Μάθημα : Διδακτικό Σενάριο Νεοελληνική Γλώσσα με χρήση ΨΤ ΤΠΕ Β1- Η ρητορική του μίσους στο Διαδίκτυο

Κωδικός : 1951235337

Μάθημα

Στο πλαίσιο της επιμόρφωσης ΤΠΕ Β1 (6η Περίοδος) σχεδιάστηκε η παρούσα διδακτική πρόταση, που αφορά το φαινόμενο της ρητορικής του μίσους στο διαδίκτυο και υλοποιείται στο μάθημα της Νεοελληνικής γλώσσας β' τάξης Γενικού λυκείου.

Κάθε ενότητα περιλαμβάνει το υλικό με το οποίο θα ασχοληθούμε σε κάθε δραστηριότητα. Συνολικά θα χρειαστούμε 5 διδακτικές ώρες γλωσσικής διδασκαλίας.

Μελετάτε το υλικό σας και αναρτάτε αυτό που ζητείται κάθε φορά στο αντίστοιχο padlet εδώ

Το υλικό που θα χρειαστείτε, βρίσκεται στο πεδίο Έγγραφα αλλά και επισυναπτόμενο κάτω από κάθε Ενότητα/Δραστηριότητα.

Το πλήρες κείμενο του διδακτικού σχεδιασμού "Ρητορική μίσους στο διαδίκτυο" βρίσκεται εδώ

  • Διδάσκοντες

    Σμαρώ Οικονόμου, φιλόλογος ΜΑ Γλωσσολογίας

    Περιεχόμενο μαθήματος

    Η ρητορική του μίσους είναι η ομιλία που προσβάλλει ένα άτομο ή μια ομάδα με βάση χαρακτηριστικά όπως το φύλο, την εθνοτική καταγωγή, τη θρησκεία, τη φυλή, την αναπηρία ή το γενετήσιο προσανατολισμό. Ζούμε σε μια εποχή που έχει παρατηρηθεί η εμφάνιση, δια μέσου του Διαδικτύου, καινούργιων τρόπων διάδοσης του ρατσισμού και της ξενοφοβίας σε σημείο που κάποιοι ειδικοί ήδη μιλούν για μια ηλεκτρονική ‘’κοινότητα του μίσους’’. Είναι κρίσιμο λοιπόν για τον ψηφιακό εγγραμματισμό των μαθητών να μάθουν πώς να αντιμετωπίζουν και να μην αναπαράγουν τη ρητορική μίσους. Με δεδομένο τα παραπάνω, κρίνουμε ότι η ενασχόληση με το συγκεκριμένο θέμα είναι χρήσιμο για την εκπαίδευση των μαθητών σε έναν ψηφιακό κόσμο υπεύθυνης και κριτικής σκέψης.

    Επιδιωκόμενα μαθησιακά αποτελέσματα:

    1. να συζητούν και να συνεργάζονται αρμονικά ώστε να ολοκληρώσουν τη δραστηριότητα που τους έχει ανατεθεί
    2. να σκέφτονται συνειδητά, να εξηγούν, να δίνουν τη δική τους ερμηνεία και αιτιολόγηση
    3. να περιγράφουν εικόνες και να εμβαθύνουν τη σκέψη τους σε αυτό που παρατηρούν
    4. να αναζητούν πληροφορίες κριτικά χρησιμοποιώντας μηχανές αναζήτησης, να ελέγχουν την εγκυρότητα των ανακτημένων πληροφοριών
    5. να αξιοποιούν τις πληροφορίες για να δημιουργήσουν ένα συνεργατικό κείμενο και την αντίστοιχη παρουσίαση για το θέμα τους
    6. να μάθουν την αναγκαιότητα των παραπομπών στις πηγές
    7. να εξασκηθούν στην κατανόηση και παραγωγή προφορικού λόγου, να κρατούν σημειώσεις σε συνεργατικά έγγραφα και να παράγουν γραπτό λόγο τηρώντας τις κειμενικές ιδιαιτερότητες των λογισμικών παρουσιάσεων
    8. να εστιάζουν στο ειδικό λεξιλόγιο της θεματικής και να αναζητούν τη σημασία του χρησιμοποιώντας ηλεκτρονικά λεξικά
    9. να κατασκευάζουν τον ορισμό μιας έννοιας και να αντιλαμβάνονται τα μέρη του
    10. να διακρίνουν και να χρησιμοποιούν τις λειτουργίες της γλώσσας (ποιητική ή αναφορική)
    11. να αναστοχάζονται αναφορικά με τα ευρήματά τους και το βαθμό κατανόησης αναθεωρώντας τις απαντήσεις τους ή/και φτιάχνοντας έναν συνεργατικό νοητικό χάρτη ή/και συσκεπτόμενοι για την ανάληψη δράσης.

Ενότητες

1ο Βήμα (Εργασία σε ομάδα) (25΄)

Ανοίξτε το Φύλλο εργασίας Ρουτίνα Σκέψης (α) και συνεργαστείτε με την ομάδα σας απαντώντας στο Φύλλο Εργασίας Ρουτίνα Σκέψης (β) με 3 ή 4 προτάσεις-ιδέες ανά ερώτημα.

2ο Βήμα (Εργασία σε ομάδες) (5΄)

Δώστε έναν τίτλο/λεζάντα στην εικόνα χρησιμοποιώντας την ποιητική λειτουργία της γλώσσας. Σημειώστε το στο συνεργατικό έγγραφο.

Στη συνέχεια αναρτήστε το φύλλο εργασίας (β) στο padlet εδώ στο πεδίο Δραστηριότητα 1.

3ο Βήμα (Εργασία σε ομάδες) (15΄)

Παρουσιάστε προφορικά τις σκέψεις σας και ακολουθεί συζήτηση στην ολομέλεια. Αποφασίστε ποιος/ποια από την ομάδα σας θα αναλάβει το έργο της προφορικής παρουσίασης.

 

1ο Βήμα (Ολομέλεια προφορικά) (5΄)

  • Γνωρίζετε πώς ονομάζεται η πρακτική να βλάπτεις τον άλλον με το λόγο;
  • Γνωρίζετε πώς λέμε στα αγγλικά τον όρο «ρητορική του μίσους»;

2ο Βήμα (εργασία σε ομάδες) (30΄)

Αναζητήστε τον ορισμό της «ρητορικής μίσους» σε μηχανές αναζήτησης με αναφορά τριών πηγών.

Σε ένα συνεργατικό έγγραφο καταγράφετε:

α) τον ορισμό της έννοιας στον οποίο καταλήξατε (30-50 λέξεις) κάνοντας παραπομπή στις πηγές και

β) εντοπίζετε το γένος και την ειδοποιό διαφορά (μαρκάρετε με διαφορετικό χρώμα).

Αναρτάτε το έγγραφο στο  padlet εδώ στο πεδίο Δραστηριότητα 2. Μην ξεχάσετε να ονοματίσετε το έγγραφο με το όνομα της ομάδας σας.

3ο Βήμα (Ολομέλεια προφορικά) (10΄)

Θα ακολουθήσει προβολή και συγκριτική παρουσίαση των ορισμών που κατέληξε η κάθε ομάδα. Ορίστε τον εκπρόσωπο της ομάδας σας (διαφορετικός από την Δραστηριότητα 1).

1ο Βήμα

Παρακολουθήστε το παρακάτω βίντεο μέχρι το 3:33 λεπτό. Εντοπίστε:

α) συνώνυμα που χρησιμοποιούνται από τους ομιλητές για τη ρητορική μίσους και

β) πληροφορίες που αφορούν στα χαρακτηριστικά, στα κίνητρα και τον σκοπό της ρητορικής μίσους.

Στόχος σας είναι να αναπροσαρμόσετε, προσθέτοντας ή αφαιρώντας στοιχεία, από τον αρχικό ορισμό που έχετε καταγράψει στο συνεργατικό έγγραφο της Δραστηριότητας 2. Ο ορισμός αυτή τη φορά θα αποτελείται από 60-80 λέξεις.

2ο Βήμα

Χρησιμοποιήστε ηλεκτρονικά λεξικά για πιθανές άγνωστες λέξεις.

Βρείτε δύο χαρακτηριστικές εικόνες στο διαδίκτυο που απεικονίζουν το φαινόμενο.

3ο Βήμα

Φτιάξτε μια συνεργατική παρουσίαση (3-4 διαφανειών) όπου θα καταγράψετε τον αναμορφωμένο και εκτεταμένο ορισμό της έννοιας της ρητορικής μίσους . Στη συνέχεια, χρησιμοποιήστε τις σχετικές εικόνες που εντοπίσατε, αποθηκεύστε το και αναρτήστε το στο padlet εδώ κάτω από τη δραστηριότητα 3. Μην ξεχάσετε να ονομάσετε το έγγραφο με το όνομα της ομάδας σας.

1ο Βήμα (εργασία σε ομάδες) (30 λεπτά)

Διαβάστε τα Κείμενα 1, Κείμενα 2 και ακούστε το κείμενο 3 (βίντεο από το 3:34-7:11) και εντοπίστε τις απαντήσεις που δίνονται στα παρακάτω ερωτήματα.

  • Πού εμφανίζεται πιο εύκολα η «ρητορική μίσους»;
  • Για ποιο λόγο;
  • Τι μορφές παίρνει;
  • Σε ποιους θεσμούς παράγεται και αναπαράγεται;
  • Τι προκαλεί το φαινόμενο;

Καταγράψτε τις απαντήσεις σας σε ένα συνεργατικό έγγραφο και αναρτήστε το στο padlet εδώ στο πεδίο Δραστηριότητα 4. Μην ξεχάσετε να ονοματίσετε το έγγραφο με το όνομα της ομάδας σας.

2ο Βήμα (εργασία σε ομάδες) (15 λεπτά)

Με βάση τις σημειώσεις που κρατήσατε, φτιάξτε μια παρουσίαση (6-8 διαφάνειες) την οποία θα προβάλλετε κατά τη διάρκεια παρουσίασης των εργασιών σας στην τάξη και θα αφορά τις μορφές και τα αίτια του φαινομένου της ρητορικής μίσους. Στη συνέχεια αναρτήστε την στο πεδίο Δραστηριότητα 4 στο padlet εδώ

1ο Βήμα (εργασία σε ομάδες) (20 λεπτά)

Ακολουθούν 5 μελέτες περίπτωσης που σχετίζονται με τη ρητορική μίσους στο διαδίκτυο. Επιλέξτε τρεις από αυτές. Αναπτύξετε περαιτέρω τον προβληματισμό σας, καταγράφοντας σε ένα τετράδιο τις απαντήσεις σας στις παρακάτω ερωτήσεις:

  • Ποια είναι τα θύματα της ρητορικής μίσους στο παράδειγμα αυτό;
  • Ποιες επιπτώσεις έχει η ρητορική μίσους στα θύματα;
  • Ποιες επιπτώσεις μπορεί να έχει αυτό το περιστατικό ρητορικής μίσους στους ανθρώπους που ταυτίζονται με τις κοινότητες όπου λαμβάνει χώρα το περιστατικό και στην κοινωνία γενικότερα;

2ο Βήμα (εργασία σε ομάδες) (25 λεπτά)

Ετοιμάστε μια κοινόχρηστη παρουσίαση (google slides) που θα αποτελείται από 4 διαφάνειες για κάθε περίπτωση (1η :όνομα ομάδας και μελέτη περίπτωσης, 2η, 3η, 4η :οι απαντήσεις σας στα ερωτήματα του 1ου βήματος). Συνολικά 12 διαφάνειες

Στη συνέχεια αναρτήστε την παρουσίασή σας στο padlet εδώ στο πεδίο Δραστηριότητα 5. Μην ξεχάσετε να ονοματίσετε την ανάρτησή σας με το όνομα της ομάδας σας.

1ο Βήμα (εργασία σε ομάδες) (25 λεπτά)

Διαβάστε το Κείμενο 1 και ακούστε το κείμενο 2 (βίντεο από το 7:12-10:37) και εντοπίστε τις απαντήσεις που δίνονται στα παρακάτω ερωτήματα.

  • Ποιες είναι οι συνέπειες της ρητορικής μίσους

                  α) για τα ίδια τα άτομα-θύματα και

                  β) για την κοινωνία

Χρησιμοποιήστε ηλεκτρονικά λεξικά για πιθανές άγνωστες λέξεις.

Καταγράψτε τις απαντήσεις σας σε ένα συνεργατικό έγγραφο και αναρτήστε το στο padlet εδώ στο πεδίο Δραστηριότητα 6. Μην ξεχάσετε να ονοματίσετε την ανάρτησή σας με το όνομα της ομάδας σας.

2ο Βήμα (εργασία σε ομάδες) (20 λεπτά)

Με βάση τις σημειώσεις που κρατήσατε, φτιάξτε μια παρουσίαση (6-8 διαφάνειες) την οποία θα προβάλλετε κατά τη διάρκεια παρουσίασης των εργασιών σας στην τάξη και θα αφορά τις μορφές και τα αίτια του φαινομένου της ρητορικής μίσους. Στη συνέχεια αναρτήστε την στο πεδίο Δραστηριότητα 6 στο padlet εδώ

1ο Βήμα (εργασία σε ομάδες) (25 λεπτά)

Διαβάστε το Κείμενο 1 και ακούστε το κείμενο 2 (βίντεο από το 2:48-9:50) και απαντήστε στο παρακάτω ερώτημα:

  • Τι μέτρα θα προτείνατε για την αντιμετώπιση του φαινομένου;

Χρησιμοποιήστε ηλεκτρονικά λεξικά για πιθανές άγνωστες λέξεις.

Καταγράψτε τις απαντήσεις σας με τη μορφή σημειώσεων σε ένα συνεργατικό έγγραφο και αναρτήστε το στο padlet εδώ στο πεδίο Δραστηριότητα 7. Μην ξεχάσετε να ονοματίσετε την ανάρτησή σας με το όνομα της ομάδας σας.

2ο Βήμα (εργασία σε ομάδες) (20 λεπτά)

Με βάση τις σημειώσεις που κρατήσατε, φτιάξτε μια παρουσίαση (6-8 διαφάνειες) την οποία θα προβάλλετε κατά τη διάρκεια παρουσίασης των εργασιών σας στην τάξη και θα αφορά την αντιμετώπιση του φαινομένου της ρητορικής μίσους. Στη συνέχεια αναρτήστε την στο πεδίο Δραστηριότητα 7 στο padlet εδώ

1ο Βήμα (εργασία σε ομάδες) (25 λεπτά)

Φτιάξτε ένα νοητικό χάρτη που θα αφορά το φαινόμενο της ρητορικής μίσους αναφέροντας τα βασικά χαρακτηριστικά και στοιχεία που πραγματευτήκαμε.

Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το παρακάτω εργαλείο https://app.mindmup.com/map/new/1715095042025

Στη συνέχεια σώστε το χάρτη που φτιάξατε και ανεβάστε τον σε μορφή εικόνας (jpg ή png) στο padlet εδώ

2ο Βήμα (εργασία σε ομάδες) (20 λεπτά) - προαιρετικό

Ως πολέμιοι της ρητορικής μίσους, θέλετε να αναλάβετε δράση. Ξεκινώντας από τις λύσεις, σκεφτείτε μαζί με τους συμμαθητές σας, χρησιμοποιώντας τον πίνακα αναστοχασμού που θα βρείτε παρακάτω. Συζητήστε και κοινοποιήστε τις ιδέες σας αναρτώντας το έγγραφο στον πίνακα padlet εδώ

 

 

Ημερολόγιο

Προθεσμία
Γεγονός μαθήματος
Γεγονός συστήματος
Προσωπικό γεγονός

Ανακοινώσεις

Όλες...
  • - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -