Περιγραφή Μαθήματος
- Το μάθημα δεν διαθέτει περιγραφή -
Η παρ. 6 του άρθρου 2 της υπ’ αριθ. 102791/ΓΔ4 ΦΕΚ 5130/ 10-9-2024 για τα Γυμνάσια και Λύκεια προβλέπει: ατά την επέτειο της 17ης Νοεμβρίου πραγματοποιούνται στα Γυμνάσια, στα ΓΕ.Λ, στα ΕΠΑ.Λ, στα Γυμνάσια Ε.Α.Ε., στα Λύκεια Ε.Α.Ε., στα ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ-Λ και Ε.Ε.Ε.ΕΚ. εορταστικές επετειακές εκδηλώσεις
- Διαβάζουμε
Η Εξέγερση του Πολυτεχνείου έγινε στις 14, 15 και 16 Νοεμβρίου 1973, μέσα στο σκοτάδι της επτάχρονης δικτατορίας, όταν η φωνή των φοιτητών έγινε η φωνή ενός ολόκληρου λαού που ζητούσε ελευθερία. Αυτές οι τρεις ημέρες αποτελούν σημείο-σταθμό στον αντιδικτατορικό αγώνα. Μια κορυφαία στιγμή αντίστασης, αξιοπρέπειας και δημοκρατικού φρονήματος, που σημάδεψε για πάντα τη νεότερη ιστορία της Ελλάδας.
Στο Πολυτεχνείο συγκεντρώθηκαν τότε νέοι άνθρωποι, φοιτητές, μαθητές, εργαζόμενοι, που με μόνο τους όπλο τη γνώση, την πίστη και την ελπίδα ύψωσαν το ανάστημά τους απέναντι σε μια αυταρχική εξουσία. Χωρίς να έχουν εξασφαλισμένη προστασία, χωρίς να γνωρίζουν αν θα ξαναδούν τις οικογένειές τους, βρέθηκαν πίσω από μικρόφωνα, μπροστά σε κάγκελα και στους δρόμους της Αθήνας, διεκδικώντας τα αυτονόητα: Ψωμί – Παιδεία – Ελευθερία. Ψωμί για όλους, Παιδεία πραγματική, Ελευθερία αδιαπραγμάτευτη.
Το ραδιοφωνικό μήνυμα «Εδώ Πολυτεχνείο» ήταν μια κραυγή που έσπασε τη σιωπή της καταπίεσης και ένωσε χιλιάδες καρδιές. Ήταν η σπίθα που έκανε τον φόβο να μετατραπεί σε θάρρος, την αγανάκτηση σε δράση, την ελπίδα σε συλλογική δύναμη.
Ο μεγάλος αριθμός φοιτητών και άλλων πολιτών που είχαν συγκεντρωθεί μέσα και γύρω από το Πολυτεχνείο, καθώς και τα αντιδικτατορικά συνθήματα, που εξέπεμπε ο ραδιοφωνικός σταθμός των εξεγερμένων, ανησύχησαν σοβαρά τους δικτάτορες, που απάντησαν με ωμή βία: ένα άρμα μάχης έριξε την κεντρική πύλη του Πολυτεχνείου τα ξημερώματα της 17ης Νοεμβρίου 1973. Ακολούθησαν δολοφονίες, συλλήψεις και ξυλοδαρμοί πολιτών.
Η εξέγερση μπορεί να καταπνίγηκε βίαια, αλλά δεν ηττήθηκε. Αντιθέτως, κατέδειξε ότι όταν η ελευθερία καταπιέζεται, οι άνθρωποι βρίσκουν τη δύναμη να αντισταθούν. Έγινε σημείο καμπής που οδήγησε, λίγους μήνες αργότερα, στην κατάρρευση της δικτατορίας και στην επαναφορά της δημοκρατίας στη χώρα μας.
Σήμερα, 52 χρόνια μετά, στεκόμαστε με σεβασμό μπροστά στη μνήμη εκείνων που τόλμησαν. Τιμούμε το ήθος και το θάρρος των ανθρώπων που στάθηκαν απέναντι στο καθεστώς της Δικτατορίας. Τιμούμε όσους, χωρίς να σκεφτούν το προσωπικό κόστος, υπερασπίστηκαν τις αξίες του δημοκρατικού πολιτεύματος.
Το Πολυτεχνείο είναι ζωντανό σύμβολο∙ είναι η υπενθύμιση ότι η δημοκρατία απαιτεί συμμετοχή και ευθύνη. Μας καλεί να σταθούμε απέναντι σε κάθε μορφή αδικίας, να μη συνηθίζουμε στον αυταρχισμό, να μη σιωπούμε, όταν βλέπουμε την ελευθερία να περιορίζεται.
Κάθε γενιά έχει το δικό της Πολυτεχνείο∙ το δικό της χρέος να υπερασπιστεί αξίες, να διορθώσει αδικίες, να ονειρευτεί ένα καλύτερο αύριο. Το μήνυμα των ημερών εκείνων παραμένει ισχυρό και επίκαιρο. Όσο υπάρχει ανάγκη για δικαιοσύνη, όσο υπάρχουν άνθρωποι που αγωνίζονται για δικαιώματα, όσο η κοινωνία επιδιώκει μια ζωή με αξιοπρέπεια, το Πολυτεχνείο θα ζει.
Ας κρατήσουμε, λοιπόν, ζωντανή τη μνήμη. Γιατί το Πολυτεχνείο δεν ανήκει στο παρελθόν. Ανήκει σε κάθε εποχή που διεκδικεί ελευθερία, συμμετοχή και δημοκρατία.
- Βλέπουμε το βίντεο: ΜΕΡΕΣ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟΥ (Ένα σύντομο χρονικό των γεγονότων του Πολυτεχνείου από το αρχείο της ΕΡΤ και την εκπομπή Παρασκήνιο)
https://archive.ert.gr/id_388202/
- Βλέπουμε το βίντεο: Πολυτεχνείο, αλήθειες και ψέματα, βασισμένο στο σχολικό εγχειρίδιο Ιστορίας της Γ΄ Γυμνασίου.
(στην επιφάνεια εργασίας)
4.
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗ ΔΙΚΤΑΤΟΡΙΑ
- ΓΙΟΡΤΗ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟΥ
Κατά τη διάρκεια της δικτατορίας των συνταγματαρχών, η εκπαίδευση βρέθηκε υπό αυστηρό έλεγχο. Τα σχολεία και τα πανεπιστήμια δεν ήταν χώροι ελεύθερης σκέψης, αλλά μέσα προπαγάνδας και επιβολής. Οι φοιτητές και οι μαθητές καλούνταν να υπακούουν, όχι να κρίνουν· να αποστηθίζουν, όχι να σκέφτονται. Παρ’ όλα αυτά, μέσα στις αίθουσες γεννήθηκε η αμφισβήτηση. Οι νέοι δεν δέχτηκαν τη σιωπή και διεκδίκησαν το δικαίωμα στη γνώση, στην ελευθερία και στη δημοκρατία δίνοντας το δικό τους αγώνα.
Το ακόλουθο διαδραστικό παιχνίδι έχει σκοπό να μάθουν τα παιδιά τις συνθήκες που επικρατούσαν στο σχολείο την περίοδο της δικτατορίας. Τα στοιχεία αντλήθηκαν από ρεπορτάζ που αφορούν την εποχή και νόμους που ψηφίστηκαν και εφαρμόστηκαν την επταετία.
https://wordwall.net/el/resource/81972152
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
Όλες...- - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -