Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΤΩΝ ΙΝΔΙΑΝΩΝ
Μελετώντας τη λατινοαμερικάνικη μουσική από πλευράς ιστορικής, μπορεί κανείς να επισημάνει τρεις μεγάλες πολιτιστικές κληρονομιές:
- Την προκολομβιανή, η οποία αναφέρεται στη μουσική των ιθαγενών Ινδιάνων πριν από την κατάκτηση της περιοχής από τους Ισπανούς.
- Την ισπανική, που αφορά στις επιδράσεις των κατακτητών στους ιθαγενείς λαούς και τη διαμόρφωση του λεγόμενου λατινοαμερικάνικου ύφους.
- Την αφροαμερικάνικη, η οποία ξεκινά σχεδόν ταυτόχρονα με την ισπανική με το κύμα δουλεμπορίου, που αναπτύχθηκε στην περιοχή και την εισαγωγή Αφρικανών σκλάβων κατά το 19ο αι
Τα μουσικά όργανα των ιθαγενών
Τα περισσότερα μουσικά όργανα των ιθαγενών της Ν. Αμερικής είναι πνευστά και κρουστά, από φυσικά υλικά ζωικής και φυτικής προέλευσης.
- Το «γουανκάρα» (wancara) είναι ένα τύμπανο με πολύ δυνατό ήχο από τη Βολιβία, φτιαγμένο από ξύλο και κογχύλι με μεμβράνη από δέρμα κατσίκας.
- Τα «τσάιτσα» (chajchas) είναι σείστρα φτιαγμένα από νύχια κατσίκας ή λάμα. Τα νύχια του ζώου κόβονται όταν μεγαλώσουν και δένονται στη σειρά με σχοινί φτιάχνοντας μια αλυσίδα.
- Το «ζαμπόνα» (zampona) είναι ένας καλαμένιος αυλός του Πάνα, που παίζεται από τους ιθαγενείς των υψιπέδων της λίμνης Τιτικάκα, ανάμεσα στο Περού και τη Βολιβία.
- Το «κένα» (quena) είναι ένας ευθύαυλος.
| 1. ΠΟΙΕΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΔΟΙ ΤΗΣ ΛΑΤΙΝΟΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ |
| A. είναι ένα τύμπανο με πολύ δυνατό ήχο από τη Βολιβία, φτιαγμένο από ξύλο και κογχύλι με μεμβράνη από δέρμα κατσίκας. |
| 2. «τσάιτσα» (chajchas) |
| B. είναι ένας ευθύαυλος |
| 3. «ζαμπόνα» (zampona) |
| C. είναι ένας καλαμένιος αυλός του Πάνα, που παίζεται από τους ιθαγενείς των υψιπέδων της λίμνης Τιτικάκα, ανάμεσα στο Περού και τη Βολιβία. |
| 4. «γουανκάρα» (wancara) |
| D. ΠΡΟΚΟΛΟΜΒΙΑΝΗ,ΙΣΠΑΝΙΚΗ,ΑΦΡΟΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗ |
| 5. «κένα» (quena) |
| E. είναι σείστρα φτιαγμένα από νύχια κατσίκας ή λάμα. Τα νύχια του ζώου κόβονται όταν μεγαλώσουν και δένονται στη σειρά με σχοινί φτιάχνοντας μια αλυσίδα. |