Μάθημα : Ασφαλή χρήση Διαδικτύου (A', B', Γ')
Κωδικός : 1916050214
1916050214 - ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΥΡΟΜΑΤΙΔΗΣ
Περιγραφή Μαθήματος
Μαθαίνουμε πως να σερφάρουμε στο Ίντερνετ με ασφάλεια.
Η συνεχώς αυξανόμενη χρήση του ψηφιακού κόσμου από ολοένα και μικρότερης
ηλικίας χρήστες, επιβάλλει πλέον την αναγκαιότητα επιμόρφωσης και διαμόρφωσης
αξιών που θα βοηθήσουν τους μαθητές να αντιμετωπίσουν τους αναδυόμενους
κινδύνους από τη χρήση της τεχνολογίας.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1: Εισαγωγή στα βασικά σχετικά με την προστασία μας στο Ίντερνετ.
Κανόνες ορθής διαδικτυακής συμπεριφοράς
Κριτική σκέψη και διαδικτυακή επικοινωνία
Κριτική σκέψη και παραπληροφόρηση
Προσωπικά δεδομένα
Διαδικτυακή φήμη
Εικόνα σώματος στα social media
Υπερβολική ενασχόληση
Διαδικτυακό παιχνίδι
Διαδικτυακός εκφοβισμός
Sexting
Υγιεινή συσκευών
Θετικά και αρνητικά του διαδικτύου
Με τη βοήθεια του παρακάτω συνδέσμου, δουλεύουμε στις 10 πρώτες σελίδες.
Δουλεύουμε στις σελίδες 11 έως 17 του SafeInternet4kids ( Συνδέσεις Διαδικτύου)
Φύλλο εργασίας: Υποχρεώσεις και Δικαιώματα στο διαδίκτυο
1. Δημιουργούμε μια αφίσα NETIQUETTE με φωτογραφίες και σύντομο κείμενο (πχ Δεν δημοσιεύω email φίλων σε άλλους).
2. Κριτική Σκέψη στη Διαδικτυακή Επικοινωνία. Απαντώ τα παρακάτω ερωτήματα με τη βοήθεια των σελίδων 14-17 στο SafeInternet4kids .
Μπορείτε να εμπιστευθείτε οποιονδήποτε επικοινωνεί μαζί σας μέσω διαδικτύου;
Υπάρχει πιθανός κίνδυνος;
Γιατί να θέλει κάποιος να κερδίσει την εμπιστοσύνη σας στο διαδίκτυο;
Ποιος είναι φίλος μας στο διαδίκτυο;
Ποια τα χαρακτηριστικά ενός καλού φίλου στο διαδίκτυο;
3. Quiz για τους αγνώστους στο διαδίκτυο. https://bit.ly/2OaXyGC
Α. Συζήτηση στις ομάδες.
Β. Συζήτηση στην ολομέλεια.
1. Ποια πιστεύετε ότι είναι η διαφορά μεταξύ της ελεύθερης έκφρασης και της ρητορικής
μίσους;
2. Υπάρχει διαδικτυακό περιεχόμενο που μπορεί να παρερμηνευτεί π.χ. σάτιρα, ειρωνεία,
σαρκασμός κ.λπ.; Είναι πάντα ευδιάκριτο στο διαδίκτυο; Γιατί;
3. Γιατί το διαδίκτυο είναι ένα «πρόσφορο έδαφος» για έκφραση ρητορικής μίσους;
4. Γιατί είναι επικίνδυνη η ρητορική μίσους στο διαδίκτυο;
5. Τι εννοούμε με τον όρο «προκατάληψη»;
6. Τι εννοούμε με τον όρο «στερεότυπο»;
7. Πιστεύετε ότι ορισμένες ομάδες ανθρώπων αντιμετωπίζουν περισσότερες προκλήσεις στο
διαδίκτυο;
8. Πιστεύετε ότι αυτές οι ομάδες ανθρώπων αντιμετωπίζουν παρόμοιες προκλήσεις εκτός
σύνδεσης;
Γ. Δουλεύουμε σε ομάδες στην εργασία 1 στη σελίδα 5 στο έγγραφο ΑΝΑΓΝΩΡΊΖΟΝΤΑΣ ΤΗΝ
ΡΗΤΟΡΙΚΉ ΜΊΣΟΥΣ.
Α. Δουλεύουμε στις σελίδες 21 με 26 στο σύνδεσμο:
1. Επισημάνετε τα ασφαλή και τα μή ασφαλή χαρακτηριστικά στο πρόφιλ της Αθηνάς.
2. Ώρα για συζήτηση
Τι είδους προσωπικές πληροφορίες είναι σημαντικό να μην αποκαλύπτουμε στο διαδίκτυο;
Πόσο καιρό μένουν οι πληροφορίες στο διαδίκτυο;
Ποιοι θα μπορούσαν να δουν πληροφορίες σας στο διαδίκτυο τώρα ή στο μέλλον;
Τι μέτρα μπορείς να λάβεις κατά τη χρήση μιας ιστοσελίδας κοινωνικής δικτύωσης ώστε να
προστατεύεις τα προσωπικά σου δεδομένα;
Ποιες είναι οι επιπτώσεις για έναν χρήστη που έχει 852 φίλους;
3. Ωρα για παιχνίδι: Quiz για τα προσωπικά δεδομένα
https://bit.ly/3fQHRjO
4. Βλέπουμε μια παρουσίαση για την προστασία της διαδικτυακής φήμης εδώ:
https://saferinternet4kids.gr/parousiaseis/onlinereputation-2/
5. Ωρα για παιχνίδι: Quiz για τη διαδικτυακή φήμη https://bit.ly/2WEJR7r
από 12/9/23
Σελίδες 27 έως και 31 στο SaferInternet4Kids
Δημιουργώ μια δική μου λίστα με το ΤΙ ΘΑ ΠΡEΠΕΙ ΝΑ ΠΡΟΣEΧΩ ΣΤΗ ΣΥΝΔΕΣΗ ΜΟΥ ΣΕ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ;
Ώρα για παιχνίδι : Κουιζ για τα κοινωνικά δίκτυα https://saferinternet4kids.gr/quiz-saferinternet-4kids/back-to-school-19-20-quiz-social-media/
Φύλλο εργασίας: Ώρα για συζήτηση (πρώτα στην ομάδα και κατόπιν στη ολομέλεια).
Πιστεύετε ότι οι άνθρωποι φροντίζουν περισσότερο για την πραγματική εικόνα τους ή για την εικόνα τους στο
διαδίκτυο;
Πόσο σας επηρεάζουν οι φωτογραφίες των φίλων σας που βλέπετε στο διαδίκτυο, σας επηρεάζουν περισσότερο οι φωτογραφίες των φίλων σας ή οι φωτογραφίες διασήμων;
Mόνο τα κορίτσια ενδιαφέρονται για τη διαδικτυακή τους εικόνα;
Ωρα για παιχνίδι: Εσύ πόσο Body Positive είσαι; https://bit.ly/2ZttsUV
από 12/9/23
Δουλεύουμε με τις σελίδες 32 έως και 37 στο SaferInternet4Kids.
ΠΡΟΣΟΧΗ
Η γνωστοποίηση σε τρίτους µηνυµάτων ή φωτογραφιών προσωπικού περιεχοµένου που αφορούν
σε ανήλικους είναι µια πολύ σοβαρή συµπεριφορά που µπορεί, κατά περίπτωση, να υπαχθεί στη
νοµοθεσία που απαγορεύει τη συλλογή και επεξεργασία ευαίσθητων προσωπικών δεδοµένων (Ν.
2472/1997) ή ακόµη και να συνιστά αδίκηµα σχετικό µε παιδική πορνογραφία (άρθρο 348 Α ΠΚ).
Άρα το φαινόµενο του sexting µπορεί κατά περίπτωση να οδηγήσει κάποιον ακόμα και στον
εισαγγελέα!
Ασχολούμαστε με τα 5 σενάρια στο SEXTING και συζητάμε τις επιλογές και τα αποτελέσματα των ομάδων στην ολομέλεια.
Βλέπουμε το βίντεο https://saferinternet4kids.gr/parousiaseis/cyberbullying/ και συζητάμε στις ομάδες και κατόπιν στην ολομέλεια: Ποιες είναι οι διαφορές του εκφοβισμού μέσω διαδικτύου και εκτός διαδικτύου;
Φύλλο εργασίας: Ώρα για συζήτηση
Πώς μπορεί να νιώθει ένα παιδί-θύμα διαδικτυακού εκφοβισμού; Τι θα το συμβουλεύατε να κάνει;
Πώς μπορεί να νιώθει ένα παιδί θύτης;
Αν διαπιστώσετε ότι κάποιος φίλος σας είναι θύμα διαδικτυακού εκφοβισμού πως θα συμπεριφερόσασταν; Τι θα τον συμβουλεύατε;
Εργασία
Δημιουργούμε στις ομάδες μας μια αφίσα σχετικά με τα μέτρα αποφυγής Διαδικτυακού εκφοβισμού και τι μπορούμε να κάνουμε προκειμένου να προστατευτούμε. ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΟΜΑΣΤΕ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ: https://blogs.sch.gr/20dimagr/files/2020/11/%CE%A0%CE%A1%CE%9F%CE%A3%CE%A4%CE%91%CE%A3%CE%99%CE%91-%CE%91%CE%A0%CE%9F-%CE%A4%CE%9F-%CE%94%CE%99%CE%91%CE%94%CE%A5%CE%9A%CE%A4%CE%99%CE%9F.pdf
Μορφές διαδικτυακού εκφοβισμού (Cyberbullying)
- Επαναλαμβανόμενη αποστολή μηνυμάτων είτε ηλεκτρονικά είτε στο κινητό τηλέφωνο
- Παρέμβαση και παρενόχληση οποιασδήποτε διαδικτυακής δραστηριότητας του ατόμου
- Δημιουργία ψεύτικων προφίλ στα social media
- Είσοδος σε προσωπικούς λογαριασμούς social media του ατόμου
- Αποστολή φωτογραφιών ή και αλλού είδους μαγνητοσκοπημένου υλικού του ατόμου
σε τρίτους - Αποστολή προσωπικών πληροφοριών του ατόμου σε τρίτους
- Αποστολή απειλητικών μηνυμάτων σε αλλά άτομα υποκρινόμενοι το άτομο που
εκφοβίζεται - Υποκίνηση τρίτων για διαδικτυακή παρακολούθηση και παρενόχληση του ατόμου
Συμβουλές για να παραμείνεις ασφαλής
- Δεν απαντάμε στα εκφοβιστικά μηνύματα.
- Μπλοκάρουμε την πρόσβαση του αποστολέα.
- Κρατάμε και αποθηκεύουμε τα μηνύματα ή τις συνομιλίες. ...
- Δεν προωθούμε μηνύματα ή εικόνες και φωτογραφίες που θα μπορούσαν να πληγώσουν τα συναισθήματα κάποιου.
Ένα βίντεο που θα βοηθήσει την εργασία μας: https://www.youtube.com/watch?v=5BPXn7KGysY
Δουλεύουμε με στις σελίδες 38 έως και 44 στο SaferInternet4Kids.
Δείτε το πρόγραμμα δραστηριοτήτων στη σελίδα 39 και ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΤΕ ΣΕ ΚΑΘΕ ΣΤΗΛΗ ΤΟ ΧΡΟΝΟ ΠΟΥ ΔΑΠΑΝΑΤΕ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ.
Απάντησε στα ερωτήματα με ΝΑΙ ή ΟΧΙ και συζητησε τις απαντήσεις στη ομάδα.
Θέλεις να περνάς συνεχώς όλο και περισσότερο χρόνο στο διαδίκτυο;
Έχεις παραμελήσει την οικογένεια ή/και τους φίλους σου επειδή θέλεις να δαπανάς συνεχώς όλο και περισσότερο χρόνο στο διαδίκτυο;
Έχεις παραμελήσει τις δραστηριότητές σου (π.χ. χόμπι) για χάρη του διαδικτύου;
Έχεις αλλάξει τις συνήθειες διατροφής και ύπνου λόγω της ενασχόλησης µε το διαδίκτυο;
Έχει μειωθεί η επίδοσή σου στο σχολείο εξαιτίας των ωρών που δαπανάς στο διαδίκτυο;
Τσακώνεσαι συχνά µε τους γονείς σου εξαιτίας των πολλών ωρών που ασχολείσαι µε το διαδίκτυο;
Νιώθεις κενό, ανησυχία, άσχημη διάθεση ή και επιθετικότητα όταν δεν είσαι συνδεδεμένος ή όταν οι γονείς σου προσπαθούν να σου περιορίσουν τη χρήση του διαδικτύου;
Νιώθεις ενθουσιασμό, χαρά, ικανοποίηση µόνο όταν είσαι στο διαδίκτυο;
Όταν δεν είσαι συνδεδεμένος σκέφτεσαι συνεχώς τις διαδικτυακές σου δραστηριότητες (π.χ. παιχνίδια);
Λες συνήθως ψέματα προς τα µέλη της οικογένειας και τους φίλους σου για το χρόνο παραμονής σου στο διαδίκτυο;
Ωρα για παιχνίδι: Quiz για την υπερβολική ενασχόληση https://bit.ly/30AadbR
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
Όλες...- - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -