθεσή μας

 

 

Σε αυτήν την ενότητα, παρακολουθείτε τα διαδραστικά βίντεο και απαντάτε τα quiz που περιλαμβάνουν.

Είναι σημαντικό, κατά τη διάρκεια του βίντεο να καταγράφετε κάπου (σε χαρτί, σε ένα word κλπ) τυχόν απορίες σας, ώστε να τις αναφέρετε στον καθηγητή στην επόμενη συνάντησή σας και να συζητηθούν μέσα στην τάξη  

Αφού συζητήσουμε για τις δυνατότητες της Blockly, ξεκινούμε προγραμματισμό, ακολουθώντας τα παρακάτω βήματα:

α) Προσδιορίζουμε το πρόβλημα: Θέλουμε να εμφανίζεται μήνυμα στο SPARKvue: Όταν το βαρίδιο πάνω από τη θε΄ση ισορροπίας του, να εμφανίζεται η λέξη "ΠΑΝΩ" και όταν βρίσκεται κάτω από τη θέση ισορροπίας να εμφανίζεται η λέξη "ΚΑΤΩ". Έτσι, θα υπάρχει αντιστοίχιση με το γράφημα της ταλάντωσης.

(β) Προσδιορίζουμε τα κριτήρια για να θεωρηθεί επιτυχημένη μία λύση. Συζητάμε σε ομάδες και στη συνέχεια στην ολομέλεια και καταλήγουμε στο πλαίσιο ότι το μήνυμα θα πρέπει να εμφανίζεται χωρίς χρονοκαθυστέρηση, αμέσως μόλις το βαρίδιο περνά από τη θέση ισορροπίας του, κατά τη διάρκεια της ταλάντωσης. 

(γ) Αναπτύσσουμε πιθανές λύσεις.

(δ) Δοκιμάζουμε και αξιολογούμε τις λύσεις.  Κάθε μία από τις τρεις ομάδες καλείται να δοκιμάσει τον κώδικα, συνδέοντας το tablet της με τον αισθητήρα της πειραματικής διάταξης.  

(ε) Επιλέγουμε τον καταλληλότερο κώδικα. Γίνεται συζήτηση μεταξύ των μαθητών όλων των ομάδων και του καθηγητή, με στόχο την αξιολόγηση των διαφορετικών ιδεών και σχεδίων και κατάληξη στην πιο αξιόπιστη επιλογή.

Στη συνάντησή μας:

Με την αξιοποίηση του 3ου Φ.Ε.:

- Αναλύουμε τις μετρήσεις που πήραμε

- Γενικεύουμε τα συμπεράσματά μας

- Αξιολογούμε την πειραματική διαδικασία

- Συζητάμε τρόπους διάδοσης, πώς θα επικοινωνήσουμε, της έρευνάς μας

 

Πάνω στο φύλλο του διαγνωστικού δοκιμίου, απαντάμε/συμπληρώνουμε ατομικά (όχι σε ομάδες) τις απαντήσεις με άλλο χρώμα στυλό.

Όταν βρεθούμε με τον καθηγητή, του παραδίδουμε το φύλλο.  

Ημερολόγιο

Προθεσμία
Γεγονός μαθήματος
Γεγονός συστήματος
Προσωπικό γεγονός

Ανακοινώσεις

Όλες...
  • - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -