Μάθημα : ΑΡΧΑΊΑ ΚΑΤΕΎΘΥΝΣΗΣ Γ΄ΤΑΞΗΣ

Κωδικός : 1959018317

1959018317  -  ΣΤΥΛΙΑΝΗ ΤΖΙΜΠΙΛΗ

Μάθημα

ΑΡΧΑΊΑ ΕΛΛΗΝΙΚΆ

Ενότητες

13/5/2021

Το αρχείο με την ανάλυση της 1ης Θεματικής Ενότητας (τα 3 πρώτα κείμενα αναφοράς) του Μπετσάκου θα σας φανεί πολύ χρήσιμο για την επανάληψή σας! ΕΔΩ

Επίσης, στα Έγγραφα μπορείτε να βρείτε το σχεδιάγραμμα του 1ου Κειμένου Αναφοράς, για τις πηγές τις Φιλοσοφίας, σύμφωνα με τον Αριστοτέλη. Ημερομηνία ανάρτησης 13/5/2021 (για να την αναζητήσετε).

2/4/2021

Μην ξεχάσετε να στείλετε ένα παράλληλο κείμενο από την 14η Διδ. Ενοτ.

30/3/2021

Μπορείτε να ασχοληθείτε με τις δραστηριότητες στη σελ. 132, την Β1 ή Β2 για το Γ ΑΝΘ2 και την Γ1 ή Γ2 για το Γ ΑΝΘ1. Την θεωρία για την υπόταξη και την παράταξη θα την βρείτε ΕΔΩ. Προσοχή, να την μελετήσετε αναλυτικά. 

22/3/2021

Για αύριο, θυμίζω ότι επιλέγετε την Α1 ή Α2 ΚΑΙ την Β3, σελ. 125. 

21/3/2021

12η & 13η ΕΝΟΤΗΤΑ-ΛΕΞΙΛΟΓΙΚΕΣ (13) ΕΔΩ ΚΑΙ (12) ΕΔΩ.

 

16/3/2021

12η ΔΙΔ. ΕΝΟΤ. ΕΔΩ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΕΔΩ& ΕΔΩ

9/3/2021

ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΌ ΥΛΙΚΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ 12-19, ΠΗΓΉ: Δρ. Ι. Αμπελάς, 4η ΘΕΜΑΤΙΚΉ ΕΝΟΤΗΤΑ ΕΔΩ

2/3/2021

11η Διδ. ενότητα, Κείμενο Αναφοράς, ερωτήσεις προς επεξεργασία ΕΔΩ

10.02.2021

ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΌ ΥΛΙΚΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ 8-11, ΠΗΓΉ: Δρ. Ι. Αμπελάς, 3η ΘΕΜΑΤΙΚΉ ΕΝΟΤΗΤΑ, ΕΔΩ

 

18.01.2021

Να μεταφέρετε τον τύπο της αντωνυμίας που σας δίδεται στη ζητούμενη πτώση, του ίδιου αριθμού.

α) τόδε   Δοτ.: τῷδε

β) ἑὸς   Αιτ.: ἑὸν

γ) ἡμῖν αὐταῖς   Αιτ.: ἡμᾶς αὐτὰς

δ) ἀλλήλων  (ουδ.)      Αιτ.: ἄλληλα

ε) μηδὲν    Δοτ.: μηδενὶ

στ) ἃ     Γεν.: ὧν

13.1.2021

...για εξάσκηση (να κρατήσετε σταθερή την πτώση και να αλλάξετε τον αριθμό) :

α) αὕτη → …αὗται….
β) αὐτοῦ →…αὐτῶν……
γ) ἐμῷ → ………ἡμετέροις…
δ) σεαυτὸν → …ὑμᾶς αὑτοὺς….
ε) τίνων → …τίνος ή τοῦ…..
στ) τινὰ ή ἄττα → ……τὶ…. ….
ζ) ᾗτινι → …αἷστισι(ν)…..

Επανάληψη στις Αντωνυμίες (Γ.Α.Ε., 136 σελ) 

ΑΣΚΗΣΗ

Να εντοπίσετε 5 αντωνυμίες στην 6η Διδ. Ενοτ., να τις αναγνωρίσετε, στο είδος και στην γραμματική μορφή. 

4.1.2021

Λεξιλόγιο 4ης & 5ης Διδ. Ενότητας για αυτοαξιολόγηση ΕΔΩ

24/12/2020

Kahoot pin: 06049286

Μπείτε να παίξετε! (ως την Κυριακή)

 

Μπορείτε να το βρείτε στο εργαλείο: Συνδέσεις Διαδικτύου

12.5.2021

Υποσχέθηκα να ανεβάσω ένα βασικό λεξιλόγιο αρχαίων (ΕΔΩ). Επίσης βρήκα και ένα site ιδιωτικό και ένα της Πύλης των Αρχαίων Ελληνικών, στο χώρο Συνδέσεις Διαδικτύου

Καλή μελέτη!

9.5.2021

Χριστός Ανέστη!

ΣΥΝΗΡΗΜΕΝΑ ΡΗΜΑΤΑ-ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΚΑΙ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΕΔΩ & ΕΔΩ. Θα τα μελετήσουμε αυτή την εβδομάδα!

Καλή επάνοδο και χρόνια πολλά!

 

24.02.2021

Συμφωνόληκτα της Β' Συζυγίας, θεωρία και ασκήσεις, ΕΔΩ

16.02.2021

Ενρινόληκτα/ υγρόληκτα  εδώ είναι οι απαντήσεις στις ασκήσεις.

8/2/2021

Να μελετήσετε τον σχηματισμό των ενρινόληκτων και υγρόληκτων ρημάτων, ΓΑΕ, σελ. 187-190 και να λύσετε τις ασκήσεις, ΕΔΩ

7.2.2021

Επανάληψη γ' κλίση ουσιαστικών. Απαντήσεις ΕΔΏ.

3.1.2021

Μπορείτε να αυταξιολογηθείτε στις ασκήσεις που στείλατε ΕΔΩ

Προσοχή, ο δαίμων του τυπογραφείου: συνεταράχθησαν όχι συνεταράξαντο & εγνώριστο όχι εγνώρισται

24/11/2020

ΑΌΡΙΣΤΟΣ Β' ΘΕΩΡΙΑ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΕΔΩ

 

19/11/2020

ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΣΤΑ ΒΑΡΥΤΟΝΑ ΡΗΜΑΤΑ (Λύω) & ΣΤΟΝ ΑΌΡΙΣΤΟ Β': ΕΔΩ

Ακολουθεί πίνακας ρημάτων με Αόριστο Β΄

Ενεστώτας

Παρατατικός

Αόριστος β΄

ἄγω

ἦγον

ἤγαγον

αἱρῶ

ᾕρουν

εἷλον

αἱροῦμαι

ᾑρούμην

εἱλόμην

αἰσθάνομαι

ᾐσθανόμην

ἠσθόμην

ἁμαρτάνω

ἡμάρτανον

ἥμαρτον

βάλλω

ἔβαλλον

ἔβαλον

βάλλομαι

ἐβαλλόμην

ἐβαλόμην

γίγνομαι

ἐγιγνόμην

ἐγενόμην

εἰμί

ἦν

ἐγενόμην

ἕπομαι (ακολουθώ)

εἱπόμην

ἑσπόμην

ἐρωτῶ

ἠρώτων

ἠρόμην

εὑρίσκω

ηὕρισκον/εὕρισκον

ηὗρον/εὗρον

εὑρίσκομαι

ηὑρισκόμην/εὑρισκόμην

ηὑρόμην/εὑρόμην

ἔχω

εἶχον

ἔσχον

ἔχομαι

εἰχόμην

ἐσχόμην

θέω(τρέχω)

ἔθεον

ἔδραμον

θνήσκω (ἀπό)

ἀπέθνησκον

ἀπέθανον

καίνω

ἔκαινον

ἔκανον

κάμνω

ἔκαμνον

ἔκαμον

κτείνω (ἀπό)

ἔκτεινον

ἀπέκτανον

λαγχάνω( παίρνω με κλήρο)

ἐλάγχανον

ἔλαχον

λαμβάνω

ἐλάμβανον

ἔλαβον

λαμβάνομαι

ἐλαμβανόμην

ἐλαβόμην

λανθάνω(διαφεύγω την προσοχή)

ἐλάνθανον

ἔλαθον

ἐπιλανθάνομαι

ἐπελανθανόμην

ἐπελαθόμην

λέγω

ἔλεγον

εἶπον

λείπω

ἔλειπον

ἔλιπον

λείπομαι

ἐλειπόμην

ἐλιπόμην

μανθάνω

ἐμάνθανον

ἔμαθον

ὁρῶ

ἑώρων

εἶδον

ὁρῶμαι

ἑωρώμην

εἰδόμην

πάσχω

ἔπασχον

ἔπαθον

πείθω

ἔπειθον

ἔπιθον

πείθομαι

ἐπειθόμην

ἐπιθόμην

πίνω

ἔπινον

ἔπιον

πίπτω

ἔπιπτον

ἔπεσον

πυνθάνομαι(πληροφορούμαι)

ἐπυνθανόμην

ἐπυθόμην

τέμνω

ἔτεμνον

ἔτεμον

τέμνομαι

ἔτεμνόμην

ἐτεμόμην

τίκτω

ἔτικτον

ἔτεκον

τρέπομαι

ἐτρεπόμην

ἐτραπόμην

τρέχω

ἔτρεχον

ἔδραμον

ὑπισχνοῦμαι

ὑπισχνούμην

ὑπεσχόμην

φεύγω

ἔφευγον

ἔφυγον

φέρω

ἔφερον

ἤνεγκον

φέρομαι

ἐφερόμην

ἠνεγκόμην

 

2/11/2020

Ακολουθεί ο εξής πίνακα ΦΩΝΗΈΝΤΩΝ, ΕΔΩ

 

 

 

Εδώ θα σας ανεβάζω παραδείγματα ερωτήσεων και απαντήσεων σε ερμηνευτικές  ερωτήσεις -ΚΑΙ ΌΧΙ ΜΌΝΟ- σύμφωνα με το νέο σύστημα αξιολόγησης.

19.4.2021

Ποιο είναι το προσεχές γένος της αρετής και ποια η ειδοποιός της
διαφορά όπως περιλαμβάνονται στον ορισμό της;

Απάντηση:

Η αρετή είναι ἕξις· με το συγκεκριμένο όρο o Αριστοτέλης προσδιόρισε το γένος της αρετής. Έτσι, γενικά, ἕξις είναι να βρίσκεται ένας άνθρωπος ύστερα από άσκηση (ἔθος) σε μια διαρκή κατάσταση, σε μια κατάσταση
τέτοια ώστε το άτομο να ενεργεί με ένα μόνιμο και σταθερό τρόπο. Επειδή, όμως, ἐκ τῶν ὁμοίων ἐνεργειῶν αἱ ἕξεις γίνονται, μόνο οι καλές ενέργειες έχουν σχέση με την αρετή.
Επιπλέον:
α) πρέπει αυτή να χαρακτηρίζεται από προαίρεσιν. πβ πᾶς ἐπιστήμων τὸ
μέσον ζητεῖ καὶ τοῦθ’ αἱρεῖται. (Β6, εδ. 8)

Τι είναι, όμως, προαίρεσις; Είναι το πιο χαρακτηριστικό γνώρισμα της
αρετής, το οποίο δεν πρέπει να ταυτίζεται:

  • με την εκούσια πράξη, αφού και τα παιδιά και τα ζώα ενεργούν εκούσια,

αλλά όχι ύστερα από ώριμη σκέψη.

  • με την επιθυμία, αφού και τα άλογα ζώα έχουν επιθυμία.
  • με τη βούληση, αφού αυτή μπορεί να στρέφεται σε πράγματα αδύνατα ή
    που δεν εξαρτώνται από εμάς.                                                                                                                                       
    Αντίθετα η προαίρεσις στρέφεται σε σκοπούς που είναι προσιτοί (περὶ τὰ ἐφ’ ἡμῖν)· επίσης, στρέφεται και στα μέσα γιατί με την προαίρεσιν επιλέγουμε τα μέσα που χρειάζονται για να πραγματοποιήσουμε τον σκοπό μας. Επομένως, είναι η εκλογή, ύστερα από ώριμη σκέψη, ενός πράγματος που επιθυμώ ανάμεσα από δύο ή περισσότερα πράγματα που έχω στην εξουσία μου και που είναι προσιτά σε μένα με την απόφαση και διάθεση να προχωρήσω στην πράξη. H προαίρεσις είναι ο πυρήνας της
    ηθικής πράξης, η βάση της αρετής. Αν αποφασίσω ύστερα από ώριμη σκέψη, τότε μόνον η πράξη μου, εφόσον βέβαια έχει και τις άλλες προϋποθέσεις (μεσότητα κ.τ.λ) είναι ενάρετη. Αυτό σημαίνει ότι ο Αριστοτέλης στην ηθική δέχεται την ελευθερία της βουλήσεως.
    Η «προαίρεσις» αποτελεί, σύμφωνα με τον Αριστοτέλη, τον έναν από τους τρεις αναγκαίους όρους για την ύπαρξη της αρετής. Οι άλλοι δύο όροι είναι:

α) ο άνθρωπος να έχει συνείδηση της πράξης του (εἰδὼς)

και β) να την πραγματοποιεί με σιγουριά και σταθερότητα (βεβαίως καὶ ἀμετακινήτως). --> Στο πλαίσιο της ηθικής διδασκαλίας του Αριστοτέλη ανατίθεται καθοριστικός ρόλος στην προαίρεση. Ο λόγος είναι ότι αποτελεί ελεύθερη και συνειδητή επιλογή του ενός ή του άλλου τρόπου ζωής, επιλογή που
οδηγεί σε συγκεκριμένες αποφάσεις σε κάθε μία επιμέρους περίπτωση. Δίκαιος δεν είναι αυτός που τυχαίνει να κάνει κάποιες δίκαιες πράξεις, αλλά αυτός που συνειδητά επέλεξε τη δικαιοσύνη ως στάση ζωής και ακολουθεί στις επιμέρους επιλογές του την αντίστοιχη σταθερή πορεία.

--> μεσότητα πρὸς ἡμᾶς ὡρισμένῃ λόγῳ ... ᾧ ἂν φρόνιμος, ὁρίσειεν: Στη συνέχεια ο ορισμός της αρετής προχωρεί στην ειδοποιό διαφορά της αρετής. Η αρετή είναι μεσότης με κριτήριο εμάς, υποκειμενική μεσότητα πρὸς ἡμᾶς όχι κατ’ αὐτὸ τὸ πρᾶγμα. H «υποκειμενική» αυτή μεσότητα, ενώ φαίνεται ότι μπορεί να οδηγήσει στην αυθαιρεσία και στην εύκολη λύση του συμβιβασμού, o Αριστοτέλης καθορίζει εκείνα τα κριτήρια ορθότητάς της, ώστε να αντικειμενικοποιείται ως ένα βαθμό. ‘Ηδη αναφερθήκαμε τόσο
στις 5 παραμέτρους που διαμορφώνουν την ηθική περίσταση (χρόνος, τρόπος κλπ), όσο στα 3 κριτήρια που προσδιορίζουν το ηθικά ορθό (πόλη κράτος, παράδοση, ορθός λόγος). Εδώ αναφέρεται στον ορθό λόγο, όπως
αυτός εκφράζεται από τον φρόνιμον πολίτη.

7.3.2021

4η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ

12ο ΚΕΙΜΕΝΟ ΑΝΑΦΟΡΑΣ

1. ΟΡΟΙ ΤΗΣ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΙΚΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ

Στο κείμενο αυτό μπορούμε να εντοπίσουμε πολλούς όρους χαρακτηριστικούς της αριστοτελικής φιλοσοφίας:

  • γένεσις: η δημιουργία

  • αὔξησις: η ανάπτυξη, η διαμόρφωση και εξέλιξη

  • ἔθος: ο εθισμός, η συνήθεια, ο τρόπος συμπεριφοράς, που καθιερώνεται με την επανάληψη

  • φύσις: ο κόσμος και οι νόμοι που τον διέπουν

  • φύσει: ο εκ φύσεως, ο έμφυτος, τα εγγενή χαρακτηριστικά του ανθρώπου

  • διανοητικὴ ἀρετή: η αρετή που σχετίζεται με το «λόγον ἔχον» μέρος της ψυχής (πχ. η φρονηση, η σοφία, η σύνεση)

  • ἠθικὴ αρετή: η αρετή που ανήκει στο «ἐπιθυμητικὸν» μέρος της ψυχής και περιγράφει τον χαρακτήρα του ανθρώπου

  • τελειουμένοις: η τελείωση, η ολοκλήρωση, η επίτευξη του ύψιστου σκοπού, της ευδαιμονίας.

2.  ΑΙΣΘΗΤΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ

Στο κείμενο αυτό παρατηρούμε ότι το ύφος του Αριστοτέλη είναι στοχαστικό, λιτό, σαφές και ακριβές. Κυριαρχεί η αντικειμενική και εναργής επιχειρηματολογία και ο επιστημονικός λόγος. Αποφεύγει σκόπιμα τον ποιητικό λόγο, διότι πίστευε ότι η αναζήτηση της αλήθειας υπηρετείται αυστηρά από τη λιτότητα και τη σαφήνεια. Έτσι, τα σχήματα λόγου δεν είναι ιδιαίτερα συχνά. Εδώ, εντοπίζουμε τα εξής:

Αντιθέσεις:
«ἡ μὲν διανοητικὴ ≠ ἡ δ’ ἠθική»,
«ἐξ ἔθους ≠ φύσει»

Πολυσύνδετα σχήματα:
«καὶ τὴν γένεσιν καὶ τὴν αὔξησιν»,
«οὔτ’ ἄρα φύσει οὔτε παρὰ φύσιν»

Συσσώρευση αρνήσεων:
«οὐδεμία»,
«οὐθέν»,
«οὐκ ἂν ἐθισθείη»,
«οὐδ’ ἂν ἐθίζῃ»,
«οὐδὲ τὸ πῦρ»,
«οὐδ’ ἄλλο»,
«οὐδέν»,
«οὔτ’ ἄρα …»,
«οὔτε παρὰ φύσιν»

Παραδείγματα:
πέτρα – φωτιά

Αραιή είναι η χρήση επιθέτων, ενώ κυριαρχούν τα ρήματα και τα ουσιαστικά.

Ο Αριστοτέλης χρησιμοποιεί τα παρακάτω εκφραστικά μέσα, προκειμένου να ενισχύσει το επιχείρημά του:

α. Αντιθέσεις:
«ὅσα μὲν φύσει … ≠ τὰς δ’ ἀρετὰς λαμβάνομεν»
«τὰς δυνάμεις τούτων πρότερον κομιζόμεθα ≠ ὕστερον δὲ τὰς ἐνεργείας ἀποδίδομεν»
«οὐ γὰρ ἐκ τοῦ πολλάκις ἰδεῖν … ἀλλ’ ἀνάπαλιν ἔχοντες ἐχρησάμεθα»

β. Αναλογίες:
«τὰς δ’ ἀρετὰς λαμβάνομεν ἐνεργήσαντες πρότερον, ὥσπερ καὶ ἐπὶ τῶν ἄλλων τεχνῶν»
«ἃ γὰρ δεῖ μαθόντας ποιεῖν, ταῦτα ποιοῦντες μανθάνομεν … - οὕτω δὴ καὶ τὰ μὲν δίκαια πράττοντες δίκαιοι γινόμεθα …»

γ. Παραδείγματα:
Ο Αριστοτέλης χρησιμοποιεί δύο ζευγάρια παραδειγμάτων:
όραση – ακοή
οικοδόμοι – κιθαριστές

Επιπλέον, παρατηρούμε και τη χρήση άλλων εκφραστικών μέσων:

α. Σχήμα κατ’ άρση και θέση:
«οὐ γὰρ ἐκ τοῦ πολλάκις ἰδεῖν … ἀλλ’ ἀνάπαλιν ἔχοντες ἐχρησάμεθα»

β. Σχήμα εξ αναλόγου:
«τὰς δ’ ἀρετὰς λαμβάνομεν ἐνεργήσαντες πρότερον, ὥσπερ καὶ ἐπὶ τῶν ἄλλων τεχνῶν» (εννοείται : ἐνεργοῦμεν πρότερον)

γ. Σχήμα από κοινού:
«οἰκοδομοῦντες οἰκοδόμοι γίνονται καὶ κιθαρίζοντες κιθαρισταὶ (γίνονται)»
«τὰ μὲν δίκαια πράττοντες δίκαιοι γινόμεθα, τὰ δὲ σώφρονα (πράττοντες) σώφρονες (γινόμεθα), τὰ δ’ ἀνδρεῖα (πράττοντες) ἀνδρεῖοι (γινόμεθα)»

δ. Πολυσύνδετο σχήμα:
«τὰ μὲν δίκαια …, τὰ δὲ σώφρονα …, τὰ δ’ ἀνδρεῖα …»

ε. Εναλλαγή πρώτου και τρίτου πληθυντικού προσώπου:
Παρατηρούμε και σ’ αυτή, αλλά και σε επόμενες ενότητες ότι, όταν ο Αριστοτέλης αναφέρεται σε ανθρώπους (στους οποίους συμπεριλαμβάνει και τον εαυτό του), χρησιμοποιεί το α΄ πληθυντικό πρόσωπο. Συγκεκριμένα, στο κείμενο αυτό χρησιμοποιεί οχτώ ρήματα σε αυτό το πρόσωπο: «κομιζόμεθα», «ἀποδίδομεν», «ἐλάβομεν», «ἐχρησάμεθα», «ἔσχομεν», «λαμβάνομεν», «μανθάνομεν», «γινόμεθα». Όταν, πάλι, αναφέρεται στους οικοδόμους ή τους κιθαριστές, χρησιμοποιεί το γ΄ πληθυντικό πρόσωπο. Η αλλαγή αυτή ίσως να οφείλεται στο ότι ο φιλόσοφος δεν είχε προσωπική επαφή με τις τέχνες και τους τεχνίτες και χρησιμοποιεί το γ’ πληθυντικό πρόσωπο, όταν πρόκειται για δεξιότητες που αφορούν τον καταμερισμό της εργασίας και συνεπώς οι δεξιότητες δεν είναι γνώρισμα όλων των ανθρώπων. Αντίθετα, χρησιμοποιεί το α’ πληθυντικό πρόσωπο, όταν αναφέρεται στις ηθικές αρετές και συνεπώς σε γνωρίσματα που αφορούν όλους τους ανθρώπους ανεξαιρέτως.
Ωστόσο, μας προβληματίζει ότι σε επόμενες ενότητες (πχ. 4η και 6η) εναλλάσσει τα πρόσωπα («γινόμεθα οἳ μὲν δίκαιοι οἳ δὲ ἄδικοι», «οἳ μὲν γὰρ σώφρονες καὶ πρᾶοι γίνονται») ή χρησιμοποιεί γ΄ πληθυντικό εκεί που θα περιμέναμε α΄ πληθυντικό («ἀγαθὸς ἄνθρωπος γίνεται», ενώ θα περιμέναμε «ἀγαθοὶ ἄνθρωποι γινόμεθα»).
Από τα παραπάνω, λοιπόν, μπορούμε να καταλήξουμε στο συμπέρασμα ότι η χρήση γ' προσώπου δεν αποτελεί συνειδητή επιλογή, αλλά χρησιμοποιείται μάλλον ασυναίσθητα και προσδίδεται μ’ αυτόν τον τρόπο ποικιλία στον λόγο. Ας μην ξεχνάμε, άλλωστε, ότι τα κείμενα του Αριστοτέλη προέρχονται από προσωπικές του σημειώσεις, που χρησιμοποιούσε στις παραδόσεις των μαθημάτων του. Είναι, λοιπόν, εύλογο σ’ αυτές τις σημειώσεις να έχουν παρεισφρήσει και στοιχεία του προφορικού λόγου.

στ. «ὥσπερ καὶ ἐπὶ τῶν ἄλλων τεχνῶν»
Άλλο ένα στοιχείο αυθόρμητου και προφορικού λόγου συναντάμε στη φράση «ὥσπερ καὶ ἐπὶ τῶν ἄλλων τεχνῶν». Ο προσθετικός «καὶ» εδώ είναι περιττός, ενώ ο προσδιορισμός «ἄλλων» υποδηλώνει ότι οι αρετές είναι και αυτές τέχνες, κάτι βέβαια που δεν ισχύει. Κανονικά, λοιπόν, η παραβολική φράση θα έπρεπε να είναι ως εξής: «ὥσπερ ἐπὶ τῶν τεχνῶν». Υπενθυμίζουμε και πάλι ότι τα κείμενα του Αριστοτέλη προέρχονται από προσωπικές του σημειώσεις, που χρησιμοποιούσε στις παραδόσεις των μαθημάτων του. Είναι, λοιπόν, εύλογο σ’ αυτές τις σημειώσεις να έχουν παρεισφρήσει και στοιχεία του προφορικού λόγου.

26.1.2021

2. Ποια η σημασία της λέξης «πολιτική αρετή» στο κείμενο;

Απάντηση
Η έννοια της αρετής είχε στην αρχαιότητα ευρύτερη χρήση από τη σημερινή. Σήμαινε την καλύτερη δυνατή κατάσταση στην οποία θα μπορούσε να βρεθεί ένα πράγμα. Εκφράσεις όπως «αρετή οφθαλμού ή ωτός» απέδιδαν την άριστη λειτουργία του σωματικού οργάνου, δηλαδή την
άριστη λειτουργία του ματιού ή του αυτιού αντίστοιχα. Επίσης με την έννοια της αρετής αποδιδόταν μια κατάσταση αρτιότητας και ολοκληρωμένης διαμόρφωσης ενός όντος. Για παράδειγμα οι εκφράσεις
«αρετή ανθρώπου» και «αρετή ίππου» φανερώνουν ότι τα αναφερόμενα όντα βρίσκονται σε κατάσταση πλήρους ανάπτυξης των γνωρισμάτων τους, που συνιστούν την ουσία τους, και έχει ολοκληρωθεί η διαμόρφωσή τους σε τέλειες υπάρξεις σύμφωνα με το είδος τους. Δεν μπορεί να αποδοθεί σε κάτι η έννοια της αρετής, όταν υπάρχει έλλειψη ή ατέλεια στην πλήρη ανάπτυξη των γνωρισμάτων που το καθιστούν τέλεια ύπαρξη κατά το είδος. Τότε αυτό υποπίπτει στην κατάσταση του «αισχρού», του άσχημου, και του «αχρείου», του άχρηστου.
Η «πολιτική αρετή» είναι η άρτια και πλήρης διαμόρφωση του πολίτη, που μπορεί να ορισθεί ως
ο ανθρώπινος τύπος ο οποίος έχει αναπτύξει σύμμετρα και σωστά τις ικανότητες και ιδιότητες που
ταιριάζουν στο ελεύθερο και υπεύθυνο πρόσωπο. Η ολιστική σύλληψη του πολιτικού φαινομένου από
τους αρχαίους Έλληνες σήμαινε ότι ο σωστός άνθρωπος δεν μπορεί παρά να είναι και ο ολοκληρωμένος πολίτης, αφού ο άνθρωπος ζει πολιτικά, δηλαδή ζει σε οργανωμένη συμβιωτική κοινότητα, της οποίας είναι αναπόσπαστο μέλος και μοιράζεται τη συνυπευθυνότητα για την ύπαρξή
της με τους ομοίους του. Η πολιτική αρετή ως ολοκλήρωση των επιμέρους αρετών ήταν προϋπόθεση
της πολιτικής πράξης και απαιτούσε καθολική κατάρτιση (στο καθεστώς της άμεσης δημοκρατίας ο
πολίτης όφειλε να διατυπώνει προτάσεις στο βουλευτικό σώμα για όλα τα θέματα δημόσιου
ενδιαφέροντος), ηθικές ιδιότητες όπως δικαιοσύνη, παρρησία κ.τ.λ. και υπέρβαση του εγώ μέσω του εγώ με την ικανότητα να εξουσιάζει δίκαια και χρηστά τους άλλους. Συγγενής έννοια είναι η «ανδρός
αρετή», δηλαδή η άρτια διαμόρφωση του σωστού ανθρώπου.
Στο κείμενο, που εξετάζουμε, με τον όρο «πολιτική τέχνη» γίνεται η πρώτη πρόσβαση στο θέμα του διαλόγου που είναι το διδακτό της πολιτικής αρετής. Παραλλαγές αυτού του όρου στο κείμενο είναι η πολιτική αρετή, η ανδρός αρετή ή απλώς αρετή. Αφορά την επιτυχή δράση του ατόμου στον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα η οποία χρειάζεται την κατάλληλη αγωγή που αποβλέπει στη βελτίωση της ανθρώπινης φύσης. Θα μπορούσαμε μόνο να παρατηρήσουμε ότι με τον όρο τέχνη τονίζεται περισσότερο η σημασία της μαθητείας, της αποκτημένης ικανότητας (τέχνη < τίκτω), ενώ με τον όρο αρετή υποβάλλεται περισσότερο η αυθυπαρξία των ικανοτήτων στον άνθρωπο.

1. (2ο ΚΕΦΑΛΑΙΟ) Πώς βλέπετε να διαρθρώνονται, μέσα στον μύθο του Πρωταγόρα, τα στάδια της εξέλιξης του πολιτισμού που κατακτά ο άνθρωπος; 

 

Απάντηση

Τα στάδια εξέλιξης της ανθρωπότητας

  1. Στάδιο Ανυπαρξία θνητών όντων (῏Ην γάρ ποτε χρόνος ὅτε θεοὶ μὲν ἦσαν, θνητά δὲ γένη οὐκ ἦν)
  2. Το Επιμηθεϊκό Στάδιο Δημιουργία θνητών όντων και του ανθρώπου (...)
  3. Το Προμηθεϊκό Στάδιο Δημιουργία υλικοτεχνικού πολιτισμού · βωμοί καὶ ἀγάλματα θεῶν · φωνὴν καὶ ὀνόματα · οἰκήσεις · ἐσθῆτας · ὑποδέσεις · στρωμνὰς · ἐκ γῆς τροφὰς
  4. Το Στάδιο των δώρων του Δία Η συγκρότηση πολιτικών κοινωνιών στη βάση ηθικών αρχών συνύπαρξης

4.4.2021

ΛΕΞΙΛΟΓΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΔ. ΕΝΟΤΗΤΑ 14, ΕΔΩ

17.02.2021

9η Διδακτική Ενότητα, Κείμενο Αναφοράς, Ασκήσεις

10.02.2021

8η διδ. εν. Κείμενο Αναφοράς Ασκήσεις 

ΕΔΩ

16/12/2020

Η ΛΕΞΙΛΟΓΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ΠΟΥ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΑΜΕ ΣΗΜΕΡΑ, ΕΔΩ

2η ΔΙΔΑΚΤΙΚΉ ΕΝΟΤΗΤΑ

ΑΣΚΗΣΕΙΣ: υποκείμενα, υπόκειται,/ βίον/ όργανα, αοεργάζεται/ χρήσις, χρωμένοις, χρησθαι/ δει, δεόντως/επιστήμης, επιστημαι/ κτασθαι/ έχουσα, περιεχούσης: Α.Χ. των ρημάτων από τα οποία προέρχονται & ομόρριζα

31/3/2021

Μπράβο για την προσπάθεια, σήμερα, στο κριτήριο! Ακολουθεί η μετάφραση του αδίδακτου, και η ολοκληρωμένη παραπομπή για το απόσπασμα. Τα υπόλοιπα θα τα πούμε μαζί.

Ξενοφών, Συμπόσιο, 4, 34-37

«Αλλά συ, Αντισθένη, είπεν ο Σωκράτης, έλα λοιπόν πάλιν και λέγε μας, πώς με τόσην ολίγην περιουσίαν υπερηφανεύεσαι δια τον πλούτον σου». «Διότι νομίζω, φίλοι μου, ότι οι άνθρωποι τον πλούτον και την πενίαν έχουν όχι εις την οικίαν, αλλ' εις τας ψυχάς των· επειδή βλέπω πολλούς μεν ιδιώτας, οι οποίοι ενώ έχουν πολλά χρήματα τόσον πτωχοί νομίζουν ότι είναι, ώστε αναλαμβάνουν παντός είδους κόπους και κίνδυνους, δια ν' αποκτήσουν περισσότερα. Γνωρίζω δε και αδελφούς, οι οποίοι κληρονομήσαντες ίσην περιουσίαν, ο μεν εξ αυτών έχει και όσα του είναι αρκετά εις την ζωήν και περίσσευμα από τα έξοδά του, ενώ ο άλλος στερείται απ' όλα. Μανθάνω δε ότι και μερικοί τύραννοι τόσην δίψαν έχουν χρημάτων, ώστε φέρονται χειρότερα από τους πλέον απόρους, διότι, ως γνωστόν, εξ αιτίας της ενδείας άλλοι μεν κλέπτουν, άλλοι δε γίνονται τοιχωρύχοι, άλλοι κάμνουν απαγωγάς, ενώ υπάρχουν μερικοί τύραννοι, οι οποίοι ολοκλήρους πόλεις δια χρήματα υποδουλώνουν. Τούτους λοιπόν εγώ και πολύ τους λυπούμαι δια την βαρυτάτην ασθένειάν των, επειδή μου φαίνεται ότι πάσχουν ό,τι και ο τρώγων πολλά αλλά, ο οποίος ποτέ δεν χορταίνει. 

12.03.2021

Το 12ο αδίδακτο κείμενο ΕΔΩ. Να προετοιμάσετε την 1η δραστηριότητα.

15.02.2021

Νέο (10ο) Αδίδακτο ΕΔΩ. Να το γράψετε στο τετράδιο ή να το εκτυπώσετε για να το επεξεργαστούμε. Οι ασκήσεις για την Τετάρτη βρίσκονται στην 2η σελίδα του εγγράφου.

19.01.2021

Το Εγχειρίδιο Γλωσσικής Διδασκαλίας θα το βρείτε στις συνδέσεις Διαδικτύου και ΕΔΩ.

17.01.2021

Νέο Αδίδακτο ΕΔΩ. Να το γράψετε στο τετράδιο ή να το εκτυπώσετε για να το επεξεργαστούμε.

13.1.2021

ΑΣΚΗΣΗ

Να εντοπίσετε 2-3 αντωνυμίες στο κείμενο αυτενέργειας, σελ. 58, να τις αναγνωρίσετε, στο είδος και στην γραμματική μορφή. Να στείλετε τη μετάφραση, άσκηση 2.

11.1.2021

Το 6ο Αδίδακτο κείμενο, πάλι από τα κείμενα αυτενέργειας, είναι σελ. 58. Μπορείτε να προετοιμάσετε την μετάφραση και την ερώτηση 1. Θα ασχοληθούμε με την ερώτηση 3 στην "τάξη". Καλή μελέτη!

22/12/2020

Το 5ο μας Αδίδακτο κείμενο το οποίο είναι από αυτά που επέλεξαν οι συγγραφείς του Φακέλου Υλικού (σελ. 37), έχει μεταφραστεί από τον Βάρναλη και θα το βρείτε ΕΔΩ με στοιχεία για τον συγγραφέα και με απαντήσεις στις ασκήσεις γραμματικής που είχατε να στείλετε. Μπορείτε να το αξιοποιήσετε στη μελέτη σας. Η άσκηση 2 του βιβλίου πρέπει να γίνει αφού μελετήσετε τη θεωρία για τους τρόπους πειθούς ΕΔΩ

16/12/2020

ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΌ ΥΛΙΚΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ 4-7, ΠΗΓΉ: Δρ. Ι. Αμπελάς, 2η ΘΕΜΑΤΙΚΉ ΕΝΟΤΗΤΑ, ΕΔΩ

7/12/2020

4ο Αδίδακτο κείμενο ΕΔΩ

ΕΠΑΝΆΛΗΨΗ 1-3 ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΕΔΩ

ΠΗΓΉ: Βασίλειος Μπετσάκος, Επιμορφωτικό Υλικό για τα Αρχαία Ελληνικά Γ’ Λυκείου, Καθηγητής Φιλόλογος στο 2ο Πειραματικό Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης, Διδάσκων στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (ΕΑΠ), μέλος της συγγραφικής ομάδας του Φακέλου Υλικού

3.1.2021

Απαντήσεις για Ασκήσεις στα Παραθετικά των Επιθέτων ΕΔΩ

Τα Παραθετικά Επιθέτων & Επιρρημάτων, ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ η θεωρία ΕΔΩ

& ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΕΞΑΣΚΗΣΗΣ ΕΔΩ

3ο Αδίδακτο κείμενο ΕΔΩ

3ο Αδίδακτο κείμενο, Θεωρία ΕΔΩ

2/3/2021

ΠΙΝΑΚΑΣ ΓΙΑ ΤΑ ΕΙΔΗ ΤΩΝ ΜΕΤΟΧΩΝ ΕΔΩ

1/3/2021

Μετοχές ΕΔΩ

17.02.2021

Η σημασία των εγκλίσεων στις κύριες προτάσεις και εξάσκηση σε αδίδακτο (11) το οποίο θέλω να το μεταφράσετε και να το στείλετε με μήνυμα.

10.02.2021

ΕΤΕΡΌΠΤΩΤΟΙ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΊ ΑΠΑΝΤΉΣΕΙΣ ΕΔΩ

3/2/2021

Παρατήρηση για το 9ο ΑΔΙΔΑΚΤΟ:

  • Μερικές παραβολικές προτάσεις έχουν εντελώς παρενθετική έννοια και δεν συσχετίζουν το περιεχόμενό τους με το περιεχόμενο μιας άλλης πρότασης (παρενθετικές αναφορικές προτάσεις ). 

Οι πιο συνηθισμένες απ’ αυτές είναι :
· ὡς ἒοικε = όπως, καθώς φαίνεται
· ὡς εἰκός = όπως είναι φυσικό
· ὡς ἐμοί δοκεῖ = όπως φαίνεται σε μένα, κατά τη γνώμη μου
· ὡς φησίν = όπως λέει, όπως ισχυρίζεται
· ὡς λέγεται = όπως λέγεται
· ὡς εἲρηται = όπως έχει λεχθεί
· ὡς εἰκάζω = όπως συμπεραίνω
· ὡς οἶμαι = όπως νομίζω, κατά τη γνώμη μου
· ὡς ἐγῷμαι = όπως εγώ νομίζω, κατά τη γνώμη μου
· ὡς πυνθάνομαι = όπως πληροφορούμαι, κατά τις πληροφορίες μου.

π.χ. Καί ὑμεῖς, ὡς ἒοικε, τοσαῦτα πράγματα ἐχούσης ταῆς τυραννίδος, ὃμως προπετῶς φέρεσθαι εἰς αὐτήν.

3.1.2021

Απαντήσεις για τις ασκήσεις στις δευτερεύουσες προτάσεις ΕΔΩ. Περιλαμβάνει μόνο κάποιες βασικές πληροφορίες χωρίς αναλυτική σύνταξη, την οποία ελπίζω να πούμε από κοντά.

24/11/2020

ΠΡΟΣΟΧΗ: ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΙΣ ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΕΔΩ

ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΕΔΩ

Ημερολόγιο

Προθεσμία
Γεγονός μαθήματος
Γεγονός συστήματος
Προσωπικό γεγονός

Ανακοινώσεις

Όλες...
  • - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -