Μάθημα : Η πορεία των εφηβικών σχέσεων από το χθες στο σήμερα (Γ)
Κωδικός : 1916050229
1916050229 - ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΥΡΟΜΑΤΙΔΗΣ
Περιγραφή Μαθήματος
Σκοπός του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι η εκπαίδευση και η
ενημέρωση των μαθητών/τριών σε θέματα που αφορούν τις εφηβικές σχέσεις με τη
ματιά της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης, έτσι όπως αυτές διαμορφώνονται σε
βάθος χρόνου από το χθες στο σήμερα. Μέσα από τη διερευνητική τους ματιά οι
μαθητές/τριες θα συνδεθούν με το χθες, με το κλίμα που διακατείχε τις σχέσεις τότε
και θα αντιληφθούν τις διαφορές με το σήμερα. Θα σταθούν με σεβασμό και
αξιοπρέπεια απέναντι στις ιστορίες που θα ειπωθούν και θα κατανοήσουν τις
διεργασίες που διατρέχουν τις εφηβικές σχέσεις. Το πρόγραμμα διαπνέεται από τη
συνεργασία με τους γονείς/κηδεμόνες και τον στενό οικογενειακό κύκλο
(παππούδες/γιαγιάδες).
|
Υποδοχή: των μαθητών/τριών στην τάξη με μουσικό κομμάτι. Έχουμε τοποθετήσει τις καρέκλες σε κύκλο. Παρουσίαση προγράμματος: σύντομη σύνοψη του προγράμματος, των επτά (7) εργαστηρίων και επεξήγηση του τρόπου που θα γίνει η αξιολόγηση. μαθητές/τριες να σημειώσουν αυθόρμητα σε μικρά χαρτάκια που τους έχουμε μοιράσει «τι εννοούμε όταν λέμε εφηβικές σχέσεις…». Κατόπιν τα τοποθετούν μέσα σε ένα κουτάκι. Στη συνέχεια όποιος/α επιθυμεί να ξεκινήσει, συστήνεται στην ολομέλεια αναφέροντας το όνομά του/της και την απάντηση που έγραψε. εποχή τους. Οι μαθητές/τριες έχουν τη δυνατότητα την ώρα της συνέντευξης: να τους φωτογραφίσουν, να τους μαγνητοφωνήσουν/βιντεοσκοπήσουν. |
|
Παρουσίαση των φωτογραφιών ή/και Δημιουργία κολάζ (διαθεματική προσέγγιση με το ένα ενιαίο κείμενο (διαθεματική προσέγγιση με τη ΝεοελληνικήΓλώσσα). Σημείωση: στο κείμενο θα αποτυπωθούν τόσο κοινά στοιχεία που συνέλεξαν οι μαθητές/τριες κατά τις συνεντεύξεις όσο και διαφορετικά στοιχεία. Θα χρειαστεί προσοχή ώστε να μην προσπεραστούν χωρίς να ακουστούν. Κάθε ιστορία αφήνει το δικό της αποτύπωμα. Παρουσίαση στην ολομέλεια των κειμένων. Συζήτηση. |
Παρουσίαση γραμμάτων: των γονέων & κηδεμόνων. Ο εκπαιδευτικός σε αυτό το στάδιο θα έχει επιλέξει από πριν κάποια γράμματα. Ξεκινάει η αφήγηση με ένα-ένα γράμμα. Μόλις ολοκληρωθεί η πρώτη αφήγηση, ανοίγει η συζήτηση στην ολομέλεια. Ενδεικτικές ερωτήσεις: «πως ήταν οι εφηβικές σχέσεις την εποχή των δικών σας προσώπων;»… «εντοπίζεται κάποιες διαφορές με το σήμερα; Ποιες είναι αυτές;». Η ανάγνωση συνεχίζεται με κάποια γράμματα ακόμα.
Υπενθύμιση: από την αρχή του προγράμματος μαζί με την επιστολή που έλαβαν οι γονείς/κηδεμόνες – ή κάποιο άλλο οικείο πρόσωπο του στενού οικογενειακού κύκλου- έχουμε φροντίσει να τους στείλουμε οδηγίες για το δικό τους (ψηφιακό) γράμμα προς το τμήμα και τους/τις μαθητές/τριες, ώστε να συμπληρώσουν το 2ο Φύλλο Εργασίας. Στο γράμμα αυτό τους ζητάμε να περιγράψουν το κλίμα των εφηβικών σχέσεων στη δική τους εποχή. Προκειμένου να διαμορφώσουμε ένα κλίμα ασφάλειας και εμπιστοσύνης, θα τους στείλουμε στα προσωπικά τους email έναν σύνδεσμο στο google form. Έτσι διασφαλίζεται η ανώνυμη καταγραφή του γράμματος για όποιον το επιθυμεί. Εναλλακτικά μπορεί να υπάρχει ένα κλειστό κουτί (σαν κάλπη) που θα τα ρίχνουν μέσα.
Αναστοχασμός: συζήτηση στην ολομέλεια: «πως νιώσατε σήμερα;» «τι αισθήματα σας δημιουργήθηκαν;» «πως πιστεύετε ότι ένιωθαν οι δικοί σας τότε;» «τι σας άρεσε από εκείνη την εποχή;» «τι θα αλλάζατε από τότε;»
Συμπλήρωση 4ου Φύλλου Εργασίας:
Ομαδοσυνεργατική προσέγγιση: σε μικρές ομάδες συμπληρώνουν ατομικά το 4ο Φύλλο Εργασίας. Στη συνέχεια στις μικρές ομάδες ανταλλάσσουν τις απόψεις τους. Κατόπιν στην ολομέλεια ανοίγει η συζήτηση με τα ερωτήματα του Φύλλου Εργασίας (εναλλακτικά συμπληρώνουν το ψηφιακό ΦΕ και στη συνέχεια μέσω της πλατφόρμας Webex/Teams κ.ά. μοιράζονται σε ομάδες ώστε να ακολουθήσει η συzήτηση και στη συνέχεια στην ολομέλεια).
Κατά διαστήματα μπορεί να χρειαστεί να ανατρέξουμε στο συμβόλαιο της ομάδας, υπενθυμίζοντας κάποιους κανόνες. Είναι σημαντικό να εμφανίζουμε το συμβόλαιο σε κάθε συνάντηση, ώστε να μας διευκολύνει στη διαδικασία.
Αναστοχαστικές ερωτήσεις: «πώς νιώσατε σήμερα την ώρα που απαντούσατε στο Φ. Ε.;» «ποιες διαφορές εντοπίζεται με τις προηγούμενες γενιές;» «τι θα κρατούσατε από το χθες» «τι θα αλλάζατε από το χθες»…
Συμπλήρωση 5ου Φύλλου Εργασίας: Εφηβικές σχάσεις & social media
Ομαδοσυνεργατική προσέγγιση: σε μικρές ομάδες συμπληρώνουν ατομικά το 5ο Φύλλο Εργασίας σε σχέση με το πώς επηρεάζουν τα ψηφιακά μέσα τη διαμόρφωση των εφηβικών σχέσεων. Στη συνέχεια στις μικρές ομάδες ανταλλάσσουν τις απόψεις τους. Κατόπιν στην ολομέλεια ανοίγει η συζήτηση (το εργαστήριο αυτό θα μπορούσε να υλοποιηθεί και εξ αποστάσεως)
Σε αυτό το εργαστήριο θα μπορούσαμε να προσκαλέσουμε κάποιον υπεύθυνο από τους προτεινόμενους φορείς (Κέντρο Πρόληψης, σχολική ψυχολόγο κ.ά.). Φροντίζουμε ώστε να έχουμε επικοινωνήσει νωρίτερα. Η συνάντηση θα μπορούσε να υλοποιηθεί και διαδικτυακά εάν το απαιτούν οι συνθήκες.
Αναστοχαστικές ερωτήσεις: «πώς επηρεάζουν τα social media τις σχέσεις των εφήβων;» «αναφέρετε κάποιες συμπεριφορές που σας τρομάζουν/σοκάρουν/ προσβάλουν» «πώς μπορώ να αντιδράσω όταν…»
Παραγωγή ψηφιακού βιβλίου ή/και Παραγωγή ταινίας με τις αφηγήσεις/συνεντεύξεις/κολάζ/φωτογραφίες. Δημιουργία Padlet για την παρουσίαση κειμένων, βίντεο κλπ.: https://www.youtube.com/watch?v=Z1dIzsh4XI0
Από το 2ο εργαστήριο έχει ξεκινήσει ήδη η προετοιμασία, όπου έχουμε τη δυνατότητα να αφιερώνουμε στο τέλος κάθε εργαστηρίου κάποια λεπτά για την εξέλιξη του παραγόμενου υλικού. Εναλλακτικά, εάν υποστηριχθεί με διαθεματική προσέγγιση – στο μάθημα της Πληροφορικής, της Μουσικής, της Νεοελληνικής Γλώσσας κ.ά. - μπορεί να εξελίσσεται προοδευτικά το υλικό. Θα μπορούσαμε να χωρίσουμε τους μαθητές/τριες σε ομάδες ανάλογα με τα ενδιαφέροντά τους, ώστε να δουλεύουν ομαδοσυνεργατικά τις υποενότητες, προκειμένου να ολοκληρωθεί η υλοποίηση της παραγωγής του βιβλίου ή και της ταινίας.
Αξιολόγηση/αναστοχασμός
Διατρέχουμε αναστοχαστικά όλη την πορεία του προγράμματος. Γίνεται μία ιστορική αναδρομή των εργαστηρίων ξεκινώντας από το πρώτο και καταλήγοντας στο έκτο. Απευθύνονται στους μαθητές αναστοχαστικές ερωτήσεις «πώς σας φάνηκαν τα εργαστήρια;», «μάθατε/ακούσατε κάτι καινούριο;», «τι σας εντυπωσίασε περισσότερο», «θα είχατε κάτι να προσθέσετε;»…
Συμπλήρωση των Φύλλων:
✓ Περιγραφικής Αξιολόγησης
✓ Περιγραφικής Αυτό – αξιολόγησης
✓ Περιγραφικής Ετερο – αξιολόγησης
✓ Αξιολόγησης Προγράμματος από τον συντονιστή
✓ Αξιολόγησης Προγράμματος από τους/τις μαθητές/τριες
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
Όλες...- - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -