Μάθημα : Ανανεώσιμες πηγές ενέργειας - οικολογική συνείδηση. (Β' και Γ΄)

Κωδικός : 1916050218

Μάθημα

Με τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας αποκτώ οικολογική συνείδηση.

Το πρόγραμμα αυτό έχει κύριο στόχο να εμφυσήσει οικολογική συνείδηση στους/στις μαθητές/τριες και να τους κάνει να προβληματιστούν πάνω στο παγκόσμιο ενεργειακό πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε. Οι μαθητές/τριες μέσα από συγκεκριμένες δραστηριότητες έρχονται σε επαφή με τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και αναγνωρίζουν την αξία τους ειδικά στις μέρες μας.

Οι μαθητές/τριες διερωτώνται τι μπορούν να κάνουν ως πολίτες αλλά και γενικότερα τι μπορεί να αλλάξει στη χώρα τους ώστε να μειωθεί το ενεργειακό αποτύπωμα των πολιτών, των βιομηχανιών και γενικά
ολόκληρης της κοινωνίας. Ανακαλύπτουν την ηλιακή και την αιολική ενέργεια και εκτιμούν με ποιο τρόπο μπορούν να βοηθήσουν οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειαςώστε η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας να μην γίνεται με τον
συνηθισμένο τρόπο καύσεως των ορυκτών πόρων.

Ενότητες

Δραστηριότητες:
Αρχικά ο/η εκπαιδευτικός ενημερώνει τους μαθητές γενικά για το πρόγραμμα. Μπορεί να ξεκινήσει με τις παρακάτω ενδεικτικές ερωτήσεις ή να συμπληρώσουν οι μαθητές/τριες το φύλλο εργασίας 1 και να το συζητήσουν στη συνέχεια.
 Ποια είναι η πορεία της ηλεκτρικής ενέργειας από το εργοστάσιο παραγωγής της μέχρι τα σπίτια μας;
 Ποιες είναι οι επιπτώσεις στο περιβάλλον από τα εργοστάσια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας τα οποία χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα;
 Γνωρίζετε σε ποια μέρη στη χώρα μας λειτουργούν εργοστάσια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας καύσης ορυκτών πόρων (πχ λιγνίτη);
 Γνωρίζετε αν οι περιοχές αυτές αντιμετωπίζουν κάποιο περιβαλλοντικό πρόβλημα;


Αφού γίνει η συζήτηση οι μαθητές παρακολουθούν το βίντεο:(https://video.link/w/qP7yc) το οποίο έχει δημιουργηθεί από το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας(20 λεπτά).

Στη συνέχεια ο/η εκπαιδευτικός παρουσιάζει τον πόρο του φωτόδεντρου: http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/10877όπου οι μαθητές/τριες ταξινομούν τις πηγές ενέργειας σε ανανεώσιμες και μη(15 λεπτά).

Συμπληρωματικό υλικό: Φύλλο εργασίας 1.

Δραστηριότητες:
Το ενεργειακό αποτύπωμα είναι η ποσότητα διοξειδίου του άνθρακα που εκλύεται άμεσα ή έμμεσα στην ατμόσφαιρα λόγω των καθημερινών μας δραστηριοτήτων. Αρχικά οι μαθητές παρακολουθούν το βίντεο που υπάρχει στη σελίδα της πύλης της νεολαίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης:https://www.ey.com/el_gr/sustainability/carbon-negative-achievement

https://europa.eu/youth/getinvolved/sustainable%20development/how-reduce-my-carbon-footprint_el.

Στην σελίδα αυτή δίνονται παραδείγματα όπως πχ ότι ένα αεροσκάφος εκλύει 285 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο στην ατμόσφαιρα, ενώ ένα αυτοκίνητο εκλύει 104 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο τα οποία αξίζουν να αναφερθούν (10 λεπτά).

 

Γενικές πληροφορίες για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

1. https://www.youtube.com/watch?v=tBFaP0RP_aM

 

2. https://www.youtube.com/watch?v=OhbzyyRmkAk

 

3. https://www.youtube.com/watch?v=gcStpg3i5V8

 

4. https://www.youtube.com/watch?v=qVBu8AbLqSw


Έπειτα οι μαθητές παίζουν το παιχνίδι  Game CO2

τοοποίο δείχνει πως μια καθημερινή δραστηριότητα όπως είναι η κατανάλωση ψαριών επηρεάζει την εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα (10 λεπτά).


Στη συνέχεια οι μαθητές/τριες καλούνται να δουλέψουν σε ομάδες και να σκεφτούν τρόπους με τους οποίους μπορούν να μειώσουν το δικό τους ενεργειακό αποτύπωμα. Ενδεικτικές απαντήσεις των μαθητών/τριών μπορεί να είναι μείωση
της χρήσης του αυτοκινήτου στις καθημερινές μας μετακινήσεις, η θερμομόνωση του σπιτιού μας, η ανακύκλωση υλικών, αντικατάσταση παλαιών λαμπτήρων, χρήση ενεργειακά αποδοτικότερων ηλεκτρικών συσκευών κτλ.

Αφού οι μαθητές/τριες τα καταγράψουν μπορούν να τα ανεβάσουν στο http://www.padlet.com  αλλά αν δεν έχουν αυτή τη δυνατότητα μπορούν να συμπληρώσουν τα ευρήματά τους στο φύλλο εργασίας 2(20 λεπτά).

Κάθε ομάδα έχει τον εκπρόσωπό της και στη συνέχεια αναλαμβάνει να κοινοποιήσει τα αποτελέσματα στην ολομέλεια της τάξης (5 λεπτά).

Συμπληρωματικό υλικό: Φύλλο εργασίας 2.

Απλή δημιουργία μιας "ανεμογεννήτριας" από έναν παλιό μας ανεμηστήρα: Σπιτική Ανεμογενήτρια

Δραστηριότητες:
Η αιολική ενέργεια είναι μια «πράσινη» ενέργεια η οποία μας παρέχεται χωρίς
όστος από την διαφορά της θερμοκρασίας στην ατμόσφαιρα με τη βοήθεια του ήλιου φυσικά. Είναι γενικά από τις πιο φτηνές μορφές ενέργειας αλλά σε πολλά μέρη του κόσμου και της Ελλάδας πολλοί πολίτες είναι ενάντια των
ανεμογεννητριών λόγω του ότι έχει επικρατήσει η άποψη ότι μπορούν να αλλάξουν το φυσικό τοπίο ή λόγω ηχορύπανσης. Ας ακούσουμε τι έχουν να πουν άνθρωποι που γνωρίζουν και έχουν εφαρμώσει την αιολική ενέργεια.

https://www.youtube.com/watch?v=Rm09N2rSvEU

https://www.youtube.com/watch?v=-X9c_-5gr2U

Οι μαθητές αρχικά παρακολουθούν το βίντεοτων R. J. Barthelmie και S. C. Pryorαπό το ted-ed: https://video.link/w/4P7yc

(5 λεπτά).

Έπειτα οι μαθητές καλούνται να παίξουν το παιχνίδι ρόλων για την αιολική ενέργεια. Μαθαίνουν ότι στο χωριό τους (ή στην πόλη τους) μια εταιρεία θέλει να βάλει δύο ανεμογεννήτριες. Οι μαθητέςχωρίζονται σε ομάδες. Η πρώτη
ομάδαεκπροσωπεί τους πολίτες του χωριού ή της πόλης, η δεύτερη ομάδα τον δήμο, η τρίτη ομάδα την εταιρεία, η τέταρτη ομάδα τους αγρότες (πχ κτηνοτρόφοι), η πέμπτη ομάδα τους πολίτες που επωφελούνται (πχ αυτοί που θα δώσουν το χωράφι τους ώστε να μπει η ανεμογεννήτρια). Φυσικά ο/η καθηγητής/τρια μπορεί να αλλάξει τις ομάδες ή να τις τροποποιήσει όπως θεωρεί ότι θα δουλέψει καλύτερα στην τάξη του (πχ μπορεί να βάλει μια ακόμα ομάδα, την ομάδα της περιβαλλοντικής οργάνωσης κ.τ.λ.). Οι ομάδες είναι θετικά ή αρνητικά προσκείμενες στην εγκατάσταση ανεμογεννητριών για τους δικούς τους λόγους η κάθε μία. Οι μαθητές/τριες καλούνται να επιχειρηματολογήσουν και να συζητήσουν τελικά μεταξύ τους οι εκπρόσωποι. Αρχικάη κάθε ομάδα θα έχει στη διάθεσή της χρόνο ώστε να συζητήσουν τα μέλη της και να οριστικοποιήσουν τα επιχειρήματά τους. Για την δραστηριότητα δίνεται το φύλλο εργασίας 3 (ενδεικτικός χρόνος: οι μαθητές/τριες θα χρειαστούν 20 λεπτά για να σκεφτούν τα επιχειρήματα τους και
άλλα 20 λεπτά για να συζητήσουν οι εκπρόσωποι των ομάδων στην ολομέλεια).
Ενδεικτικά δίνεται η θέση του κάθε ρόλου η οποία αποτυπώνεται στο φύλλο εργασίας 3.

Συμπληρωματικό υλικό: Φύλλο εργασίας 3.

Δραστηριότητες:
Oι μαθητές ασχολούνται με το πως η ηλιακή ενέργεια χρησιμοποιείται για θέρμανση νερού χωρίς να χρησιμοποιείται ηλεκτρική ενέργεια. Αρχικά ο/η καθηγητής/τρια ρωτάει τους/τις μαθητές/τριες αν γνωρίζουν τον τρόπο
με τον οποίο μπορούμε να ζεστάνουμε νερό με τον ήλιο χωρίς να καταναλώσουμε ηλεκτρική ενέργεια (ηλιακός θερμοσίφωνας) και αν τον χρησιμοποιούν στο σπίτι τους (5 λεπτά).                                                                                           

Σε αυτήν την δραστηριότητα οι μαθητές/τριες κατασκευάζουν έναν ηλιακό θερμοσίφωναεργαζόμενοι σε ομάδες. Χρειάζονται μερικά απλά υλικά όπως αλουμινόχαρτο, πλαστικός σωλήνας, σύρμα, πλαστικό μπουκάλι, μεμβράνη,
χάρτινα κουτιά, σπρέι μαύρου χρώματος και άλλα υλικά όπως περιγράφονται αναλυτικά στο φύλλο εργασίας 4 αλλά και στο http://microkosmos.uoa.gr/gr/software/yliko/iliakos.pdf το οποίο βρίσκεται στο πρόσθετο υλικό
στο σχολικό βιβλίο της Α Γυμνασίου (40 λεπτά). Για την κατασκευή με τα απλά υλικά οι μαθητές/τριες μπορούν να δουν τα βήματα που απαιτούνται στο φύλλο εργασίας 4.

Συμπληρωματικό υλικό: Φύλλο εργασίας 4

Δραστηριότητες:
Οι μαθητές/τριες από τις προηγούμενες δραστηριότητες έχουν αναγνωρίσει την αναγκαιότητα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και στην παρούσα φάση θα ψάξουν να βρουν ποια επαγγέλματα αποκαλούμε πράσινα, που ακριβώς εργάζονται οι επαγγελματίες που τα υπηρετούν αυτά, τι σπούδασαν και με ποιο τρόπο βοηθούν ουσιαστικά στο περιβάλλον. Είναι μια σημαντική επαφή των μαθητών με τον επαγγελματικό προσανατολισμό. Η δραστηριότητα αυτή
πραγματοποιείται στο εργαστήριο ηλεκτρονικών υπολογιστών. Ο/η καθηγητής/τρια δίνει για διευκόλυνση κάποιους ιστοτόπους όπως http://edujob.gr/node/118592 του Πανεπιστημίου Αθηνών, όπως επίσης τον οδηγό για τα «Πράσινα Επαγγέλματα στην Ελλάδα και τις νέες απαιτούμενες δεξιότητες» από τον ΕΟΠΠΕΠ του
Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων,

https://www.sev.org.gr/wp-content/uploads/2021/07/SR_GREEN_JOBS_V18_FINAL.pdf

Στον οδηγό δίνονται πολλές λεπτομέρειες όπου οι μαθητές/τριες μπορούν να ανατρέξουν και να βρουν
ποιο Πανεπιστημιακό τμήμα της Ελλάδας μπορούν να ακολουθήσουν ώστε να σπουδάσουν σε τομείς των πράσινων επαγγελμάτων αλλά και τι δεξιότητες χρειάζεται να έχει ο αντίστοιχος επαγγελματίας. Στη συνέχεια οι μαθητές/τριες στις ομάδες τους σκέπτονται τι θα ήθελαν να ρωτήσουν έναν επαγγελματία αυτού του τομέα. Οι μαθητές/τριες συμπληρώνουν το φύλλο εργασίας 5 (30 λεπτά). Τέλος οι μαθητές/τριες συζητούν στην ολομέλεια την έρευνα που πραγματοποίησαν πάνω στα πράσινα επαγγέλματα και τις ερωτήσεις που σκέφτηκαν (15 λεπτά). Όλα τα
ευρήματά τους μπορούν εναλλακτικά να τα συγκεντρώσουν στο http://www.padlet.com

που έχουν ήδη δημιουργήσει.

Συμπληρωματικό υλικό: Φύλλο εργασίας 5.

Δραστηριότητες:
Οι μαθητές/τριες συναντούν τον ειδικό επαγγελματία σε αυτό το εργαστήριο. Έχουν χωριστεί σε ομάδες (ομάδα η οποία ρωτάει τις ερωτήσεις τις οποίες ήδη έχουν σκεφθεί από το προηγούμενο εργαστήριο και ομάδες οι οποίες καταγράφουν τις απαντήσεις του επαγγελματία). Καθώς ο επαγγελματίας συζητάει με τους μαθητές/τριες οι τελευταίοι συγκεντρώνουν τις απαντήσεις του (25 λεπτά).
Ανεβάζουν στο http://www.padlet.comτις απαντήσεις του επαγγελματία (20 λεπτά).
Οι μαθητές/τριες μπορούν να χρησιμοποιήσουν το φύλλο εργασίας 6 εναλλακτικά αν δεν γίνει η προαναφερόμενη διαδικασία στο padlet.

Συμπληρωματικό υλικό: Φύλλο εργασίας 6

Δραστηριότητες:
Στην τελική δραστηριότητα οι μαθητές ολοκληρώνουν το πρόγραμμα κάνοντας μια συνολική αποτίμηση των δραστηριοτήτων. Συζητούν στην ολομέλεια ποιο εργαστήριο τους άρεσε περισσότερο και γιατί, ποιο εργαστήριο τους δυσκόλεψε περισσότερο και γιατί και γενικότερα ερωτήσεις οι οποίες άπτονται όλου του προγράμματος.

Επίσης συζητούν πιθανές αλλαγές οι οποίες ίσως χρειάζονται σε αυτό το πρόγραμμα. Ο/η εκπαιδευτικός αφιερώνει αρκετή ώρα στη συζήτηση αυτή και καταγράφει τις απαντήσεις των μαθητών/τριων για να αξιολογήσει το
πρόγραμμα αυτό.

Στη συνέχεια τους δίνεται το φύλλο εργασίας 7 το οποίο είναι η αξιολόγηση της ομάδας τους (5 λεπτά) και το φύλλο εργασίας 8 το οποίο είναι η αυτό-αξιολόγηση τους (5 λεπτά).

Συμπληρωματικό υλικό:
Οι μαθητές συμπληρώνουν το φύλλο εργασίας 7 και το φύλλο εργασίας 8.

Ημερολόγιο

Προθεσμία
Γεγονός μαθήματος
Γεγονός συστήματος
Προσωπικό γεγονός

Ανακοινώσεις

Όλες...
  • - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -